العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا > Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات)

قديم 07-05-2009, 06:36 PM
الصورة الرمزية drift
drift drift غير متواجد حالياً
من انا؟: osama drift
التخصص العملى: طالب باكاديمية المستقبل
هواياتي: سباق السيارات والسرعة

drift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud of
افتراضي رد: دليل الاعطال و الاصلاحات للفيرنا

تم التعديل بواسطتى

التعديل الأخير تم بواسطة AHMEDCAR ; 07-05-2009 الساعة 10:04 PM سبب آخر: التوبك مخصص للاعطال الفيرنا مش المقارنات
قديم 07-05-2009, 10:21 PM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drift مشاهدة المشاركة

يااستاذ احمد 70% من اللي بيشترو الفيرنا بيلاقو فيها عيوب يبقي ازاي هي عربية عملية انا عايز اعرف
انا بقى مع واحد صحبى byd و عنده مشكله فى التبريد الميه عماله تنقص كل شويه و لسه مالقيناش حل لفينا بيها على التوكيل و الميكانيكيه كلهم و برضو لسه المشكله

غيرنا جوز مساعدين على 7000 و لسه البقيه تاتى و اله انا خايف اركنها فى الشمس تسيحptmnlo123per1106

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
قديم 08-05-2009, 12:12 AM
SuccessCre8or SuccessCre8or غير متواجد حالياً

SuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to all

تقييمي للفيرنا بعد 20 ألف كيلومتر و (سنة و نصف) ... :

انا الحمد لله كملت 20000 كم مع الفيرنا من يومين و حبيت اكتبلكوا انطاعي البسيط عن العربية.... (موديل 2007 هاف اوبشن - مانيوال - 1600 سي سي)

http://img10.imageshack.us/my.php?im...052009004f.jp g

1- العربية جيدة جداً بالنسبة لسعرها و في نظري احسن عربية في فئتها و كفاية انها تستخدم احدث محرك بالنسبة لفئتها (محرك إلانترا 2006)
2- الدركسيون بتاعها خفيف و التحكم في العربية سهل جدا نظراً لأبعادها الواضحة
3- محرك العربية ماشاء الله قوي تسارع جيد و تكيف جيد جداً
4- التكيف بيأثر على السحب و بيحسسك ان العربية مخنوقة
5- صوت المحرك مش عالى قوى لكن عزل الصوت هو اللي سئ .. لو قفلت الزجاج و انت فاتح التكيف هتسمع أصوات ... دا غير صوت المحرك اللي المفروض يكون معزول اكتر من كدا
6- تم تغيير الـخمس كاوتشات عند 8000 كم ببريدجستون و في رأيي انه قلل من أصوات الطريق و قلل من عيوب الكاوتش الآخر المعروفة
7- صاج العربية جيد مش خفيف و لكنه ليس ممتاز .. و الدهان في رأيي سئ .. اقل حكة بطيره
8- العربية كويسة جداً لحد سرعة 100 كم/س (نادراً ما ازود عن 100 ) لا استطيع ان افيدكم اكتر لأني اعتبر مبتدئ ...
9- حتى الآن ماشي بالعربية بالجنط الأصلي اللي كان جاي فيها .. ناوي اغير انشاء الله قريباً
10- شنطة العربية واسعة جداً
11- طول فترة الـ20 الف كم لم يتم تزويد مياه للراديتير نهائياً - الحمد لله - مستوى المياه في قربة الرادياتير لم يقل ابداً عن المؤشر
12- استخدم زيت شل الأصفر و بغييره كل 4000 كم
13- الحمد لله من يوم ما العربية جت ما تعبتنيش خالص .. فقط تغير زيت, الصيانة الدورية , ظبط ضغط هواء الكاوتش فقط ..

يا ريت اقدر افيدكم عن اي استفسار

التعديل الأخير تم بواسطة SuccessCre8or ; 08-05-2009 الساعة 12:16 AM
قديم 11-05-2009, 07:48 PM
الصورة الرمزية lifa2000
lifa2000 lifa2000 غير متواجد حالياً
من انا؟: ياسر فهمي
التخصص العملى: مشرف مبيعات في بي تك
هواياتي: المعرفة العلمية قبل الشراء العملي

lifa2000 is on a distinguished road

أنا متشكر ياعم أحمد علي رأيك واله أنت نقطة قوة كبيرة في هذا المنتدي وأنا متشكر دجا علي رقم موبايلك ونا رقم موبايلي هو 018295020 وأنا شغال في شركة إيديال ولو عايز أي خدمة مني يشرفني أن أكون تحت أمرك 0
قديم 13-05-2009, 10:04 AM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lifa2000 مشاهدة المشاركة

أنا متشكر ياعم أحمد علي رأيك واله أنت نقطة قوة كبيرة في هذا المنتدي وأنا متشكر دجا علي رقم موبايلك ونا رقم موبايلي هو 018295020 وأنا شغال في شركة إيديال ولو عايز أي خدمة مني يشرفني أن أكون تحت أمرك 0

ياباشا الف شكر على كلام حضرتك الجيل ده و الله احنا هنا كلنا علشان نفيد بعض و نستفيد الف شكرا ياباشا على العرض الطيب ده

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

الكلمات الدليلية
فيرنا, hyundai, verna, صيانة سيارات