العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا > Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات)

قديم 09-01-2012, 01:00 PM
الصورة الرمزية Felefel Ahmed
Felefel Ahmed Felefel Ahmed غير متواجد حالياً
من انا؟: 18 سنه عربيات
التخصص العملى: Senior Supply Chain Manager, now Project Manager
هواياتي: سيارات , صيد, غطس , PS , سفر ,كره سله سابقا

Felefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond repute
افتراضي رد: إلى الفيرناوية اللى عندهم أى أستفسار أو مشكلة بخصوص الفيرنا الجميلة يتفضل وهنساعده ان شاء الله

السلام عليكم
بالنسبه لحالتك لازم تروح التوكيل وتقلعلهم (ألي يقولك سوء استخدام - رد فيه جامد ان العربيه زيرو و دخلت سليمه وخرجت بعيب استخدام - هم بيسوقوا العربيات ازاي- ومتسيبش حقك) حرام دي مشيت 6000 كيلو بس ده انا بعملهم فى شهر من غير مشوير كتير

حتكلم عن المشكله للمعلومات العامه والأعضاء وليس ليك انت
رعشه الطنابير عند الفرمله ليها مسببات وحلول
العيب ممكن يكون
1) الطنابير ممكن يكون فيها ريجا عاليه - السبب تيل سئ(حلها مسحه عند الخراط ب 5 جنيه) وتصنفر التيل أكنه حته خشبه بس تحرك ايديك عشوائى على التيل
2) الطنابير تكون معوجعه (السبب مطب عفى والجنط رد لجوه أو تكون سايق والجو حر والطنابير مولعه ويجى السايس يكوب جردل ميه على الطنابير فالطنبور يقفع) الحل لو تقفيعه بسيطه (مسحه عند الخراط والتيل) لو الطنبور مقفع جامد (تغير الطنابير والتيل طبعا)
3) مطب جامد عوج الصره والطنبور ممكن يكون سليم بس حركته بيظه نتيجه عوجه الصره

وديه بتحتاج ميكانيكى صايع علشان يكتشفها
العوجه بتكون من 2 الي 6 ميلى بالكتير وحلها سمكري محترم بيشتغل بميزان مش بعينه بس 80% بتفشل المحاوله في التصليح وبتشتري صره (انا مش متشائم بس دي الحقيقه المره قسم المطبات)

طب أزاى تكتشف العيب
أنت لو جايب طنبير جديده
حل الجنط (واحد بس) ودور العربيه و هات الأول (الطنبور حيلف سلنصيه)
هات جردل أو أي شيء في مستوى منتصف الطنبور بس يكون مستوي من فوق
هات حته خشبه مستويه أو مفك عاده و سبته بيدك علي الجردل (وش الخشبه أمام الطنبور ألي بيلف)
أبدا أطلع بالخشبه ملى ملى ناحيه الطنبور
لو الطنبور لمس الخشبه فى حته أيوه وحتا لأ (العيب من الصره)
ملاحظه عوجه الصره ممكن تحسب مقدارها علي الجردل

Ahmed Felefel
قديم 09-01-2012, 05:03 PM
mony_tornado2000 mony_tornado2000 غير متواجد حالياً

mony_tornado2000 is on a distinguished road
افتراضي رد: إلى الفيرناوية اللى عندهم أى أستفسار أو مشكلة بخصوص الفيرنا الجميلة يتفضل وهنساعده ان شاء الله

يعني اغير طنابير
اصل التوكيل تاني انسي
ولا ايه رايك الكلام ده من اسبوعين
هاقول ايه واعيد ايه حسبي الله ونعم الوكيل
دنا بفكر ابيع من الا بيحصل ده حظي كده اعمل ايه
قديم 09-01-2012, 05:32 PM
الصورة الرمزية Felefel Ahmed
Felefel Ahmed Felefel Ahmed غير متواجد حالياً
من انا؟: 18 سنه عربيات
التخصص العملى: Senior Supply Chain Manager, now Project Manager
هواياتي: سيارات , صيد, غطس , PS , سفر ,كره سله سابقا

Felefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mony_tornado2000 مشاهدة المشاركة

يعني اغير طنابير
اصل التوكيل تاني انسي
ولا ايه رايك الكلام ده من اسبوعين
هاقول ايه واعيد ايه حسبي الله ونعم الوكيل
دنا بفكر ابيع من الا بيحصل ده حظي كده اعمل ايه
السلام عليكم
والله انا مدايئ ليك
ومينفعش تروح تصلح بره والصنيعيه تلغوص والعربيه زيرو (بسم الله ماشاء الله)
انا رأيي تضرب يوم اجازه من الشغل وتروح بدري جدا التوكيل وتتكلم مع المهندس (تجاوب معاك تمام , لو نفض يبقى خطه 2 وعلي المدير
انت صاحب حق يبقى ربنا ان شاء الله معاك (وتوكيل هيونداي اسمع انهم محترمين)
وطمني عملت ايه

Ahmed Felefel
قديم 09-01-2012, 05:52 PM
abo-adam abo-adam غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طـبـيـب اطـفــــال

abo-adam is on a distinguished road

السلام عليكم يا كل الفرناوية المحترمين... معيا فيرنا 2008 كنت ماشى بيها من اسبوع كده ف جسرالسويس وفجأه لقيتها مش رادية تدى اى غيار!!!! ركنت وبصيت على زيت الباكم لقيته فــــاضى!!! حطيت لحد العلامة وبرده مارضيتش تاخد اى غيار وهيا دايرة؟؟
بالصدفة كان فيه واحد بتاع دبرياج وفرامل قريب ف اول الجراج يمين.. فك المسترين وقالى لازم يتغيروا (190+80جنيه) وحط زيت باكم جديد.... (+40 جنيه مصنعية)
انا مش عارف كدة اتضحك عليا ولا ايه؟؟؟؟؟

والأهم بقى : ان دلوقت الغيار بقى بييجى بصعوبة قوى وخايف تجيب اسطوانة.. ارجعله تانى ولا اروح لواحد تانى؟؟؟؟؟
شـــــــــــــــــــكـــر ا لوقتكم
قديم 10-01-2012, 12:24 AM
vanbyke vanbyke غير متواجد حالياً

vanbyke is on a distinguished road

معلش يا فندم انا عندي مشكلة في صوت تصفييير عالي بيحصل اول ما ادور العربية و لو لفيييت الدركسيوون على الاخر مع العلم ان انا لسة مغير كل السيور و شكرا ليييك و منتظر الرد

الكلمات الدليلية
مشاكل الفيرنا