العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 04-03-2013, 05:12 PM
mkhaled mkhaled غير متواجد حالياً

mkhaled is on a distinguished road
افتراضي ارجو المساعده من اهل الخبره في ابيزا 2000

انا عايز عربيه كويسه و لما شوفت الفلوس لقيت اني ممكن اجيب ابيزا 2000 بس ناس كتير اوى خوفتني من قطع الغيار انها غاليه اوى و ان الموتور 1000 سي سي بس بس انا بحب العربيه ديه من و انا صغير بس لقيت برده انى ممكن اجيب فيات بونتو 2000او هونداى اكسنت 2000 او شفروليه سبارك 2008 و الهونداى كل الناس بتشكر فيها و في توفر قطع الغيار و ان اي ميكانيكي يقدر يصلحها وبس انا مش حابب غير الابيزا و بعدها البونتو عشان كده محتاج رأى اصحاب الخبره في الموضوع ياريت حد يفدنى من اصحاب العربيه قطع الغيار غاليه
الموتور 1000 سي سي كويس و السحب مع التكييف ايه الاخبار
العفشه
اي مكانيكي ممكن يشتغل فيها ولا ليها متخصص
و ارجو الرد نظرا لحاجتي النصيحه
قديم 04-03-2013, 05:36 PM
الصورة الرمزية reda310
reda310 reda310 غير متواجد حالياً

reda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant future
افتراضي رد: ارجو المساعده من اهل الخبره في ابيزا 2000

انشالله اخوانا فى المنتدى يفيدوك على الصالح
متابع......
قديم 04-03-2013, 05:54 PM
Sameh Ragih Sameh Ragih غير متواجد حالياً
التخصص العملى: أخصائي مشتريات - موبينيل

Sameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud of

شوف ياباشا أنا هاقولك حصل إيه معايا و في النهاية القرار بتاعك إنت.. أنا كنت في نفس حيرتك من 4 سنين أيوه من 4 سنين.. الأول إشتريت دايو ماتيز و كانت حالتها زيرو و مع ذلك لبست عربية ضعيفة و بتكحكح مع التكييف.. و بعدين حصلي نقلة حضارية و ركبت إسبيرانزا a113 و عانيت مع العفشة القاسية لغاية ما ضهري إتقطم.. و بعدين ركبت ستروين C3 و لبست تالت خازوق الصيانة الغالية و قطع الغيار المولعة و الصنايعية النصابين.. و بعدين كيا سيفيا و كانت الحقيقة أفضلهم بس كانت موديل 2000 و حالتها مش قد كدة.. و أخيراً ركبت أحد إختياراتك اللي هي الأكسنت موديل 2006 بعد ما فهمت السوق عايز إيه لأن المهم في ركوب العربية في مصر هو السوق عايز إيه مش إنت نفسك تركب عربية إيه

قديم 04-03-2013, 06:03 PM
mkhaled mkhaled غير متواجد حالياً

mkhaled is on a distinguished road

افهم منك ان الاكسنت كويسه طيب لو كده ممكن تكلمني عنها مميزات و عيوب و تكييف وباور و فرامل و صيانه و استهلاك بنزين و كل حاجه
قديم 05-03-2013, 11:23 AM
Sameh Ragih Sameh Ragih غير متواجد حالياً
التخصص العملى: أخصائي مشتريات - موبينيل

Sameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mkhaled مشاهدة المشاركة

افهم منك ان الاكسنت كويسه طيب لو كده ممكن تكلمني عنها مميزات و عيوب و تكييف وباور و فرامل و صيانه و استهلاك بنزين و كل حاجه
أنا هاقولك رأيي الشخصي من خلال تجربتي مع عربيتي

مميزات:
- حجمها مثالي للشوارع لا هي هاتشباك و لا في حجم السيدان
- شكلها ظريف و المصاريف بتبان عليها
- جراية و ثابتة إلى حد ما
- ما بتحكش في المطبات

عيوب: ماحدش في مصر بيتكلم عن عيب في حاجة هو إشتراها

تكييف: ثلاجة

باور: ممتاز

فرامل: جيدة جداً

صيانه: عند البقال

استهلاك بنزين: رائع