العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 03-09-2011, 07:13 PM
الصورة الرمزية Muhammad A
Muhammad A Muhammad A غير متواجد حالياً

Muhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond repute
رأى رد: فى مصر الشيروكى أفضل ولا ال bmw 316

بسم الله الرحمن الرحيم

من وجه نظري اللي نعرفه احسن من اللي منعرفوش وبنسبه للشروكي هي سياره ممتازه جدا ومريحه في اي طريق بس عيبها الوحيد ضريبتها غليه حبتين
بس هي الافضل
البي ام ضيقه عنها
والبي ام عربيه شباب او فرد واحد او عائله صغيره اما الشروكي عربيه عائليه
قديم 03-09-2011, 08:48 PM
الصورة الرمزية tefa_memo
tefa_memo tefa_memo غير متواجد حالياً

tefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to beholdtefa_memo is a splendid one to behold
افتراضي رد: فى مصر الشيروكى أفضل ولا ال bmw 316

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif fersh مشاهدة المشاركة

المقارنة غير صالحة ....
أيه اللى جاب القلعة جنب البحر ؟
الشيروكى للطرق الوعرة و الاوزان الكبيرة و اتزانها مش قوى
و بالتالى سرعات مش عالية
و كذلك استهلاك وقود مرتفع
البى أم 316 طبعا أسهل و أمتع فى السواقة
استهلاك بنزين أقل
الضريبة و الترخيص أقل
قطع الغيار أعتقد متقاربين
و كذلك واطية ( و ممكن معالجتها ) و لذلك ثبات أعلى وبالتالى سرعات أعلى
و أكثر أمانا
و لازم تكشف عليها كويس جدا
و الأختيار لك و طبقا لمتطلباتك
و الله الموفق ‘
الله ينور عليك جبت الخلاصة

لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
اللهم اني استغفرك من كل ذنب اذنبته
...........
سبحان الله وبحمده ... سبحان الله العظيم
...........
سبحان الذي سخر لنا هذا وما كنا له مقرنين وانا الي ربنا لمنقلبون

قَالَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
(( الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لَا يَظْلِمُهُ وَلَا يُسْلِمُهُ وَمَنْ كَانَ فِي حَاجَةِ أَخِيهِ كَانَ اللَّهُ فِي حَاجَتِهِ وَمَنْ فَرَّجَ عَنْ مُسْلِمٍ كُرْبَةً فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرُبَاتِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ))
قديم 03-09-2011, 10:59 PM
sherif fersh sherif fersh غير متواجد حالياً

sherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond repute
رأى رد: فى مصر الشيروكى أفضل ولا ال bmw 316

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedraafat00 مشاهدة المشاركة

تمام شكرا يا استاذ شريف على ردك و اهتمامك
بس كنت عايز أعرف أيه نظام العفشه و المطبات مع البى أم ؟
وبرده بالنسبه لسواقتها وخاصه ابعادها سهله ؟
انا فى الشيروكى كنت بكون مرهوب شويه وانا راكبها ومش واخد على ابعادها وبتجنب الشوارع الضيقه " انا سنه اولى سواقه "
هل لما هنزل من الشيروكى للبى ام هحسن بالتغير للأسهل ولا الأصعب ؟
يعنى ايه نظام العفشة ؟
قصدك مريحه أم معمرة ؟
مريحة بس الالمانى عموما معمر فى قطع الغيار ( 100% أحسن من الشيروكى فى الحته دى )
بس ميكانيكى متخصص و قطع غيار صح ( حتى لو استيراد )
سواقتها طبعا سهلة جدا بالمقارنة مع الشيروكى
هتسوق البى أم بصباع رجلك الصغير حتى لو مبتدىء
و بالتوفيق إن شاء الله ‘
قديم 11-09-2011, 05:25 PM
الصورة الرمزية medo390
medo390 medo390 غير متواجد حالياً

medo390 will become famous soon enoughmedo390 will become famous soon enough

انا ركبت البى ام موديل 1992 عربيه والله يشهد على كلامى ممتازه بمعنى الكلمه قطع غيار معقوله ومعمره جدااااااااااااااا غير كده ثابته جدا وموتور بجد قوى جدا ومش ضيقه انا شايف انها معقوله انا قعدت فى الجيب شروكى فى الكنبه الخلفيه مرتحتش البى ام مريحه البى ام واطيه لكن انا حليت المشكله دى بجنط وكاوتش 16 ومساعدين خلفيين سبور انسى انك تحك فى اى مطب وعفشه ناعمه جدا ومريحه جدا متحسش باى حاجه تحتك والموتور عزمه شديد بس صوته عالى شويه بالنسبه لانى كنت راكب لانسر قبلها كان موتورها ملوش صوت لكن البى ام اقوى من حيث الاداء وتقريبا مش هتفرق عن صوت موتور الجيب وعربيه انيقه وشيك جدا انا كنت مركبلها الفوانيس الكريستال الرينجات كانت بتمشى بليل مبرقه كده وحش ماشى على الارض وحششششش وعلى فكره ممكن تركبلها موتور احدث مكنه سوداء ب 3500 وهتلاقيها ناعمه جدا وملهاش صوت زى اليابانى غير كده امان جدا على الطريق لما بتقول يا جرى بتفتح ومحدش هيشوف ظهر عربيتك ولما تفرمل تلقيها واقفه مكانها اقسم بالله على الدولى بورسعيد ماشى 190 ومش حاسس باى حاجه ثابته جدا وامان اوى وفراملها اماااان وشبابيه وتكيف كويس ودى اسعار قطع الغيار الى جربتها فانوس سبور امامى 1500 وخلفى 450 طاره 175 موديل 1997 طقم بلوف 450 تيل فرامل 250 ومساعدين امامى استيراد 1200 وخلفى 750 بس لو جداد هيعدوا بس الاستيراد من نظرى افضل وارخص دبانه اماميه جديده الواحده ب 90 وتابلوه 850 والله عربيه حلال فيها الفلوس والى يقولك سوقها تعبان بيضحك عليك الموديل دا خد منى فى البياعه اسبوع بالظبط وخرجت من العربيه كسبان كمان انا من رائى الجيب تكسب فى علوها عن الارض غير كدا لايعلى على بى ام دبليو ومرسيديس انا بعت العربيه دى لظروف شراء منزل بس انا لو ربنا كرمنى مش هركب الا بى ام وربنا شاهد عل كل كلمه بقولها عن تجربه يا رب اكون فيدتك

I LOVE BMW

التعديل الأخير تم بواسطة medo390 ; 11-09-2011 الساعة 05:31 PM
قديم 14-09-2011, 12:34 AM
maro007 maro007 غير متواجد حالياً

maro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to all

الشيروكى واسعة جداً و معمرة و تصلح لشوارع مصر الغير ممهدة و مبتغرزش بسهولة
هى الشيروكى أحسن منها