العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 29-09-2013, 08:33 PM
baakrs baakrs غير متواجد حالياً
التخصص العملى: عامل فى شركة ما
هواياتي: يعنى لسة بتعلم

baakrs is on a distinguished road
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
وثانيا :انا بس كنت عايز اسئل على حاجة كنت ناوى ان شاء الله تعالى انى اشترى عربية 128
وقولت ممكن اشترى فى حدود 6.5 او 7 الف بلكتير وقولت ان شاء الله هشد العربية من مكانيكا
لسمكرة لكهرباء الى اخرة وطبعا كنت هبتدى واحدة واحدة على اساس يعنى الفلوس كل لما احوش
مبلغ معين اعمل بية شغل فالمطلوب دلوقتى من حضرتك تشوف كدة الكلام دة اللى هعملو مظبوط
ولا لاء اصل كمان لسة هتعلم السواقة قريب D: وشوف حضرتك تنصحني بى اية عشان انا بسم الله
ماشاء الله مش عارف اى حاجة فى اى حاجة ولسة يعنى بقول يا هادى يارب. اخوك محمد فتحى
قديم 28-10-2013, 03:33 PM
الصورة الرمزية شاعر الليل
شاعر الليل شاعر الليل غير متواجد حالياً
من انا؟: شاعر بالعامية المصرية
التخصص العملى: سكرتير مدير عام بشركة مصر للألومنيوم
هواياتي: كتابة الشعر - القراءة

شاعر الليل is on a distinguished road
عاجل رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اصدقائى الكرام أنا لسه مشترى عربيه 128 فيات لزوم التعليم وهو موديل 72 حالتها جيده
اول حاجه عملتها فى العربية غيرت تيل فرامل امامى وخلفى بواحد ايطالى + شداد فرامل اليد + 2 بلية للعجل الأمامى + ظبط زاويا وترصيص + لحامات ومعالجة شروخ الحوض + ظبط عصاية الفتيس عشان فيها بوش + ظبط كهرباء العربيه وتركيب ترمستات للمروحه وعوامة للبنزين وأضائة الصالون ولمض الطابلوه + تغير جلد الكبالن
ياترى إيه المطلوب فيها تانى علما بـنى لاحظت الأتى :
1 - المساعدين الامامى والخلفى ناشفين
2 - تنقيط زيت فتيس وزيت ماتور يعنى الماتور بيندع زيت كله
3 - الغيار الثانى بيخلى العربيه تترج وصوته عالى جدا وممكن العربيه تقف عكس الأول ممتاز والثالث والرابع صوت الماتور عادى جدا
4 - الكراسى الأمامى مش مسبتين كويس الكرسى الرئيسى مبيرجعش لوري
علما بأننى اشتريت العربية ب 8 الاف قسط على 3 مراحل أولها 4 الاف والباقى على 6 شهور
تاريخ الشراء 9/28 اللى فات ياعنى بقالها شهر

الحب وحدنا فصرنا نبضة يمضى بها عبر الحياة كلانــــــا
قديم 07-11-2013, 12:47 AM
سيكو 2013 سيكو 2013 غير متواجد حالياً

سيكو 2013 is on a distinguished road
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

سلام الله عليكم

عندي مشكلة في فيات 128 موديل 1987 , ساعات كتير بحس ان السحب ضعيف لدرجة وانا طالع مطلع بحس ان العربية طالعه براحتها اوي , وبعدين حاجه غريبة جدا اما باخد الغيار الثالث العربية بتشحر ولما اهدي العربية مش بتخبط مني بمعني بحس ان اصلا الغيار ماتخدش
قديم 17-12-2013, 10:30 AM
احمددنقل احمددنقل غير متواجد حالياً

احمددنقل is on a distinguished road

السلام عليكم ..
بدايه اشكر لكم هذا المجهود الرائع وكم اشعر بروح التواصل والحب والمؤاخاه بين جميع اعضاء هذا السايت
بمناسبه الفيات 128
امتلك سياره فيات 128 منذ حوالى الاربع شهور وتعلمت عليها القياده وفى الواقع انا لا افهم اى شىء بالنسبه لكهرباء السيارات او الميكانيكا او ماشابه ...
تواجهنى مشكلتين اولها عندما اركب السياره صباحا لاذهب الى عملى وانهارده زودتها على المارش لحد مافصل وكل مااجى ادور اسمع تكه فقط عند الموتور وصاحب الجراج قاللى انه احتمال كبير يكون المارش اتحر ولازم يتغير ..
المشكله التانيه .. العربيه مكتومه جدا وسرعتها قلت وبتاكل بنزين ناس قالت كربراتير وناس قالت كهربه العربيه وناس قالت التكهات ولا ادرى من اصدق .. افيدونى افادكم الله انا تم استغلالى كتير جدا من قبل جميع الصنايعيه ..
قديم 30-12-2013, 12:26 PM
nasser rezk nasser rezk غير متواجد حالياً

nasser rezk will become famous soon enough
عاجل رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عندي مشكلة وده بعد غسيل الماتورالعربية ما بتدورش الا بعد ما اكارك بنزين وبعدين اسند رجلي علي البنزين لحد ما تسخن ولو سبت رجلي لمبة الدينامو تنور و العربية بتبطل
عملت صيانة للكربارتير
غيرت البوجيهات والابلاتين والكوندنسر
وبرضه المشكلة زي ماهي
مع العلم العلم ان العربية بتبقي تمام بعد التسخين ومفيش اي مشكلة
العربية 128 موديل 84