العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 20-11-2012, 08:39 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: غســـــــــيل العربية ؟؟؟؟ صح / غلط ؟؟؟؟

السلام عليكم
عن نفسي بكره غسيلرالعربيه بالماء بخلي البواب ينظفها بفوطه بله وخلاص
ومن الداخل بمكنسه كهرباء
لأني بصراحه بخاف من البارومه وبخاف اكتر من الحساسات وكهربة السياره
بصراحه زمان كنت كل ما أغسل السياره كانت بتبوظ وبقعد يوم عند الميكانيكي
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 20-11-2012, 09:33 PM
الصورة الرمزية fadymedhat
fadymedhat fadymedhat غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء..
هواياتي: خبرة فى مجال السيارات

fadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond repute

انا عندى البواب بيلمع العربية كل يوم مكان التراب بتاع الغطاء و بيغسلها بالمية كل 4-5 ايام.....بغسلها من تحت لما بيكون فى طين او بعد ايام المطر...

كن مطمئنا جدا جدا و لا تفكر فى الأمر كثيرا بل دع الأمر لمن بيده الأمر
السرعة فى القلب و القلب ميت..هدفى بدون تفكير و سباق بدون قلب..
قديم 21-11-2012, 01:26 AM
hal71 hal71 غير متواجد حالياً

hal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mido Madrid مشاهدة المشاركة

غسيل العربيه موضوع نسبي انا عن نفسي بغسلها من تحت كل شهر وباقى الايام بمسحها
وبخصوص الغسيل اهم حاجه متغسلش الماتور بالميه ولو عايز تغسله بيتغسل بحاجه اسمها الفوم
أنا سمعت عن الفوم ده و شفت إعلانه في بعض المحطات بس مش فاهم يعني إيه يا ريت حضرتك تتكرم وتوضحه لينا و شكراً
: Wkiss5:
قديم 21-11-2012, 03:06 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

انا فاهم قصدك
بص فيه غسيل صيانة
وده بيبقى انك ترفع العربية وتغسلها من تحت والكارتيرات والحوض والموتور وكل حاجة
وانا بفضل تعمل الغسلة ديه مباشرة قبل ما تروح تعمل الصيانة الدورية بحيث بعدها العفشجى يبص على كل حاجة بنضافة ويربط العفشه ويرش wd40 واذا كان فيه صيانات تانية تتعمل ومن ناحية الحوض والماتور الميكانيكى او انت تفك اللى تقدر عليه واهم حاجة الفلتر وتنظف هواء وبالفوم بس
الكلام ده يفضل يتعمل مرة فى السنة على الاقل وممكن مرتين تلاتة اربعة بالكتير

غير كده فيه غسلة نضافة وديه حسب الاستخدام والاماكن اللى بتركن فيها ممكن تبقى مجرد مسحة كل يوم ونضافة من جوة او غسلة كل شهر لو بتركنها فى الشارع بس ده اسواء حاجة لان التراب مع الوقت بيتغلغل فى كل حتة فى العربيه وكتير الغسيل برضو مش حلو ده غير الشمس فالافضل تركنها فى مكان ضل ومش فيه تراب اوى لاحسن محافظة عموماً

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 21-11-2012, 03:58 AM
الصورة الرمزية Mido Madrid
Mido Madrid Mido Madrid غير متواجد حالياً

Mido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond reputeMido Madrid has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hal71 مشاهدة المشاركة

أنا سمعت عن الفوم ده و شفت إعلانه في بعض المحطات بس مش فاهم يعني إيه يا ريت حضرتك تتكرم وتوضحه لينا و شكراً
: Wkiss5:
ده وصف بسيط منقول عن عضو معانا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eaglenest مشاهدة المشاركة

عبراة عن عبوة كده بتترش اسبراي وفيها سائل ابيض كده عامل بالظبط زي اللي بيتعمل في الافراح ده مش عارف اسمه تلج باين وله ايه
ده اول ما بترشه على الماتور مثلا بيعملك حاجة وكتل لونها ابيض زي الصابون كده وتلاقيه بتختفي لوحده وتتحول لسائل كده بس مش مية حاجة تحس انها زي الزيت ( ده وصف بسيط عن تجربة اولى واتمنى حد يشرح احسن مني )

هتلاقيه في اي بنزينة ان شاء الله
وده رابط الموضوع ان شاء الله يفيدك
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=96556

الكلمات الدليلية
غسيل،العربية