العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 19-09-2009, 06:31 AM
emoron emoron غير متواجد حالياً
من انا؟: راضى و الحمد لله
التخصص العملى: طبيب عيون
هواياتي: كان الرسم - دلوقتى القراءة

emoron will become famous soon enough
افتراضي رد: صنى ولا سيراتو ..ارجو المساعدة

sam ram شكرا على مشاركتك لينا فى الموضوع .. فى الحقيقة انا هشترى من السعودية و بعد سنتين تلاتة هنزل بيها فالمفروض انها يابانى مش عارف موضوع الكورى ده -ممكن تفسرلى؟
بشكرك جدا على تعبك و توضيحك بالصور .اظن فيه فرق واضح . اما بالنسبة للفرق بين مصر و السعودية اعتقد كفة هنا ترجح اكيد و لا ايه رأى حضرتك؟ اخيرا انا كل معلوماتى جبتها من النت لحد دلوقتى وبعد العيد هنزل اشوف.وهنا هاحط الصور اللى عند الوكيل فى السعودية بتاع النيسان(الحمرانى)
دى الموديلات كلها:
.
و دى الصنى (مش عارف سوبر صالون ولا اى اكس ):

و دى التيدا:

و دى الالتيما:

واخيرا الماكسيما :
قديم 19-09-2009, 06:35 AM

انا اسف مش عارف الصور مابتظهرشى ليه .الرابط اهوه:
http://www.nissan.com.sa/Arabic/Page...l-vehicles.htm
من مركبات منيو بيفتح و منه لاى نوع فيعرض الصورة. و شكرا ليكم جميعا.
قديم 19-09-2009, 04:58 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

انا شفت الرابط اللي حضرتك جبته
الالتيما و الماكسيما تعتبر موديلات عاليه معتقدش بأي حال من الاحوال حيكون فيها مواتير 1600 سي سي
وبالتالي جماركها 135 % ...
الفكره كلها ان الصني المصري ده موديل قديم من الصني توقف انتاجه في اليابان من فتره
وبالتالي النيسان المصري التجميع المحلي عندنا مش موجود منها في السعوديه جديد او زيرو

النيسان صني الموجوده في مصر ده موديل قديم من سنه 2000

نيسان صني 2000
ابتدا تجميع النيسان صني موديل 2005 في مصر من 3 سنين تقريبا

نيسان صني المصري
وفي 2009 ظهر الفيس ليفت (تجميع محلي ) وهو اساسا فيس ليفت للنيسان صني نيو /بولسار من 2005

نيسان صني المصري 2009

وده رابط موقع نيسان مصر

http://www.nissan.com.eg/en/web/homepage/index.htm

عربيات نيسان الموجوده في مصر هما الصني (تجميع محلي ) - تيدا - بلوبيرد سيلفي

اما الصني الموجوده في رابط حضرتك فهي موديل مشترك بين نيسان و رينو و سامسونج الكوريه
واعتقد انها بتنزل من كوريا بأسم نيسان صني .. لأن مفيش حاليا في اليابان نيسان صني او حتى اي مسمى تاني بالشكل ده
http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Samsung_SM3

النيسان صني الجديده بقت البلوبيرد سيلفي .. و دي موجوده في مصر
http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Bluebird_Sylphy

انا اسف اذا كنت اتكلمت كتير و دوختك معايا لكن نيسان فعلا شركه كبيره و موديلاتها كتيره و اسماء الموديلات بتتغير من بلد للتانيه
الخلاصه :-
لو حضرتك بتفكر تجيب عربيه نيسان من السعوديه وتكون موجوده في مصر وبمواتير 1600 سي سي علشان السعر و الجمرك و تكون نيسان ياباني يبقى حضرتك تفكر في التيدا ..
لأن على حد علمي البلو بيرد سيلفي ماليزي و الصني الحالي كوري او مصري !!

موديلات نيسان :-

<SMALL>Current:</SMALL> Altima · Sentra · Versa · Maxima · 370Z · Xterra · Murano · Pathfinder · Armada · Quest · Frontier · Titan · Rogue · GT-R · LEAF EV
<SMALL>Current (Europe):</SMALL> Micra · Note · Qashqai · X-Trail · Primera · Teana · Urvan/Homy · 370Z · Patrol · NV200 Vanette . Navara
<SMALL>Current (Japan):</SMALL> Cube · Caravan · Cedric · Gloria · Cefiro · Cima · Elgrand · Fairlady / Fairlady Z · Fuga · Patrol · Wingroad · President · Serena · Stagea · Tiida · KIX . Navara
<SMALL>Current (Elsewhere):</SMALL> Platina · Serena · Rasheen · Livina

<SMALL>Historic:</SMALL> Almera · Mistral · Terrano II · 300ZX · Skyline · Avenir · Bluebird · Bluebird Sylphy · Figaro · Gazelle · Hardbody Truck · Laurel · Leopard · Liberty · Multi · NX · Sunny · Pao · Pintara · Prairie · Presea · Pulsar · 240SX · R'nessa · Saurus Jr · Silvia · Stanza · Terrano · 100NX · 1200 · B210 · 210 · 240Z · 280ZX · 510 · R390 GT1

وأسف للأطاله ptmnlo123per1106

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 22-09-2009, 02:47 AM
hestofesos hestofesos غير متواجد حالياً

hestofesos is on a distinguished road

صلي على النبي لو عايز عربيه واسعه و رخيصه و راسيه اوي و بتاعة سفر و جرايه انا انصحك ب (شيفروليه اوبترااااا) احلى سياره في فئتها ده لو انت مهتم اما لو بتاع تفحيط و الحجات ده ممكن تقعد معاك 5 سنين و تطلب منك هبات و عكوس و جير بكس اشياء استهلاكيه اوي يعني اما لو اهتميت بيها ان شاء الله مش هتفتح بؤها بس ده بتاعة جري جراااااااااااااااااااايه يعني زي الفل و ربنا يقدملك اللي فيه الخير مع العلم انا عايش في السعوديه و شاري صني بس الاوبترا عجبتني اكتر صراحه و لو اشتاريت اوبترا 1.6 هتلاقيها حلوه جدااااااااااااااا سلام
قديم 22-09-2009, 09:21 AM

sam-ram شكرا جزيلا على الشرح الوافى الكافى ..انا زرت المواقع و شفت الصور اللى حضرتك ارفقتها و الصورة بقت واضحة بالنسبالى عن صنى.
كلام حضرتك مظبوط انه الاضمن التيدا بس اعتقد انه اغلى شوية من امكانياتى. تقريبا كده الصنى طلعت من اللستة الا لو حضرتك تدينى رأيك عن الصنى تجميع كورى احسن ولا الانترا ..

وده على ضوء تحديدى متطلباتى فى العربية من جديد 1600/اتو/فول (بعد ازنك) و الترتيب بلأهمية:-

1.عوامل الأمان
2.الاقل صرف بنزين والاقل ثمن قطع الغيار
3. الاوسع صالون
4.الأنعم مع المطبات
5.الأسهل عند البيع
6.الأشد فى السحب
7.الأكثر ثبات على الطريق
8.الشكل المقبول

ودى لستة السيارات من النت (قبل رمضان-اعتقد هترخص بعد 2010 ماينزل بعد العيد) عن السيارات المتاحة من حيث الثمن بالنسبة لى(40-42 الف ريال.يزيدوا الف او اتنين لأى ظرف):-

سيراتو- 36900-39900 ريال
صني – 37500-42500 ريال<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-comfficeffice" /><o:p></o:p>
تيدا -43800 -51500 ريال (غالية شوية)
لانسر -39500-42500 ريال(بقت شعبية وان كنت حاسس ان هلبسها فى الأخر)
النترا-40500-4400 ريال( وصى بيها د.بلبلان وانا معاه)
اوبترا 39600- 44500 ريال(وصى بيها هيستوفيسوس يبدو عن تجربة مقارنة مع الصنى)
فابيا – السعر 37500-41000 (محدش اتكلم عليها)<o:p></o:p>
ياريس – السعر 42400-47900 ريال (غالية شوية)<o:p></o:p>
اكسنت- 37100 ريال(صغيرة)
ده كان سِؤالى الأولانى و لو ممكن كمان سؤالين:
الأول عن السيراتو هل الاوبشن العالى فى العربية مايقلقش عن جودة الاساسيات .دى خبرتى عن الجنوب اسيوى فى غير العربيات اللى ماليش خبرة فيها -يزغللوا العين بحبشتكانات كتيرة تلهى عن الاساس المتواضع و بالستخدام يروح البريق و يفضل القرد على حاله !! ياريت رأى حضرتك فى الموضوع ده
السؤال التانى و اغفرلى جهلى :هل الوكيل يهم المشترى بعد 3 او 10 سنين؟ مش هوه اللى بيخلى العربية تمسك سعرها فى السوق و بيوفرلها الصيانة المثالية للى يدفع و قطع الغيار الأصلية؟ ولا ده وهم ؟
اسف انى أطلت عليك .. و بشكرك تانى جدا جدا

الكلمات الدليلية
سيراتو