العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 18-10-2012, 10:53 AM
الصورة الرمزية ehabpopo
ehabpopo ehabpopo غير متواجد حالياً

ehabpopo is a splendid one to beholdehabpopo is a splendid one to beholdehabpopo is a splendid one to beholdehabpopo is a splendid one to beholdehabpopo is a splendid one to beholdehabpopo is a splendid one to beholdehabpopo is a splendid one to behold
افتراضي رد: البى واى دى من الاخر سيارة تستاهل ولالالالالالالالالا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة peter magdy مشاهدة المشاركة

صباح الخير با استاذ علاء
انا شايفك متردد فى شراء السيارة و بتسأل كتير
انا كنت زيك و اكتر كمان علشان الواحد عايز يحط فلوسة فى حاجة مضمونة علشان العربية مش رخيصة و كمان الواحد مش بيلاقى فلوسة فى الشارع
انا لسة شارى العربية موديل 2013 يوم 25/9 اللى فات
العربية ماشاء الله هايلة لما تيجى تقارنها باللى نفس تمنها وى الفيرنا او الانوس او اللوجان
طبعا BYD هتكسرهم بدون نقاش
و لو قارنتها مع مثلا السيراتو او الالنترا المنفوخة مش الاخيرة دى او الافيو
هتلاقى تقريبا قريبين مع بعض فى حاجات كتير و السعر كبير و علما كمان
BYD كاملة - فول اوبشن - لكن تلاقى عربية زى الكيا تمنها 103 الف و نص كامليات بس عتلاقى التبلوة شكل و خامات اعلى بس بردو مايديش كل الفرق دة 30 الف و كل ماتزود حاجة بفلوس -- فاهمنى
انا رأى الشخصى فرق السعر الرهيب بين العربيات التانية المشهورة زى الكيا و هيونداى و الكروز
بيبقى علشان اسم الماركة و تبلوة شياكة بخامات عالية و شكل خارجى مالوش حل -- ودا رأى الشخصى -
دى حاجة بلانسبة لاسئلتك
1 - بكل امانة هل السيارة تستحق الشراء ؟؟
ايوة العربية جميلة جدا و ربنا يحافظ عليها بس انا لسة 650 كم بس بس لحد دلوقتى زى الفل
2 -
هل ندمت على قرار الشراء ؟؟
لالا الحمد للة راضى كل الرضا و مبسوط جدا ووالدى كان معارض عليها جدا و كان زعلان دلوقتى هيزقطط من الفرحة بعد ماركب الفيرنا مع اتنين زمايلة فى الكنبة اللى ورا وحك المطبات و الشكل و الصالون بعد مقارنة طبعا
3 -
ما هى عيوب السيارة بكل امانة ؟؟
فى عضة صغيرة من الغيار الاول للتانى و شنطة العربية رخمة و فى ونة كدة بس قلك كدة دة بيروح بعد 5000 كم
و شوية تظبيطات فى التقفيل بتظبطها مع صيانة الالف
4 -
وخامات وتقفيل 2013 عامل ايه ؟؟؟
انا شايف انها مقبولة بنسبة كبيرة و خصوصا انها ببلاش بالنسبة للعربيات المشهورة بس انا رأى التبلوة زى الفل لا غبار علية
5 -
السحب واستهلاك البنزين والعفشة و الفتيس اخبارهم ايه؟؟؟
السحب - فوق الهايل انا اول ما جبتها جديد خرجت الجماعة و كانت عندنا واحدة قريبتنا بالصدفة فكان
3 ورا منهم 2 حجم كبير و اتنين قدام و انا بسوق كنا 6 و شغلت التكييف و كان سحبها رااااااائع و دا كان للتجربة بس العربية عايزة تجرى بتستهبل و انا لسة متعلم سواقة جديد ههههههههههههه
استهلاك البنزين - بص انا اول ما جبتها حطيت بنزين 92 ب 80 جنية فولتها بس كان فيها من الاول و مشيت بيهم لكتر من 420 او 450 كم مع تشغيل التكييف شوية بس قالو بردو بعد 5000كم هيقل تانى و يبقى احسن
العفشة ناعمة جدا جدا
الفتيس زى ما قلتلك فى عضة و هبقى ازبطها فى صيانة الالف و بدوس دبرياج لللاخر بس هيا سعات بتبقى كويسة و سعات لا مش عارف ممكن يكون العيب منى هبقى اركز معاها
اتمنى اكون فهمتك كل حاجة عايز تعرفها
و كل دة رأى الشخصى و حسبتى الخاصة فى المقارنة بين العربيات و تجربتى الشخصية للعربية
شكرا ور بنا يوفق الجميع
كلام جميل ... وصحيح 100 % ... بس الاهم تصلى استخارة ... وربنا ها يوفقك ان شاء الله

قديم 18-10-2012, 12:23 PM
الصورة الرمزية mahshahin
mahshahin mahshahin غير متواجد حالياً

mahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud of

العربية معايا من سنة عامل بيها 17.000 كيلو وبسم الله ماشاء الله زي الفل

My Car BYD F3
قديم 18-10-2012, 07:35 PM
peter magdy peter magdy غير متواجد حالياً

peter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanyyyyyy مشاهدة المشاركة

ايه الحلاوة دى يابيييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييييتر
مسااااااااااااااء الخير يا استاذ هانى
حضرتك الاصل برضو انت الخبرة --- حضرتك اللى شجعتنى على العربية دى من الاول و خصوصا و انا متردد زى استاذ علاء
انا كان عندى اضافة صغيرة على سؤال اللى هو هل ممكن اندم انى اشتريت العربية
الاجابة
انا فعلا هندم لو حسيت ان العربية حصلتلها مشكلة و التوكيل مش عارف يحلها او قعد يجرب فيا زى ما باشوف مشاكل الاعضاء و خصوصا ان لسة الصنايعية برة التوكيل فى الورش محدش فاهملها حاجة
فساعتها هندم انى فكرت فيها فربنا يستر
قديم 24-10-2012, 05:47 PM
m1975 m1975 غير متواجد حالياً

m1975 will become famous soon enough

انا معايا byd ليها شهرين بسم الله ماشاء الله زى الفل لكن لا حظت حاجه غريبه من يومين صوت قطه صغيره بتنونو اول مره انا وراجع بالعربيه افتكرتها تحت وبعدين مشيت شويه لقيت نفس الصوت وكنت بالليل والدنيا هوس هوس مشيت خمس دقايق لقيت النونوه وقفت بالعربيه وقعدت ابحث تحت الكراسى الصوت زاد تتخيلوا اجد القطه فين والله حاجه غريبه جدا ارفع شنطه الموتور اجدها موجوده فوق كلمه ميتسوبيشى سبحان الله طبعا حاجه غريبه
قديم 24-10-2012, 06:59 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m1975 مشاهدة المشاركة

انا معايا byd ليها شهرين بسم الله ماشاء الله زى الفل لكن لا حظت حاجه غريبه من يومين صوت قطه صغيره بتنونو اول مره انا وراجع بالعربيه افتكرتها تحت وبعدين مشيت شويه لقيت نفس الصوت وكنت بالليل والدنيا هوس هوس مشيت خمس دقايق لقيت النونوه وقفت بالعربيه وقعدت ابحث تحت الكراسى الصوت زاد تتخيلوا اجد القطه فين والله حاجه غريبه جدا ارفع شنطه الموتور اجدها موجوده فوق كلمه ميتسوبيشى سبحان الله طبعا حاجه غريبه
سبحان الله

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/