العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 01-05-2011, 12:48 AM
hisam2010 hisam2010 غير متواجد حالياً

hisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to all
افتراضي رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LC71 مشاهدة المشاركة

شكراً لك أخي الفاضل مهندس هيثم على ترحيبك الكريم، طيب أنا شايف بين الكراسي الأمامية عدد 3 زراير مكتوب عليها حروف تماماً مثل الحروف اللي في التابلوه أمامي و اللي بتنور وقت حدوث المشكلة، و هذه الأزرار الثلاثة مكتوب عليها بالترتيب
S
*
1
و بالضغط على الزرين (1)، و (*) عند حدوث المشكلة لا يحدث شئ لكن أظن بالضغط على الزر المكتوب بجواره (1) أرى تحرك في اللمبة التي في التابلوه فتشير إلى 1 ثم 2 ثم 3 و هكذا إن لم تخني الذاكرة، أي أنه بالضغط على الزر الجانبي الموجود بين الكراسي الأمامية و المكتوب عليه (1) و المذكور عاليه تتحرك اللمبة في التابلوه إلى (2)، و بالضغط مرة أخرى تتحرك لمبة التابلوه لرقم 3.

السيارة بها عدة أشياء تحتاج لتصليح زي السنتر لوك،و الإيرباجز، و الزجاج الكهرباء و لكن أكثر شئ مزعج هو عدم قدرتي أن أزيد السرعة عن 78-80 كيلومتر، و أنا في جدة فهل تنصح أوديها لواحد نصحوني أروح له هل أفعل ذلك و لا أدور على توكيل بيجو و أروح له، يعني هذا الشخص لديه جهاز فحص بالكمبيوتر أيضاً فهل يغني و يكفي هذا عن الذهاب لتوكيل تويوتا (مع إني مش عارف هو فين).
تقبل ودي و امتناني .
العفو أخـــى....
بالنسبة للزراير الموجودة عند عصايا الفتيس ملهاش علاقة بمشكلة الفتيس عندك غير انها بس بتحدد ان عايز حد اقصى للنقلات يعنى مثلا لو انت دست على رقم 1 الفتيس هيمشى على الغيار الأول فقط ومش هيجيب بقيت النقلات.
وثانيا أنصحك انك تروح التوكيل المعتمد لبيجو فى السعودية واعتقد ان بيانات الوكيل هى كالأتى:-
توكيل المتوكل - الرياض - 11481 المملكة العربية السعودية
Tel:- +966-02-2711111

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668
قديم 01-05-2011, 11:12 PM
محمد خميس محمد خميس غير متواجد حالياً

محمد خميس will become famous soon enough

عندى سؤال بخصوص الطمبورة اللى بتاخد الحركة من عمود الكرنك لتدوير الدينامو ومروحة التبريد الطمبورة دى كسرت التيلة وخرجت من مكانها هل ممكن تركب بسهولة ولا لازم حل الموتور

شكرا لك باشمهندس هيثم
قديم 02-05-2011, 12:03 AM
LC71 LC71 غير متواجد حالياً

LC71 is on a distinguished road

شكراً بشمهندس هيثم على المعلومات القيمة، و بإذن الله أعمل بنصيحتك و اروح التوكيل (في جدة) و هو فعلاً المتوكل على الطريق السريع باتجاه مكة، و ربنا يسهل لأن واضح إن هحتاج أعمل كشف الكمبوتر و أكيد داه حيطلع كل العيوب الكتيرة اللي فيها، لكن أنا حالياً يهمني في المقام الأول تتحل مشكلة ال
Automatic Gear Fault
الي منعتني إني أدوس دواسة البنزين براحتي، يعني تخيل حضرتك حتى لو ماشي على 50 و بعدين قمت دايس بنزين بسرعة شوية (بمعدل سريع) تلاقي الرسالة ظهرت، و الصوت بقى عالي، و عدد لفات الموتور زاد ...

هل هذا نوع من أنواع الدفع الرباعي أو التراكشن كونترول أو الدفرانس لوك؟
باحس إن أحياناً بيصاحب حدوث العيب سماع صوت تحت العربية زي ما يكون في جير تقيل تم تعشيقه وتقل العربية.

المهم إني لما بتحصل المشكلة دي و انا سايق على الطريق مش بقف .. لأ .. بنقل الفتيس على ال(N) و بعدين بطفي الكونتاكت و بعدين أشغل الكونتاكت و ادور العربية و تمام الرسالة بتختفي ، و المشكلة بتتحل، بس أحيانا أثناء طفي الكونتاكت الدركسيون بيقفل (يسوجر) و مرة كنت هلبس في الرصيف لأن الدركسيون قفل أثناء لفة لليمين .
قديم 02-05-2011, 01:17 AM

hisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LC71 مشاهدة المشاركة

شكراً بشمهندس هيثم على المعلومات القيمة، و بإذن الله أعمل بنصيحتك و اروح التوكيل (في جدة) و هو فعلاً المتوكل على الطريق السريع باتجاه مكة، و ربنا يسهل لأن واضح إن هحتاج أعمل كشف الكمبوتر و أكيد داه حيطلع كل العيوب الكتيرة اللي فيها، لكن أنا حالياً يهمني في المقام الأول تتحل مشكلة ال
Automatic Gear Fault
الي منعتني إني أدوس دواسة البنزين براحتي، يعني تخيل حضرتك حتى لو ماشي على 50 و بعدين قمت دايس بنزين بسرعة شوية (بمعدل سريع) تلاقي الرسالة ظهرت، و الصوت بقى عالي، و عدد لفات الموتور زاد ...

باحس إن أحياناً بيصاحب حدوث العيب سماع صوت تحت العربية زي ما يكون في جير تقيل تم تعشيقه وتقل العربية.

المهم إني لما بتحصل المشكلة دي و انا سايق على الطريق مش بقف .. لأ .. بنقل الفتيس على ال(N) و بعدين بطفي الكونتاكت و بعدين أشغل الكونتاكت و ادور العربية و تمام الرسالة بتختفي ، و المشكلة بتتحل، بس أحيانا أثناء طفي الكونتاكت الدركسيون بيقفل (يسوجر) و مرة كنت هلبس في الرصيف لأن الدركسيون قفل أثناء لفة لليمين .
طيب كويس على بركة الله وأن شاء الله التوكيل يحللك مشكلتك....
اما بالنسبة لموضوع ان الموتور صوتو بيعلى فدة معناه ان الفتيس مفوت وانا توقعى ان الفتيس دة هيتفك كلو ويتعملو عمرة..
العربية دى مفهاش اى نوع من الحجات دى خالص اولا هى دفع امامى ومفهاش دفرانس ومفهاش تراكشن كنترول.
... معلومة اخيرة متحولش تبطل العربية ابدا وانت سايق علشان حصلت مع واحد صحبى وربنا ستر كان هيعمل حادثة لان الدريكسيون قفل. أرجو افادتى بما حدث فى التوكيل وخليه يطبعلك بالكمبيوتر الاعطال المسجلة فى كنترول الفتيس وكنترول المحرك علشان اشوفها.

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668
قديم 02-05-2011, 01:22 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد خميس مشاهدة المشاركة

عندى سؤال بخصوص الطمبورة اللى بتاخد الحركة من عمود الكرنك لتدوير الدينامو ومروحة التبريد الطمبورة دى كسرت التيلة وخرجت من مكانها هل ممكن تركب بسهولة ولا لازم حل الموتور

شكرا لك باشمهندس هيثم
حـــــــدد نوع العربية بالظبط.
بس احب اطمنك مبدئيا ان طنبورة سير الدينامو او حتى طنبورة سير الكاتينة
مش بتحتاج حل موتور طبعا.

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668