العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو فلوانس Fluence

رينو فلوانس Fluence Renault Fluence 2009—present The Renault Fluence is a compact mid-size sedan produced by the French automaker Renault. This built at the Oyak-Renault plant in Bursa, Turkey and Santa Isabel factory, in Cordoba, Argentina for Latin America.

قديم 11-06-2012, 04:13 AM
Hazem.Net Hazem.Net غير متواجد حالياً

Hazem.Net is on a distinguished road
افتراضي اساسيات الفلوانس 2011

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:

بفضل الله ربنا كرمنى واشتريت فلوانس 2011 مستعملة وانا اول مره طبعا اشترى عربيه

كنت عاوز استفسر عن الاساسيات فى التعامل مع العربية زى مثلا ازاى املى المية بتاعت المساحات والميه بتاعت الموتور واعرف ان الزيت قليل ازاى المعلومات البسيطة ديه
كمان عاوز اعرف هل لازم اودى العربية لنفس التوكيل اللى كان بيروح فيه اللى اشترتها منه( الميكانيكون العرب) ولا اى توكيل
لو حد يقولى عليها وجزاكم الله خير
قديم 11-06-2012, 09:53 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اساسيات الفلوانس 2011

الصيانات الاساسية ممكن تعملها فى اى مكان

بس هى العربيه فى الضمان ولا خليجى ولا ايه اصلاً

وبالنسبة للصيانات الاساسية متقلقش مش محتاج تعمل حاجة دلوقتى معاها بنفسك
انت بس تابع موضوعات المنتدى وبالاخص الورشة الفنية والدنيا هتنور معاك واحدة واحدة متقلقش

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 11-06-2012, 06:16 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

الصيانات الاساسية ممكن تعملها فى اى مكان

بس هى العربيه فى الضمان ولا خليجى ولا ايه اصلاً

وبالنسبة للصيانات الاساسية متقلقش مش محتاج تعمل حاجة دلوقتى معاها بنفسك
انت بس تابع موضوعات المنتدى وبالاخص الورشة الفنية والدنيا هتنور معاك واحدة واحدة متقلقش
الاخ AbOnOrA بجد ربنا يجزيك كل خير على سرعه الرد.
ان شاء الله انا فعلا ناوى اتابع كويس الورش الفنية.

انا مش عارف هى فى الضمان ولا خليجى انا كل اللى اعرفه ان اللى كانت معاه كان بيروح عند الميكانيكيون العرب وعامل الصيانة 10 تلاف فى التوكيل بالفاتورة وفيه صيانات تانية زى مثلا ظبط حساس الABS بالفاتورة بردوه فى التوكيل.
لكن انا اعرف ازاى هى فى الضمان ولا ايه.
ربنا يجيزيكم خير
قديم 14-06-2012, 12:12 AM
wael - mohamed wael - mohamed غير متواجد حالياً

wael - mohamed will become famous soon enough

اخي الفاضل
لو في فاتورة وتم دفع مبلغ مالي لموضوع ضبط الABS يبقى العربية خليجي لو الي معاك بيان اعمال فقط تمت بالسيارة يبقى العربية توكيل , وبعدين في كتيب الاستعمال الخاص بالعربية والكاسيت بيبقى موضوع في شنطة صغيرة رمادي ,لو معاه كتيب الصيانة مختوم بختم الوكيل تبقى وكيل لو مش موجود تبقى خليجي .
بس هوه فيه سؤال عربية حضرتك اي فئة وانا باذن الله ادلك اذا كانت خليجي والا لا لوجود بعض الفروق بين الخليجي والوكيل
قديم 17-06-2012, 04:25 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael - mohamed مشاهدة المشاركة

اخي الفاضل
لو في فاتورة وتم دفع مبلغ مالي لموضوع ضبط الABS يبقى العربية خليجي لو الي معاك بيان اعمال فقط تمت بالسيارة يبقى العربية توكيل , وبعدين في كتيب الاستعمال الخاص بالعربية والكاسيت بيبقى موضوع في شنطة صغيرة رمادي ,لو معاه كتيب الصيانة مختوم بختم الوكيل تبقى وكيل لو مش موجود تبقى خليجي .
بس هوه فيه سؤال عربية حضرتك اي فئة وانا باذن الله ادلك اذا كانت خليجي والا لا لوجود بعض الفروق بين الخليجي والوكيل
اه فيه فاتورة ومكتوب فيها انه عمل كشف بالكمبيوتر وظبط حساس ABS ب 143 ,الفاتورة التانية صيانة 10 تلاف كيلو ب 663 جنية بالضريبة المبيعات .
بصراحة انا اصلا مشكلتى فى الحياه انى بتحرج وكمان يعنى هو عشان كان تبع واحد معرفه وقالى كويس تمام فانا مسالتش على اى حاجة ولا اخدت الكتيب ما اخدتش غير الفاوتير
هى الفئة ال142 الف اللى فيها تاره مالتى وفيها اربع جنوط سبور وتكيف ورا وقدام ومفتاح كارت لكن مفهاش حساس ركن ولا فتحة سقف
ربنا يكرمك على الاجابة والاهتمام انا مش عارف اقول ايه صراحة
للعلم انا ما بعرفش اسوق اصلا
ففيه سؤال بس لو امكن هو فتحة تنك البنزين بتفتح منين من جوا العربية ؟
اشكرك