العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT

فيات FIAT فيات FIAT الايطالية استطاعت ان تتجاوز ازماتها الماضية بعد فشل تحالفها مع جنرال موتورز عن طريق تقديم موديلات لاقت نجاحا كبيرا مثل جراند بونتو فيات 500 باليو سيينا ليينا بونتو

قديم 01-05-2010, 03:52 AM
drasd drasd غير متواجد حالياً

drasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud of
افتراضي رد: ارجو المساعدة ما هي عيوب السينا وما هي اسعار قطع غيارها

طيب لو حبيت اكشف على السيارة السيينا المستعملة في مكان معين .... اكشف عليها فين ؟؟؟
ولا ممكن بنزينة عادية وخلاص ؟؟؟
وايه اهم حاجة احط عيني عليها وانا باكشف عليها
وايه الحاجة اللي لو موجودة فيها ابعد عنها على طول ؟؟؟
وايه الحاجات اللي لازم تتغير اول ما اجيبها ؟؟؟
وفين اماكن تصليحها واماكن بيع قطع الغيار بتاعتها ؟؟؟
معلش سألت كتير اصلي مزنوقptmnlo123per111
ارجو الرد السريع للاهمية
قديم 02-05-2010, 10:07 AM
laser503 laser503 غير متواجد حالياً

laser503 has a spectacular aura aboutlaser503 has a spectacular aura aboutlaser503 has a spectacular aura about

طيب حضرتك بتفكر فى 1400 ولا 1600 ؟
وبعدين تصحيح لمعلومة أن الريداتير 1500 جنيه هو بـ 700 أنا مركبه عند أمير وجوزيف وأمتلك الـــ1600 ومفيش مشكله منه لو حطيت ليه مياه خضراء زيه زى أى ريداتير أخر المهم يتركب فى التوكيل وليس عند أى شخص ... وبرده زيها زى أى سيارة أخرى لأنها عربية بجد محترمه جداً وخصوصاً 1600 منها تخيل موتور زى ده عامل أزاى على بودى السينا (جبار) ده غير أنه 16 صباب ناعم جداً مع سحب غير عادى المهم يا باشا حالة السيارة وأنا محافظ عليها والحمد لله وعامل حتى الأن 74000 كم وزى الفل مع العلم أنها موديل 2002
قديم 03-05-2010, 03:59 PM
drasd drasd غير متواجد حالياً

drasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud of

انا ان شاء الله با فكر في ال 1400
وعموما انا مستني حد يجاوبلي على بقية الاسئلة دي :
طيب لو حبيت اكشف على السيارة السيينا المستعملة في مكان معين .... اكشف عليها فين ؟؟؟
ولا ممكن بنزينة عادية وخلاص ؟؟؟
وايه اهم حاجة احط عيني عليها وانا باكشف عليها
وايه الحاجة اللي لو موجودة فيها ابعد عنها على طول ؟؟؟
وايه الحاجات اللي لازم تتغير اول ما اجيبها ؟؟؟
وفين اماكن تصليحها واماكن بيع قطع الغيار بتاعتها ؟؟؟
معلش سألت كتير اصلي مزنوق
ارجو الرد السريع للاهمية
قديم 18-05-2010, 07:25 PM
BOTHAINA BOTHAINA غير متواجد حالياً

BOTHAINA is on a distinguished road

السلام عليكم
انا لا انصجك بشراء هذه السياره انا عندي سيينا 2001 مطلعه عيني والحمد لله العربيه بتسخن بسرعه جدا وده مش في عربيتي بس ده حتي مع كل الناس اللي انا اعرفهم
ومش اي ميكانيكي بيفهم فيها وهي عامله زي العفريت كل ما يتصلح فيها حاجه القي حاجه تانيه تضرب
فللامانه ابعد عن السيينا انا اسفه اني احبطك بس انا ملقتش حد يقوللي الكلام ده وسبوني ادبس فيها
قديم 21-08-2012, 10:46 PM
amrnor amrnor غير متواجد حالياً

amrnor is on a distinguished road

السلام عليكم
أنا عندي سينا 2001بالمناسبة موتورها 1400cc واللي مايعرفش ان موتور السينا 1400 هو هو موتور الشاهين 1400عادي وحقن
وللتغلب علي مشكلة اسنهلاك البنزين بعد سبع سنين من شراء السيارة تقريبا عام 2009 انا رميت الكارتة والحقن الأليكترونى والضفيرة الخارجية اللي من الكارتة لتنظيم الموتور وقمت بتركيب الكربراتير والأسبراتير الكهرباء والموبينا الخاصة بالشاهين 1400 وحاليا بمون بنزين 80 وسحب السيارة عالي
بالنسبة للحرارة فهي مشكلة كل الفيات من الأفضل ان تركب رداتير نحاس 2 أو 3 مسورة لان الرداتير اللي عليها الومنيوم خليط بالنيكل والجوانب فيبرومع الزمن بتقل كفائتة