العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 06-06-2010, 06:15 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو منكم الافادة ضروري انا محتار جدا

مع الالنترا تاخد سعر اعادة بيع قطع غيار متوفرة وصيانة وناس كتير فاهمة فيها مضمونة جودة اعتمادية وبالتالى من يطلب اكثر شكرا
قديم 06-06-2010, 06:23 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

مع الالنترا تاخد سعر اعادة بيع قطع غيار متوفرة وصيانة وناس كتير فاهمة فيها مضمونة جودة اعتمادية وبالتالى من يطلب اكثر شكرا
السلام عليكم أ/ luckyman
اتقابلنا كتير قبل كدة في مواضيع أخرى و لكن المرة دي حاسألك عن الالنترا...
يمكن كان كل كلامنا عن السيراتو و الكورولا و الأوكتافيا
ما تقييمك للالنترا؟
مع العلم بأني كل اللي سمعته عنها مش كويس و أهم العيوب اللي سمعتها إنها خفيفة جدا و مفيهاش أي Stability
كمان فيه مشاكل في الفرامل و الباور \و عامة سيارات هيونداي الاعتمادية فيها قليلة , يعني قطع غيار رخيصة لكن تتغير كل شوية
أنا بحترم رأيك جدا و يهمني تقييم محايد للعربية دي
مشكور

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 06-06-2010, 06:41 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

طبعا انا مش عارف غبور بيجيب اى فرز او انتاج لكن بلمحة عامة على الالنترا هى سياره بتمثل لهيونداى راس الحربة فى انتاجها وثمة عدة اسباب تدعونا للتوقف عند هذة الكورية خاصة لاصحاب الميزانية المحدده تتمتع الالنترا بخصائص عديدة
تتمتع بشاسية امن وثابت يميل الى الراحة معظم الوقت وبالتالى الناس اللى شايفة انة بعد 130 فية ميلان دة طبيعى وتحسة كمان مع الورولا وانواع اخرى لان الغرض منها سيارة متوسطة اقتصادية فى المقام الاول لكن هى اللى مش عارف تتمتع باجهزة تعليق مستقله للعجلات الاربع وهو متفوق عن الذى يأتى مثلا فى سيارات اخرى اكثر شهرة منها دون ذكر اسم سيارة بعينها لان بعض الناس ممكن تاخد دة نوع من التشهير بسيارتهم خاصة المتعصبين منهم
الالنترا كما قلت هى تقدم تصريح ثقة من هيونداى تاتى بمحرك 1.6 لتر اقتصادى لكن نشط نظام التوجية كهربائى وربما هذا يفسر سبب عدم تعود البعض علية تقدم لك السيارة باختصار اسلوب جيد من التطوف ومستوها جيد مقارنة بالمنافسين وسعرها ليست سيئة اطلاقا ولكنها فى الوقت نفسة لا تتوقعها بنفس مستوى الذى تقدمة الجيتا على سبيل المثال
قد لا تكون الالنترا اختيارا بديهيا لكن انظر حولك الضمان السعر المميز الذكى والمدروس نوعية القيادة المعقوله تجعلها تستحق الاعتبار وان كانت لا تبدو كذلك ظاهريا للبعض وشكرا
قديم 15-07-2010, 03:14 PM
anglon2010 anglon2010 غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري
هواياتي: عربيات

anglon2010 will become famous soon enough

<TABLE class=tborder id=post3872832828 cellSpacing=0 cellPadding=6 width="100%" align=center border=0><TBODY><TR vAlign=top><TD class=alt1 id=td_post_3872832828 style="BORDER-LEFT: #dadada 1px solid">يا جماعه الانجلون ملهاش حل انا اول واحد شاف العربيه دي فابو غالي فالاسكندريه وكنت رايح اجيب اوبترا ولما شوفتهااتوهمت وقلت اكيد دي فوق 100 الف زي الاسبرانزا الكبيره ولما عرفت سعرها حجزتها اول واحد واستلمتها من شهر والعربيه حامده بكل المقاييس انا ميشت بيها 240 ولا كاني ماشي ثبات ميتوصفش وقوه سحب ومرونه وكل اللي تتخيلوه بصراحه شهر عدي وكل يوم بتعلي فنظري نصيحتي اتوكلوا علي الله وهاتوها ويريت الاسود جاااااااااامد خالص فيها<!-- google_ad_section_end -->
</TD></TR><TR><TD class=alt2 style="BORDER-RIGHT: #dadada 1px solid; BORDER-TOP: #dadada 0px solid; BORDER-LEFT: #dadada 1px solid; BORDER-BOTTOM: #dadada 1px solid"> </TD></TR></TBODY></TABLE>