العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 09-12-2015, 03:11 AM
nagws nagws غير متواجد حالياً

nagws is on a distinguished road
افتراضي رد: حل لاى مشكلة خاصة بالسيتروين والبيجو والرينو واجابه لاى استفسارات مجانا

السلام عليكم انا اشتريت ستروين c3 و طبعا بعد بحث اناخايفه منها هي موديل 2007 المهم كشفت عنها عند كهربائي متخصص ستروين بالكمبيوتر و العربيه تمام و اساسياتها كوايسه و بعد تلات ايام اجي الصبح اشغا العربيه مش تدور الا بعد محولتين تلاته روحت موكز صيانه قالي العربيه تمام و مش فيها حاجه و بعدين روحت لكهربائي و ميكانيكي ستروين شغلين في التوكيل غيرت بوجيهات و فلتر بنزين و سير كاتينه و لسه العيب هو هو ارجو الرد بسرعه جزاكم الله خير عوزه اعرف المشكله و العربيه عمله اكتر من صيانه في اقل من شهرين و بطاريه جديده ارجو الر
قديم 13-12-2015, 02:31 PM
الصورة الرمزية gtr
gtr gtr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: دعم فني للحاسوب
هواياتي: الشعر

gtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of light
افتراضي رد: حل لاى مشكلة خاصة بالسيتروين والبيجو والرينو واجابه لاى استفسارات مجانا

و عليكم السلام
تأخر التشغيل يحتمل عدة أسباب و لكن أرجو تجربة ما يلي و أعطنا النتيجة:
عند وضع المفتاح , قبل مرحلة تشغيل المارش .. اترك الفتاح على وضع البطارية لمدة 3 ثواني. ثم شغل السيارة.
إذا اشتغلت السيارة بسرعة فهذا يعني تهريب في خط الوقود من طرمبةالبنزين و لغاية الرشاشات.
قديم 14-12-2015, 04:51 PM
Mohamed Guda Mohamed Guda غير متواجد حالياً

Mohamed Guda is on a distinguished road
استفسار رد: حل لاى مشكلة خاصة بالسيتروين والبيجو والرينو واجابه لاى استفسارات مجانا

السلام عليكم،
أنا عندي سيتروين ax موديل 97، ولسة بتعلم عليها، من كام يوم كنت ماشي في أمالن الله وقربت على مطب - كنت قبل كده دايماً بجيب الأول بعد ما أعدي المطب وبعدها بشوية أجيب التاني - المهم المرة دي فضلت على الغيار التاني لقيت العربية رجرجرت وبعدين بطلت.. وبعدها عمال أدور مش عايزة تدور خااااالص بقالها يومين راكنها على جنب في الشارع.. روحت بعدها 3 مرات أجرب أدور مافيش فايدة أبداً.. بتعمل الصوت اللي في الأول لما أفتح كونتاكت لكن الموتور مش بيدور.. روحت جيبت 4 لتر بنزين في جركن وحطيته فيهال وأدور بردو مافيش فايدة... ايه الحل؟؟
قديم 25-12-2015, 01:24 PM
FARID SHAWKY FARID SHAWKY غير متواجد حالياً

FARID SHAWKY will become famous soon enough

تمت إضافة ‏‏3‏ صور جديدة‏ من قبل ‏المركز الفنى لخدمة السيارات م. فريد شوقى- م. سامى شوقى رعاة بيجو فى مصر‏.
تم النشر بواسطة ‏‎Ahmed Hammad‎‏ · 15 ساعة ·
Successful Operation of airbags crash control, resetting orignal airbags control for Peugeot 301 & Citroën C-ELYSأˆE
Control item # 620 59 51 00
Eng. Farid Shawky
صورة ‏المركز الفنى لخدمة السيارات م. فريد شوقى- م. سامى شوقى رعاة بيجو فى مصر‏.
13 شخصًا تم الوصول إليهم
ترويج المنشور

أعجبنيتعليقمشاركة
‏المركز الفنى لخدمة السيارات م. فريد شوقى- م. سامى شوقى رعاة بيجو فى مصر‏ معجب بهذا.
التعليقات
المركز الفنى لخدمة السيارات م. فريد شوقى- م. سامى شوقى رعاة بيجو فى مصر
اكتب تعليقاً...

اضغط على Enter للنشر.
قديم 26-12-2015, 08:40 PM
BEDO SHOW BEDO SHOW غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم وموحد بالله
التخصص العملى: فنى تشغيل تربينات
هواياتي: القراءة

BEDO SHOW is on a distinguished road

السلام عليكم جميعا
م/ فريد شوقى ممكن استفسار لو سمحت انا معاية استروين بيكاسوا سى فور 2008 المشكلة انى مش عارف اخلى الشاشة تجيب درجة حرارة الماتور العربية لما بتسخن بنور لمبة الحرارة وبس ودورت كتير اوى فى المنتديات مش عارف اظبط الشاشة ازاى مع انى شوفت موديلات c4 من 2005 اقدم من عربيتى فى رسمة ترمومتر على الشاشة بيبين درجة الحرارة عليه .
الميكانيكى بيقولى هى بتنزل كدة من بلدها بس للحق انا مش مقتنع بالكلام دة .
بالمناسبة انا كنت جتلك من سنة فاتت واخدت من عندك ليها تيربو وفعلا انت عملت معاية الواجب بجد واتعرفت على محمد ابنك اللى داخ معاية يومها