العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > اوبل Opel

اوبل Opel المانية الاصل امريكية الجنسية حيث تنتمى حاليا الى جنرال موتورز وتسمى فى بعض الدول باسم فوكسهول من اشهر موديلاتها اوبل استرا اوبل فيكترا و كورسا

قديم 03-08-2010, 05:18 PM
الصورة الرمزية Ahmed_lol2007
Ahmed_lol2007 Ahmed_lol2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق المغامرة
التخصص العملى: طالب أكاديمى
هواياتي: صيد الأسماك وقيادة السيارات

Ahmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اى سؤال بخصوص اوبل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aateya مشاهدة المشاركة

إخواني أعضاء المنتدى الكرام لدي أسئلةحول الأبل فيكترا فهل أجد من يتفضل بالإجابة عليها :
1- ما هو آخر موديل إستخدم فيه الكاربرتير في الفيكترا 1600 س.س , وما هو سعرها التقريبي إن كانت بحالة جيدة؟
2- ما مدى صلاحية البنزين ال 80 أوكتان للإستخدام في الفيكترا القديم منها والحديث ( كاربرتير و حقن إلكتروني ) مع بيان السبب إن أمكن ؟
وتقبلوخالص الشكر
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالنسبة لموضوع الموتور ال1600 هو مش كاربرتير دة إنجكشن بس رشاش واحد واخر موديل ليه هو تقريبا 2003 وإسمه الموتور الاسود والسعر فى تفاوت كبير جدا
بالنسبة لحكاية بنزين 80 مش مستحب لان هيقلل من العمر الافتراضى للموتور لان البنزين الموصى بيه مش أقل من 87 وبالطبع مفيش بنزين من دة هنا فالكل بيلجأ لل90 وأنا عن نفسى بستخدم 92 لان الفرق فى الصفيحة أتنين جنيه

إنا لله وإنا إليه راجعون
(يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً)
لن أنساك أبدا
رحمك الله يا أخى (خالد خليفة)
أرجو منكم قراءة الفاتحة
قديم 03-08-2010, 07:52 PM
that's me that's me غير متواجد حالياً

that's me is on a distinguished road

انا داخله دماغي اوبل فيكترا 99 او 97 بس في واحد خوفني منها لانه قال ان قطع غيارها غاليه ده غير انها مش موجوده و لو لقيتها هتلاقيها في القاهره و انا من المنصوره فا مش عارف الكلام ده صح ولا غلط
و قالي انها في البنزين حوت بنزين سواء 2000 سي سي او 1600 سي سي يعني قالي لو اقل خروجه بيها و لف كده هعمل 35 جنيه في الخروجه بنزين و انا هصرف عليها من جيبي و انا لسا 19 سنه يعني مش بشتغل علشان اجيبلها بنزين ب 35 جنيه في الخروجه و اللف و انا طول اليوم بلف فا الكلام ده صح ولا غلط و ياربت الاجابه تكون بدون تحيز لاني لو جيبتها و طلعت كده هتبقي حاجه زفت اوي
بالله عليكوا الاجابه بدون تحيز
قديم 04-08-2010, 11:12 AM

Ahmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة that's me مشاهدة المشاركة

انا داخله دماغي اوبل فيكترا 99 او 97 بس في واحد خوفني منها لانه قال ان قطع غيارها غاليه ده غير انها مش موجوده و لو لقيتها هتلاقيها في القاهره و انا من المنصوره فا مش عارف الكلام ده صح ولا غلط
و قالي انها في البنزين حوت بنزين سواء 2000 سي سي او 1600 سي سي يعني قالي لو اقل خروجه بيها و لف كده هعمل 35 جنيه في الخروجه بنزين و انا هصرف عليها من جيبي و انا لسا 19 سنه يعني مش بشتغل علشان اجيبلها بنزين ب 35 جنيه في الخروجه و اللف و انا طول اليوم بلف فا الكلام ده صح ولا غلط و ياربت الاجابه تكون بدون تحيز لاني لو جيبتها و طلعت كده هتبقي حاجه زفت اوي
بالله عليكوا الاجابه بدون تحيز
بص ياباشا أنا زيك بالظبط إن العربية كانت داخلة دماغى وكنت حاببها أوى وبردة أنا عندى 19 سنة (18و10 شهور) وبردة مش حمل مصاريف يعنى أنا أما بخرج بالعربية فى وسط البلد الصفيحة بتعمل معايا من 150 الى 180 كيلو حسب طريقة السواقة (مع العلم إن اللى معايا 2000 سى سى مش 1600)
وبرة البلد بتعمل أكتر من كدة لان أقل حاجة عملها معابا 220 كيلو فى الصفيحة والسرعة على 130 ودة بيفرق فى الاستهلاك

بصراحة قطع غيارها غالية بس فى المقابل العمر الافتراضى ليها كبير يعنى تركبها وتنساها
دة لو قارنت أسعار قطع الغيار بالكورى واليابانى لكن لو بالالمانى اللى زيها هتلاقيها مناسبة جدا
وبالنسبة لقطع الغيار موجودة فى كل حتة بس أإكمن أنا من القاهرة فهتكلم على اللى بشوفو
العربية قطع غيارها مالية الدنيا عندنا وفى بور سعيد وفى واحد بيبع قطع الغيار بتاعتها على الزراعى ناحية داخلة طنطا لكن المنصورة فيها حد بيبيع قطع غيارها ولا لأ ما أقدرش أفيدك لانى عمرى فى حياتى ما روحت المنصورة

ولو عايز أى خدمة أنا موجود

إنا لله وإنا إليه راجعون
(يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً)
لن أنساك أبدا
أرجو منكم قراءة الفاتحة
قديم 05-08-2010, 07:40 PM
tananybasha tananybasha غير متواجد حالياً

tananybasha will become famous soon enough

كلام زى الفل يا عم احمد
قديم 06-08-2010, 11:22 AM

الله يخليك يا طنانى باشا دة إحنا تلامذتك بنتعلم منك
والف حمد لله على سلامتك ياباشا والحمد لله إنك بخير
أنا حاولت أكلمك إمبارح كتير عشان أطمن عليك بس الشبكة كانت بايظة وعموما هحاول أكلمك النهاردة إن شاء الله
ومنور الدنيا يا برنس
والعصابة مضلمة من غيرك

إنا لله وإنا إليه راجعون
لن أنساك أبدا
أرجو منكم قراءة الفاتحة

الكلمات الدليلية
اوبل, اوبل فيكترا, اوبل كورسا, opel, opel corsa