العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki > ماروتى MARUTI

قديم 28-05-2010, 10:50 PM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute
افتراضي رد: توكلت على الله و استقريت على الماروتى - ارجو دخول اصحاب الخبرة فى الماروتى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مورو مشاهدة المشاركة

بصراحه يا استاذ طوبجى انا مع الاستاذ احمد السويسى وبعدين الماروتى مش رخيصه برضوا دى 38000 - يعنى ممكن تصبر شويه وتجيب عربيه اكبر من كده - معلش ممكن يكون كلامى ميوافقش هواك لكن دى نصيحتى .
يعني هيجيب ايه زيرو ب 38000 جنيه
يا جماعه متتكلموش وخلاص يعني الواحد لو معاه اكتر هيبخل علي نفسه ليه الي جايب الماروتي جايبها علي قد فلوسه ونفسه عزيزه عاوز يركب زيرو ميركبش مستعمل ويلف بيها علي ميكانيكيه ويفضل متعزب بالعربيه
وبعدين الماروتي لو وحشه مكنتش عاشت في العالم كله من سنه 83 لحد النهارده واللي وقف انتاجها انها مش وحشه لكن ده بسبب قانون جديد عالمي وهو قانون الحد من انبعاثات الضاره في البيئه والهند طبقته فكل العربيات اللي بتشتغل بالبنزين ههتلغي ويحل محلها عربيات تشتغل بالطاقه النظيفه مثل الكهرباء وبالفعل اتجت شركه مرسيدس لانتاج سيارات تعمل بالطاقه الكهربائيه ولكن سرعتها القصوي 80 كيلو متر وكمان دلوقتي كل العربيات في الصين كهرباء وعلي كل ناصيه تلاقي مجموعه فيش للشحن والشحنه ب 5 رمنبيه اللي سافر الصين اكيد شاف الكلام ده
يا ريت اللي مركبش الماروتي ميتكلمش عنا الا لما يجربها الاول بجد عربيه محترمه احنا مبنقولش انها جباره احنا بنقول عربيه علي قده مبنقارنهاش بالي ماتورها 1300 سي سي وكمان علشان تجيب عربيه محترمه مش اقل من 53الف ولو حتي جاب الصيني هتخشلها في 50 الف معلش لو كلامي يزعل لكن انا بجد معايا العربيه من سنتين وكانت مع جاري من حوالي 11 سنه والحمد لله ماشيه زي الفل وعلي الاقل رحمانا من عنائ المواصلات واسمها عربيه مع انها العربيه رقم 1 في الهند

قديم 29-05-2010, 12:11 AM
مورو مورو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مترجم

مورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to behold
افتراضي رد: توكلت على الله و استقريت على الماروتى - ارجو دخول اصحاب الخبرة فى الماروتى

ولا تزعل نفسك يا عم حبيب الناس (وانت فعلا حبيب للناس) - خلاص يا استاذ طوبجى ربنا يوفقك وتجيب الماروتى اللى انت عايزها وارجو ان يكون كلامى مزعلكش انت كمان .
قديم 29-05-2010, 04:25 AM
الصورة الرمزية tobgy
tobgy tobgy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب حاليا و ان شاء الله محاسب مستقبلا

tobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to behold

اسف يا جماعة انى مدخلتش الموضوع او المنتدى من فترة و ده لظروف الامتحانات
ثانيا
احب اشكر استاذ احمد السويسى و استاذ حبيب الناس على النقاش المحترم ده
عشان انا بجد استفدت منه جدا والله
و يا استاذ مورو انا مزعلتش ولا حاجة
الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية
و كان ليا سؤال لحضرتك يا استاذ حبيب الناس
كنت عايز اعرف ايه اخبار الثبات و الاتزان فى العربية؟
و خصوصا لو مثلا على 80 او 100 او 120 مثلا (يعنى السرعات العالية)
و شكرا مقدما لحضرتك

و من الحب ما قتل
قديم 29-05-2010, 11:05 AM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tobgy مشاهدة المشاركة

اسف يا جماعة انى مدخلتش الموضوع او المنتدى من فترة و ده لظروف الامتحانات
ثانيا
احب اشكر استاذ احمد السويسى و استاذ حبيب الناس على النقاش المحترم ده
عشان انا بجد استفدت منه جدا والله
و يا استاذ مورو انا مزعلتش ولا حاجة
الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية
و كان ليا سؤال لحضرتك يا استاذ حبيب الناس
كنت عايز اعرف ايه اخبار الثبات و الاتزان فى العربية؟
و خصوصا لو مثلا على 80 او 100 او 120 مثلا (يعنى السرعات العالية)
و شكرا مقدما لحضرتك
حمد الله علي سلامتك وربنا يوفققك في امتحاناتك إن شاء الله وتكون من الأوائل

العربيه لو كويسه ومفهاش مشاكل بثباتتها واتزانها كويس ومقبول نوع ما ولكن في السرعات العاليه لازم يكون فيه سرعه بديه من اللي سايق لانك مينفعش تخد بيه عرز علي سرعات عاليه لكن لو في سفر ما شاء الله عليه باكل واشرب شاي وانا سايق وبسيد الدركسيون والله العظيم لا بتروح يمين ولا شمال زي ما هيا ماشيه عدل
وربنا يستر طريقنا كلنا
بس ده مش دعوه علشان تشد بالعربيه وتعمل غزر وخمسات
العربيه ده عازه اللي يحافظ عليها علشان تعيش مهاه وانا عن نفسي فيه بنزينه في اول مصدق في الدقي تحت الكوبري تقريبا بنزينه التعاون كل 6 شهور بروح اغسل العربيه هناك ماتور وعفشه وبره وجوه مكان نضيف بصراحه ورخيص بس هوا زحمه شويه بسبب انه رخيص بس بيعملو شغل في العربيات نضيف جدا انا تقريبا بدفع في غسيل العربيه كله عفشه وماتور وبره وجوه تقريا من 60 ل 75 جنيه

قديم 29-05-2010, 04:28 PM
الصورة الرمزية tobgy
tobgy tobgy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب حاليا و ان شاء الله محاسب مستقبلا

tobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيب الناس مشاهدة المشاركة

حمد الله علي سلامتك وربنا يوفققك في امتحاناتك إن شاء الله وتكون من الأوائل

ربنا يخليك يا استاذ حبيب الناس

العربيه لو كويسه ومفهاش مشاكل بثباتتها واتزانها كويس ومقبول نوع ما ولكن في السرعات العاليه لازم يكون فيه سرعه بديه من اللي سايق لانك مينفعش تخد بيه عرز علي سرعات عاليه لكن لو في سفر ما شاء الله عليه باكل واشرب شاي وانا سايق وبسيد الدركسيون والله العظيم لا بتروح يمين ولا شمال زي ما هيا ماشيه عدل

والله حضرتك طمنتى عشان سمعت انها بتتقلب بسرعة

وربنا يستر طريقنا كلنا

يا رب

بس ده مش دعوه علشان تشد بالعربيه وتعمل غزر وخمسات
لالا متخافش حضرتك انا من النوع اللى بحافظ على حاجتى و خصوصا انى تعبان فيها

العربيه ده عازه اللي يحافظ عليها علشان تعيش مهاه وانا عن نفسي فيه بنزينه في اول مصدق في الدقي تحت الكوبري تقريبا بنزينه التعاون كل 6 شهور بروح اغسل العربيه هناك ماتور وعفشه وبره وجوه مكان نضيف بصراحه ورخيص بس هوا زحمه شويه بسبب انه رخيص بس بيعملو شغل في العربيات نضيف جدا انا تقريبا بدفع في غسيل العربيه كله عفشه وماتور وبره وجوه تقريا من 60 ل 75 جنيه
و الله انا نفسى اجرب انى اودى العربية مكان تتغسل فيه
عشان فى عربية والدى كنا احنا اللى بنعمل كل حاجة بنفسنا و بدقة شدييدة و بضمير فمش عارف بقى فى البنزينة حيعملوها زى ماحنا كنا بنعملها؟؟؟؟؟؟
و شكرا جدا لرد حضرتك السريع

و من الحب ما قتل