العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 27-12-2011, 08:33 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
للاهمية دخان أبيض في العادم.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أولا أحب أوضح إني خبرتي في ميكانيكا السيارات لا تذكر ياعني أنا من بتوع دوّر وإمشي.
المهم أنا عندي عربية كرولا 2002 بشكل عام هيا الحمد لله زب الفل مابشتكيش منها في أي حاجة, ولكن من كام يوم وأنا بدور الصبح لاحظت دخان أبيض كثيف من الشكمان لدرجة إني شوفته في مراية الجنب فا نزلت أبص فيه إيه لقيته من الشكمان.
الدخان أبيض صافي مع وجود قليل من قطرات الميّة بتتساقط من الشكمان, والكلام ده مابشوفوش بعد العربية مابتسخن ياعني هيا أول دوارة الصبح بس وغالبا اليومين دول الدنيا ساقعة.
فا أنا عايز مساعدتكم في تقييم الوضع ليه هيا بتعمل كدة؟ وهل دا حاجة خطيرة ولا بسيطة؟ وهل ممكن أتجاهلها لأني كدة كدة عايز أغير العربية بس ممكن بعد سنة ولا حاجة فا هل هتستحمل معايا؟
للعلم بس أنا لسة مغير (سير الكاتينة والبوجيهات وقواعد الماتور ومغير زيت وفلتر الزيت للجير بوكس) وكنت غاسل المكنة بزيت غسيل ومغير الزيت والفلتر وبتوعها ودا دوريا بغيرهم وعومري ما أهملت في مواعيدهم.
عموما ممكن تكون المشكلة كانت من فترة كبيرة بس أنا ماخدتش بالي منها غير دلوقتي.
وعندي شك إني ممكن حاجة من الي عملتها تكون هيا السبب ولاكن الشك دا ضعييييف.

قديم 27-12-2011, 09:16 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: دخان أبيض في العادم.

عربيتك زى الفل مفهاش مشاكل وربنا يباركلك فيها
قديم 27-12-2011, 09:20 AM
الصورة الرمزية غريبو99
غريبو99 غريبو99 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد محمد غريب
التخصص العملى: حاسب آلى ونظم معلومات
هواياتي: سيارات , رحلات صيد وابحار

غريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond reputeغريبو99 has a reputation beyond repute

ممكن حضرتك تكشف على جلد الصباب لما بينشف بيعمل دخان ابيض
وشكرا
قديم 27-12-2011, 09:56 AM
الصورة الرمزية NASERELFHHAM
NASERELFHHAM NASERELFHHAM غير متواجد حالياً
من انا؟: الفقير الى الله
التخصص العملى: أعمل بمصر للطيران
هواياتي: الكومبيوتر

NASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة [CENTER

غريبو99;582494]ممكن حضرتك تكشف على جلد الصباب لما بينشف بيعمل دخان ابيض
وشكرا

جلد الصباب لما بينشف الشكمان يطلع دخان ازرق مش ابيض

انما كده حاجه من اتنين

1-لو فيه نقص فى مياه الريدياتير يبقى فيه شرخ فى وش السلندر

2-لو ما فيش نقص مياه يبقى ده بسبب الجو وبرودته مع موتور ممتاز بحاله الزيرو وما تقلقش منه
[/CENTER]

ما كان لله دام واتصل..وما كان لغير الله انقطع وانفصل

قديم 27-12-2011, 10:37 AM
الصورة الرمزية mody112
mody112 mody112 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
هواياتي: قيادة السيارات -تجميع معلومات عن السيارات

mody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud of

فعلا انا بيحصل معايا كده بس فى الشتاء بس