العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > دايهاتسو Daihatsu

قديم 17-08-2011, 07:23 PM
albasha37 albasha37 غير متواجد حالياً

albasha37 is a jewel in the roughalbasha37 is a jewel in the roughalbasha37 is a jewel in the roughalbasha37 is a jewel in the rough
افتراضي رد: زراير في التيريوس عاوز أعرف بتعمل إيه؟

الزرار الأول معناه أنه دفع رباعي اما الثاني فانا عندي زر اللي هو بتاع السوبر درايف مش عارف اذا كنت تقصده ام لا على العموم السوبر درايف هذا يجعل السيارة تسرع بطريقة رهيبة وباستخدمه في حالات التجاوز او حالات السياقة الرياضية اذا حبيت ومبروك عليك احلى سيارة
قديم 18-08-2011, 03:07 AM
الصورة الرمزية محمد اشرف
محمد اشرف محمد اشرف غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed ashraf
التخصص العملى: Student
هواياتي: Everything about cars of all types

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

فعلا الاولاني بتاع ال 4X4
التاني بتاع فصل الاوفر درايف
لو دست عليه لمبة الاوفر درايف أوف حتنور في التابلوه
و الاوفر درايف معناه ترس صغير زي الخامس في المانيوال و يمكن اصغر لدرجة ان عدد لفات الماتور بتبقي اقل من عدد لفات العجل و من هنا جت التسمية ان انت بتدرايف حاجة بحاجة ابطيء
و فايدة الاوفر درايف ان العربية لما تثبت علي سرعة عالية فوق ال 65 مثلا الكنترول بينقل علي الترس ده يقوم ال RPM يوطي و العزم يقل بس استهلاك بنزين اقل و عمر اطول للفتيس و الماتور
اما فصله عن طريق دوس الزرار و اللمبة الصفراء اوفر درايف اوف تنور في التابلوه كده الكنترول مش حينقل علي الترس ده و العزم حيفضل عالي
و فايدة فصله لو قاطر حاجة او ماشي علي طريق سريع كله مطالع كتير
غلط تفصله كتير حفاظا علي الفتيس

نادى السيارات الصينيه على الفيس بوك نرحب بانضمامكم

http://www.facebook.com/NadyAlsyaratAlsynyh

جروب نادى سيارات البيجو على الفيس بوك
https://www.facebook.com/groups/172929839542780/

قديم 18-08-2011, 12:20 PM
ahmad_abdulghany ahmad_abdulghany غير متواجد حالياً

ahmad_abdulghany will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

فعلا الاولاني بتاع ال 4X4
التاني بتاع فصل الاوفر درايف
لو دست عليه لمبة الاوفر درايف أوف حتنور في التابلوه
و الاوفر درايف معناه ترس صغير زي الخامس في المانيوال و يمكن اصغر لدرجة ان عدد لفات الماتور بتبقي اقل من عدد لفات العجل و من هنا جت التسمية ان انت بتدرايف حاجة بحاجة ابطيء
و فايدة الاوفر درايف ان العربية لما تثبت علي سرعة عالية فوق ال 65 مثلا الكنترول بينقل علي الترس ده يقوم ال RPM يوطي و العزم يقل بس استهلاك بنزين اقل و عمر اطول للفتيس و الماتور
اما فصله عن طريق دوس الزرار و اللمبة الصفراء اوفر درايف اوف تنور في التابلوه كده الكنترول مش حينقل علي الترس ده و العزم حيفضل عالي
و فايدة فصله لو قاطر حاجة او ماشي علي طريق سريع كله مطالع كتير
غلط تفصله كتير حفاظا علي الفتيس
شكراً يا أحمد - معلش أنا اتلخبطت شوية

إنت تقصد إن الأحسن أخليني دايس عليه على طول؟ وده بيحافظ على الفتيس ويقلل استهلاك الوقود؟

وهل ده له علاقة بالزحام/السرعة اللي أنا ماشي عليها؟

بتعبير آخر:
لو ماشي في وسط البلد - زحمة - سرعة ممكن آخرها 70 وعمال أسرع وأقف - الأحسن يكون مشغله؟

ولو ماشي في البلد برضه بس بسرعة أكبر وشبه ثابتة بس آخرها 80؟ الأحسن إيه؟

وأخيرا لو مسافر على طريق سريع والسرعة أعلى من 100 على معظم الخط؟

وشكرا مرة تانية

-أحمد
قديم 18-08-2011, 12:24 PM
ahmad_abdulghany ahmad_abdulghany غير متواجد حالياً

ahmad_abdulghany will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad_abdulghany مشاهدة المشاركة

شكراً يا أحمد - معلش أنا اتلخبطت شوية

إنت تقصد إن الأحسن أخليني دايس عليه على طول؟ وده بيحافظ على الفتيس ويقلل استهلاك الوقود؟

وهل ده له علاقة بالزحام/السرعة اللي أنا ماشي عليها؟

بتعبير آخر:
لو ماشي في وسط البلد - زحمة - سرعة ممكن آخرها 70 وعمال أسرع وأقف - الأحسن يكون مشغله؟

ولو ماشي في البلد برضه بس بسرعة أكبر وشبه ثابتة بس آخرها 80؟ الأحسن إيه؟

وأخيرا لو مسافر على طريق سريع والسرعة أعلى من 100 على معظم الخط؟

وشكرا مرة تانية

-أحمد
أنا لسه واخد بالي إني لما بدوس عليه بيخليه off يعني هوه on by default على طول - وده الأحسن إني مادوسش عليه إلا لما أكون محتاج عزم عالي على فترة طويلة

طيب سؤال: إيه فرق كده عن أوضاع الفتيس: 1,2, L؟
قديم 18-08-2011, 07:40 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad_abdulghany مشاهدة المشاركة

أنا لسه واخد بالي إني لما بدوس عليه بيخليه off يعني هوه on by default على طول - وده الأحسن إني مادوسش عليه إلا لما أكون محتاج عزم عالي على فترة طويلة

طيب سؤال: إيه فرق كده عن أوضاع الفتيس: 1,2, L؟
الله ينور يا باشا هو احسن وصف الى انت قولته ان الديفولت بتاعة on و مفيش لمبة منورة فى التابلوه و لو عايز تفصله تدوس على الزرار يبقى أوف و لمبة الأوفر درايف أوف تبقى منورة فى التابلوه
احسن وضع فى مصر بما ان الطرق السريع شبه مستوية حتى لو فى مطالع مش حتبقى جبلية و كمان متهيأليش انك حتقطر حاجة بالتالى احسن وضع هو الديفولت بتاعه يعنى الزرار متدسش عليه يعنى مفيش لمبة منورة فى التابلوه
و زى ما انت قولت لما تكون محتاج عزم عالى يعنى سواقة رياضية ابقى دوس عليه و لما تخلص ارجع دوس تانى علشان تأنجيج الأوفر درايف تانى و هو فعلا زى ما الزملاء قاله اول ما تدوس علشان تفصله تحس بزيادة فجائية فى ال rpm و العزم نتيجة ان بيسقط من ترس الاوفر درايف الصغير للترس الى قبله او الى قبل الى قبله على حسب البروفيل
أما الأوضاع التانية L,1,2 لو 2 فحيبقى الفتيس اخره 2 لو 1 حيبقى اخره 1
و دى حالات خاصة زى مثلا طلعة الباركينج بتاع ستى سنتر طلعة غبية تحس انك بتعمل تيك أوف فدى لو مانيوال لازم تفضل على الاول حتى لو وصلت لسرعة مناسبة للتانى ( لطريق مستوى ) و جيت نقلت للتانى و انت لسة فى المطلع العزم حيبقى غير مناسب لمركبة وزن السيارة لورا فممكن تبطل و ترجع ورا ... كارثة يعنى
بالنسبة للاوتوماتيك كونك طالع من باركينج زى ده و يا سلام لو محمل ناس فبتجيب على وضع 1 او اقل وضع عندك بكده تضمن ان الفتيس ميتغاباش و يقعد يتذبذب من ترس ل ترس و يجطك فى وضع خطر
و العكس برضه فى منازل فى اسكندرية وسط العمارات يعنى شارع بطىء فانت محتاج تنزله و معاك كنترول كويس على العربية بالاستفادة من ال ENGINE BRAKE عن طريق الوضاع سالفة الذكر كلا حسب ميل الطريق
بالاخص لو العربية محملة او قاطرة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا