العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 31-08-2012, 07:53 AM
الصورة الرمزية hamada666
hamada666 hamada666 غير متواجد حالياً

hamada666 will become famous soon enoughhamada666 will become famous soon enough
للاهمية متهيقلي انا خربتها افيدوني يا خبراء المنتدي

انا عندي عربية شيفورلية n200 يعتبر مالهاش شنطة ركبت لها خوصتين بالطول زي الماتريكس بمسامير في السقف وسبحان الله فيه 3 حاجالت مافكرتش فيهم غير بعد ما ركبتهم
1- هل ممكن عند غسيل السيارة او المطرالمية تتسرب عن طريق السقف مع العلم ان المسامير مش باينة من داخل العربية بس فية فرش للسقف م عارف يكون بايت تحتها
2- هل هي تسحمل رغم انها مثبتة بمسامير من غير صواميل غرس في السقف وانا شديت منها العربية لقيتها جامدة بس خايف من الاحمال عليها
3- لقدر الله لو الموضوع باء بالفشل واتخلعت فية حلول لسد اخرام السقف اللي انا عملتها لو اتخلعت بمرور الوقت0

قديم 31-08-2012, 08:31 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: متهيقلي انا خربتها افيدوني يا خبراء المنتدي

تخريم السقف خلاص هيخسف بتمن العربية الأرض
أهم حاجة الأخرام تاخد برايمر ويركب كاوتش طعميه كبير تحت الشبكة وتشبعهم سيليكون
ولو هتحمل تحمل على عضم السقف ولو الاماكن بتاعت التخريم مش هتشيل اتصرف
قديم 31-08-2012, 09:40 AM
الصورة الرمزية hamada666
hamada666 hamada666 غير متواجد حالياً

hamada666 will become famous soon enoughhamada666 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

شكرا علي الرد ولوأنك خوفتني زيادة لكن علي العموم شكرا علي النصيحة

قديم 31-08-2012, 09:42 AM
ahmed el gendy ahmed el gendy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مندوب دعايه طبيه

ahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

ليه تخريم السقف يخسف بتمن العربيه ما دام الدهان فبريكه؟؟ مش غريبه يعني لو حد عنده عربيه وخرم السقف عشان يركب شبكه فوق السقف زي التاكسيات كده العربيه دي تكون معيوبه ؟؟؟يا ريت الايضاح لاني كنت بافكر اركب شبكه فوق السقف ودي طبعا لازم اخرم السقف

التعديل الأخير تم بواسطة ahmed el gendy ; 31-08-2012 الساعة 09:47 AM
قديم 31-08-2012, 10:01 AM
الصورة الرمزية spear7
spear7 spear7 غير متواجد حالياً

spear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of lightspear7 is a glorious beacon of light

بص يا باشا انت كدة غامرت جامد ... بس خير متخافش ... انت لو جبت كاوتشات و حطيتهم تحت الاماكن اللي واصلة بالعربية و ثبتت الخوصتين حلو ... هتبقى 100 فل و 10 ... ولا تقولي مية غسيل و لا مطرة ... لو غطست تحت المية المية تخش العربية من كل حتة الا هما ... فوق كل دة و دة برضوا متخافش من الاخرام خالص وقت اما تحب تسرح العربية ... خدها عند اي سمكري هيخليهم لك فابريقة ولا كأن قبل كدة اتخرموا .. بس في البيع و الشراء الامانة قبل كل شئ يعني لو فكرت يبقى تقول للي هايشتري بعد اما يشوف العربية كلها و يهم بيها ان فيها كذا ... و ساعتها لو فيها الجن هايشتريها صدقني ... المصريين كدة ...

بالمناسبة للكاوتشات بقى : بص يا باشا مش هانخترع فيهم خالص ... كل اللي هانعمله شنبر جواني بتاع عجلة قديم و هتقص كام حتة منه على قد القواعد بتاعت الخوصتين و تقوم حاططهم و رابط الخوصتين عليهم ... و متخليش حد يخترع لك و انت بتركب .. احنا عاوزين حتتين كاوتش رفيعين مش يجيبلك جوان تلاجة )) و بتوع الشنبر رفيعين و ياخدوا و يدوا معاك في الشكل و في النفس الوقت هيخلولك التحميل ميبقاش على المسمار نفسه لا يبقى على القواعد بتوع الخوصتين و اي خدمة يا باشا ...

مفيش حاجة اسمها خربت ...