العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 04-04-2012, 08:23 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نتعلم/العلاقة بين اداء السيارة وحجم المحرك(الموتور)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3bd0 مشاهدة المشاركة

وانا احب أكد على كلام اخواني
هيا قاعدة صحيحة، بس ما بتنطبقش على كل العربيات

خد عندك مثلا انا
عربيتي 5600 سي سي، واقدر اقولك بالفم المليان ان تكيف الكورولا (1800 سي سي) احسن
وبيني وبينك انا عمري ما شفت تكيفات زي تكيفات العربيات الياباني بشكل عام، وبالذات اللي بيبقى نازل بموصفات "للخليج العربي"

فينك ياباشا بقالي كتير قوي ماقابلتكشي في مشاركات تفتكر أنا الي مختفي لا إنتا؟؟؟؟؟
عارف لما بقابلك على المنتدى بحس إني مش وحيد تاني علشان بلاقيك بتقول كل الي بفكر فيه تقريبا (ماتفهونيش غلط ياجماعة دا مش غزل).
عموما فيه كرولا 1.8 تشتري؟؟؟؟ هههههههههههه
حبيت أمسي بس عليك يا كبير.

قديم 04-04-2012, 08:31 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

مش شرط

السي سي هو ممكن يكون مؤشر إن الموتور الأكبر أقوى... بس ده على شرط إن المواتير تحت المقارنة يكونوا مستخدمين نفس التكنولوجيا، بمعنى إنهم يكونوا كلهم إنجكشن مثلا... أو كلهم متركب عليهم تيربو...

...
اعتقد كلام حضرتك دة خلاصة الكلام بالنسبة لموضوع ال سى سى
قديم 05-04-2012, 06:14 PM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

فينك ياباشا بقالي كتير قوي ماقابلتكشي في مشاركات تفتكر أنا الي مختفي لا إنتا؟؟؟؟؟
عارف لما بقابلك على المنتدى بحس إني مش وحيد تاني علشان بلاقيك بتقول كل الي بفكر فيه تقريبا (ماتفهونيش غلط ياجماعة دا مش غزل).
عموما فيه كرولا 1.8 تشتري؟؟؟؟ هههههههههههه
حبيت أمسي بس عليك يا كبير.
ازيك يا دكتور اسلام
معلش سامحني ظروف الدراسة والسفر وكده، بس متابع المنتدى على طول وبالذات مشاركاتك
وبيني وبينك لو عندك كورولا متفرطش فيها،
الحج لسة بايع بتاعتنا، كنت بتقطع من جوة والله، بس بصراحة هوا كان حاططلها سعر عالي جدا عن السوق كلو بعد ما فهمتو انها عربية متتعوضش، وفي الاخر برده جه "الزبون" اللي اشتراها

I love my MaDa
قديم 07-04-2012, 11:48 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3bd0 مشاهدة المشاركة

الحج لسة بايع بتاعتنا، كنت بتقطع من جوة والله، بس بصراحة هوا كان حاططلها سعر عالي جدا عن السوق كلو بعد ما فهمتو انها عربية متتعوضش، وفي الاخر برده جه "الزبون" اللي اشتراها
تصدق بالله بدور على حاجة كوبيه بدل الكرولا وقولت أقلب حالي في بي إم موديل من 2000 إلى 2002 قولت لو لقيت حاجة نضيفة هبدل وفعلا نزلت إعلان لعربيتي وبردو عليت عن تمنها في السوق بتاع 5 تلاف والله (بس فعلا لأني العربية الحمد لله بحالة شاااااذة جدا)
وبردو جالي الزبون الي عايزها وأنا لسة مالقيتشي عربية نضيفة أجيبها وفكست للبيعة وأنا قلبي بيتقطع على السعر الي مش مصدقه وقولت أدور الأول وبعدين أبيع.
مع العلم إني الراجل عارف سعرها في السوق إيه ومقدر حالت العربية وعلى وعد لما أبيع أتصل بيه الأول.