العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 10-12-2013, 05:40 AM
cars admire
Guest

للاهمية رد: الفيتيس بيعض معايا بين الغيارات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rshalaby مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ... من ساعة ما جبت العربية ال BYD F3 وانا ملاحظ ان الفيتيس بيعض معايا بين الغيارات وبالزات بين الغيار الاول والثانى ( بعد ما اجيب الغيار الاول واطلع بالعربية وعند النقل للغيار الثانى بلاحظ ان الفيتيس مش عاوز يتحرك ومحتاج شدة جامدة ولما بيخرج من الغيار الاول بحس انة بيدخل الغيار الثانى بالعفية مع انى بكون دايس دبرياج على الاخر)

* السيارة لسة جديدة ومكملتش 600 كم.

رجاء المشاركة للإفادة ................ وشكرا

لا تقلق مع اول صيانة هيتاخد وش هواء من ماستر الدبرياج والعربية هتبقى معاك تمام !!
قديم 10-12-2013, 05:56 AM
cars admire
Guest

حصرى كلام مظبوط وعلشان كده يوجد نوعين من الفتيس !

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed_Esmail مشاهدة المشاركة

خد بالك ان الفتيس كده عادى فى سيارات البى واى دى
وعايز اقولك ملحوظة مهمة انا اكتشفتها فى الغيارات ان الغيار حينقل معاك بسهولة لما تديله سرعته فقط
يعنى لما تنقل من الاول للتانى مش حينقل معاك الا لما مؤشر يجى على 20 او 25
وهكذا يعنى لما تنقل لكل غيار اديله سرعته وهو حينقل معاك والا حيعض ويعكسك
وكمان بالذات لما تنقل لغيار اقل يعنى انتى ماشى بسرعة 60 يعنى على التالت وعايز تفرمل وتنقل على التانى مش حينقل معاك الا لما يقل السرعة عن 40 وهكذا
هى عملية تزهق فى الاول بس مع التعود الفتيس حينقل معاك بسهولة
كلام مظبوط وعلشان كده يوجد نوعين من الفتيس !
علبة تروس متزامنة
علبة تروس متتالية

علبة تروس متزامنة
قررت بوجاتي إستبدال علبة التروس التي قدمتها أول مرة وهي يدوية متزامنة من سبع سرعات بعلبة تروس أخرى بنفس المواصفات ولكنها من طراز DSG وهي تقنية الكلتش المزدوج ... وحيث تقوم بأداء أفضل كما تقول بوجاتي
علبة تروس متتالية
وزوّد الطراز الحديث من أوكتافيا بمحرّك رباعي الاسطوانات مع توربو، المزودة به أساساً أودي A3 وفولكسفاعن غولف، ويولّد 122 حصاناً مع عزم دوران مقداره 200 نيوتن/ متر في 1500 دورة/ دقيقة، ما يؤمّن للسيارة مرونة فائقة أثناء السير داخل المدينة، وثقة تامة أثناء التسارع.
ويرتبط هذا المحرّك بعلبة تروس متتالية تمتاز بنعومتها واستجابتها، ذات 7 نسب أمامية وقابض فاصل ثنائي.
والملفت في هذا المحرّك، أن معدّل استهلاكه للوقود منخفض، لا يتجاوز 300 كلم/ 20 ليتراً بين المدينة والسفر، ونسبة الانبعاثات من ثاني أوكسيد الكربون لا تتجاوز 154غ/كلم. وتعتبر قريبة مما تصدره محركات ديزل التي تتحلى بنسبة انبعاثات منخفضة.

قديم 10-12-2013, 01:23 PM
الصورة الرمزية mody112
mody112 mody112 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
هواياتي: قيادة السيارات -تجميع معلومات عن السيارات

mody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud of
افتراضي رد: الفيتيس بيعض معايا بين الغيارات

دوس دبرياج على الاخر وانت بتنقل وهتتظبط معاك ان شاء الله
قديم 11-12-2013, 01:56 AM
peter magdy peter magdy غير متواجد حالياً

peter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to all

المشكلة دى انا بعانى منها برضو
هيا بصراحة كنت مستفزة جدا الاول
لكن دلوقتى اتحسنت شوية - بس رضو المشكلة قائمة لسة
و كنت بفكر اغيز زيت لنوع كويس زى فالفولين لكن للاسف مش متوافر غير GL5
و الكتالوج بينصح GL4 و للاسف فى المواقع الاجنبية فى تناقض شديد جدا فى النقطة دى
ناس تقول ان GL5 بياكل النحاس فى الفتيس على المدى الطويل و ناس تقول عادى هو احدث من GL4 و مش بيعمل اى مشكلة
و هنا العضو العزيز ( ابو جنى ) حاطط والف GL5 و بيشكر فية جدا علشان العضة تقريبا اختفت وهو ماشى دلوقتى تقريبا 5000 كم
هل بقى فتيس العربية دى فية نحاس وهل فى مشكلة من استخدام GL5
ارجو اللى عندة خبرة فى الموضوع دة يفيدنا
و ربنا معا صاحب الموضوع و مع اصحاب العربية
قديم 11-12-2013, 06:51 PM
أحمد الشلبي أحمد الشلبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: الغناء والتمثيل المسرحى

أحمد الشلبي will become famous soon enoughأحمد الشلبي will become famous soon enough

الموضوع ده كان معايا برده في الأول بس الحمد لله دلوقتى انا ماشي بالعربية 3000 كم والفتيش خف جدا الحمد لله