العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 25-09-2013, 12:14 PM
الصورة الرمزية Ahmed_Esmail
Ahmed_Esmail Ahmed_Esmail غير متواجد حالياً

Ahmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really nice
افتراضي مشكلة بعد عمل صيانة الالف للعربية F0

بسم الله الرحمن الرحيم

اخوانى الاعزاء اعضاء منتدى BYD الكرام
احب اعرفكوا انى عملت صيانة الالف فى التوكيل بالقطامية وحقولكوا بالتفصيل خطوة خطوة اللى انا عملتو (بس متضيقوش منى عشان الكلام كتير)
وتقولولى احل مشكلتى بعد الصيانة دى ازاى واللى بسال عنها فى اخر الموضوع

اولا: وعداد عربيتى كان عامل 970 كيلو وكان يوم خميس فتحت كتيب ضمان شركة الامل لقيت اقرب مكان لى فى القطامية
فاتصلت بيهم وقولتلهم انا عايز احجز صيانة الالف
فسالتنى اللى ردت على التليفون انت اسم حضرت ايه ورقم المحمول ورقم السيارة فسالتها انهى رقم بالضبط قليتلى الرقم اللى ادهولك بتوع المرور
فقليتلى حضرتك تشرفنا يوم السبت الساعة العاشرة صباحا انا حجزتلك الميعاد ده وتيجى تقولهم انا حاجز الساعة العاشرة صباحا
فقولتلها هو انا مش ممكن اجى بكرة قليتلى احنا مش شغلين بكرة فقول بس انا كده عقبال ماجيلكوا حعدى الالف كيلو قليتلى مش مشكلة

ثانيا:فعلا لما روحت التوكيل كان العداد معدى الالف وكان 1030 كيلو
اتحركت بالعربية التاسعة والنصف صباحا من دار السلام المنطقة اللى ساكن فيها وخدت الدائرى على طول لحد ملقيت منزل القطامية وخدت يمين على حسب ما هما رسمين فى الكتيب
فضلت ادور على نفق الشهيد بس ملقيتوش ووقفت العربية اسال عنه فقلولى مفيش حاجة اسمها نفق الشهيد هنا
فسالتوا طب فيه اى نفق بعديه محمد زكى على حسب ما رسمينه فى الكتيب
فقلى اه ارجع تانى وعلى شمالك حتلاقى نفق صغير مكتب عليه نفق السلام وبعد متعديه حتلاقى محمد زكى
ففعلا رجعت ودورت على النفق لقيته على الشمال فى صنية كبيرة ومكتوب عليه نفق السلام فدخلته وبعد معديته لقيت منطقة فيها كذا توكيل على اليمين توكيل لتيوتا وقدامى توكيل كيا وعلى الشمال بنزينة وبعدها توكيل BYD قلت الحمد لله وصلت اخيرا

ثالثا: لما وصلت بوابة التوكيل قابلنى امن البوابة بمنتهى الترحاب وسالنى اسم حضرت ايه قولته وسالنى رقم المحمول وقولتله الرقم وقولت انا حاجز الساعة العاشرة صباحا
فقلى اتفضل انا حبلغهم والمهندس اللى يجيلك قولى انا حاجز الساعة عشرة (مش عارف الحجز ده مهم انى اقولهم جدا ليه)
فروحت راكن العربية فى اى مكان فاضى لان لقيت طابورين عربيات كتيرة واقفة حوالى اكثر من 50 عربية ولقيت واحد بيبص على العربيات فسالت قلولى المهندس اللى بيستلم السيارات
لقيته معاه اوراق وخلص الاوراق اللى معاه وماشى فتوجهت اليه وقولتله انا حاجز الساعة عشرة قلى حاضر لما يجيلى امر الشغل بتاع حضرتك
انتظرت كثيرا لحد ملقيت المهندس بيقولى انت الاستاذ احمد فقولتله مضبوط فقلى ادينى رخصة العربية بتاعة حضرتك وفضل يملى نموذج امر الشغل ببيانات الرخصة وسالنى انت جى ليه
قولتله اعمل صيانة الالف فسالنى ايه ملحوظات تانية على العربية فقولتله اشارة المارشدير شمال البيضة مش شغالة فقلى ده العادى العربية F0 و F3 بيجوا من الصين كده
وقولتله فيه صفارة بسيطة لما بدوس فرامل فكتب الملحوظة دى
فقلى انتظر قليلا لحد ما اجى لعربيتك
لقيته بالنسبة للعربيات اللى مش اول مرة تيجى زى حلاتى بياخذ رقم العداد ويجرب المساحات والتكييف وبيفتح شنطة العربية ويبص على الاستبن وبيفتح الكبوت وبيبص عليه
ولما جه لعربيتى F0 ركب العربية وخد رقم العداد وكتبه فى امر الشغل وقالى هات الريموت وحطه فى العربية وقالى حضرتك انتظر فى الاستراحة وفى حد حياخذ العربية يدخلها الورشة

رابعا: طلعت الاستراحة ولقيت كراسى وناس منتظرة وهناك شباك الوميتال كبير بيطل على الورشة
قعدت اكتر من ساعة ومشفتش العربية بتاعتى دخلت الورشة
نزلت للمهندس اقوله ان العربية مدخلتش الورشة اصلا فقلى متقلقش حتاخذ دورها وتخش الورشة فعلا انتظرت كتير لحد ما العربية شوفتها دخلت الورشة
قعدت كتير لحد متصلوا بيه على الموبيل وقالى المهندس انزل خد عربيتك يعنى انا انتظرت من الساعة الحادية عشر الى الساعة الواحدة ظهرا
نزلت عشان استلم العربية لقيت المهندس بيسوقها وخارج من الورشة بسرعة جدا ويدوس فرامل وبيعمل بيها خمسات وبتصفر العربية
فقلى اركب يا استاذ احمد فركبت معاه وسقها وداس فرامل ومسمعتش صوت صفارة وسقلته امال لما جيت بيها كانت بتصفر ليه فقلى عشان الاسفلت ناعم
فقلى اتفضل انزل وحاسب وحتلاقى المفاتيح واستلم العربية
فروحت حسبت وكان مبلغ المحاسبة 181.5 جنيه وادانى فاتورة وروحت عشان اخد العربية واحد قلى ورينى الفاتورة ودانى رموت العربية وقلى عند البوابة اديلة صورة الايصال
وفعلا سوقت العربية لحد البوابة وخد منى صورة الايصال
وتم صيانة الالف بسلام

والسؤال المهم دلوقتى اللى انا اصلا عامل الموضوع ده علشانه لما سوقت العربية بعد صيانة الالف لقيت العربية سريعة وخفيفة جدا
ودراع البنزين والفرامل خفاف قوى كانى بدوس على ورقة والدبرياج خف سنة يعنى لما بدوس دبرياج وادوس بنزين وارفع رجلى من على الدبرياج ولو سنة بسيطة الاقى العربية جريت
الموضوع ده مجننى جدا ورعبنى ولسه متعودش عليه
تفتكروا يا جماعة ده سببه ايه وهما عملوا ايه فى العربية عشان تبقى كده
وهل ده سببه السوائل بالعربية قلت
ويا ريت طلب اخير قولولى ازاى اشيك على زيت الفرامل والدبرياج واعرف ازاى انه نقص عشان بتاع التوكيل قلى لو الحاجات دى نقصت اتصل بيه فورا ومتزودهاش احنا حنزودهالك

واخيرا ارجو انى ماكنتش متقال عليكو وكنت رغاى كبير
قديم 17-12-2013, 07:00 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
رأى رد: مشكلة بعد عمل صيانة الالف للعربية F0

غريبة اوى ان محدش رد !!!!
هو تقريبا مفيش حد هنا عنده العربية دى غير حضرتك ؟؟؟
بالنسبة لأستجابة العربية فدواسة البنزين انهم ظبطوا الواير بتاع الإكسلاتير
اما الفرامل نفس الكلام ظبطوا الدواسات
السوائل اللى بتنقص دى طبيعى مع المشي لكن لازم تتابع اه اللى بينقص بلظبط وزوده ف التوكيل
اما الصفارة ف التيل دى بتروح مع المشى

تقبل مرورى وتحياتى
قديم 18-12-2013, 09:40 AM
الصورة الرمزية Ahmed_Esmail
Ahmed_Esmail Ahmed_Esmail غير متواجد حالياً

Ahmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really nice
افتراضي رد: مشكلة بعد عمل صيانة الالف للعربية F0

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

غريبة اوى ان محدش رد !!!!
هو تقريبا مفيش حد هنا عنده العربية دى غير حضرتك ؟؟؟
بالنسبة لأستجابة العربية فدواسة البنزين انهم ظبطوا الواير بتاع الإكسلاتير
اما الفرامل نفس الكلام ظبطوا الدواسات
السوائل اللى بتنقص دى طبيعى مع المشي لكن لازم تتابع اه اللى بينقص بلظبط وزوده ف التوكيل
اما الصفارة ف التيل دى بتروح مع المشى

تقبل مرورى وتحياتى
بسم الله الرحمن الرحيم
الف الف شكر يا باشا على اهتمامك بالرد على موضوعى
وانت كده نورتنى وفهمتنى وخليتنى مش قلقان