العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 16-09-2012, 06:37 PM
basem2012 basem2012 غير متواجد حالياً

basem2012 is on a distinguished road
افتراضي هشترى 128 ، ساعدونى من فضلكم

سلام عليكم
ازيكم ، يارب تكونو بخير
انا هشترى عربية وكنت بفكر اجيبها قديمة ولا جديدة انا معايا فى حدود 50.000
انا لسه متعلم جديد بس لعيب برضو

فقلت اجيب 128 وابدء بيها (محتاج حد يقلى رايه فى النقطة دى )
فتقريبا كدا قررت هشترى 128 وعندى كام نقطة عاوز اسئل فيهم
اولا اشتريها منين
اروح سوق السيارات اللى فى مدينة نصر ...... ( اكتر من حد قالى انهم نصابين ) ؟
ولا من خلال موقع كونتكت كار ؟
ولا حد يقدر يقلى مصادر تانية
ثانيا لازم اخد ميكانيكى وانا رايح
ولا اخد ميكانيكى وسمكرى
انا عاوز اشترى حاجة بحدود 15 الف
---------
ثالثا عاوز حد يساعدنى ويقولى اعمل ايه بالظبط عشان ميضحكش عليا
رابعا ازاى اعرف ان الرقم اللى ظاهر فى عداد الكيلوهات هو رقم صح مش مضروب او ملعوب فيه .

مستنى رايكم ومساعدتكم ليا ......... شكرا
قديم 16-09-2012, 06:54 PM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هشترى 128 ، ساعدونى من فضلكم

بص يا باشا رأيى الشخصى المصادر التانية اللى ممكن تفكر فيها شخص قريب لك شخص جارك ومعه 128 شخص قريب منك يمتلك سيارة ويعرف بعض الناس المحترمة اللى ممكن تسعى له فى شراء سيراة سليمة وبالسعر اللى حضرتك حطه السيراة ستكون من موديلات 1985 فما فوق الى أقصى تقدير 1989 وتكون بحالة ممتازة أهم حاجة تخد معاك سمكرى ده أهم حاجة الميكانيكى خده برده بس الأهم السمكرى ويكون معرفة أو تبع شخص حضرتك تعرفة علشان ميخدش منك وياخد من الناس اللى هيبيعو العربية فلوس ويقولك العربية تمام ويضحك عليك لأزم يكون معرفة أو شخص قد وجدته أثناء تحدثك معه أنو شخصية محترمة أو الناس قاللتك عنه أنو محترم وكويس ويخاف المولى عزوجل يوم لأقدر الله ويكون الموتور به مشكلة ومثلا محتاج عمرة تقدر تجيب موتور ثانى فى حدود 1000 أو 1500 جنية موتور إستيراد أما لو عايز موتور زيرو من شركة فيات بس تكون حالة السيارة فوق فوق الممتازة علشان تستحمل الموتور الزيرو الموتور سعرها من توكيل فيات 4500 جنية متشغلش حضرتك بعدد الكيلوهات لأن العربية أحتمال تكون مغيرة الطبلوة بالكامل ويكون العدد لسيارة أخرى ثانيا حضرتك هتشترى سيارة مستعملة ماشية بقالها أكثر من عشرين سنة الكلام ده لو حضرتك بتشترى سيارة من موديلات 2000 فما فوق لكن موديلات من 85 صعبة أوى الأ أذا كانت العربية حالة شاذة وصاحبها طالب مبلغ كبير جدا عن سعرها فى السوق الحالى وبعدين غرض حضرتك من أقتناء سيارة هل هى لك أم لعائلتك أم الأثنان معا أما غرض تشتغل بيها عايزها تسافر بيها أم داخل المدينة عايزها تتعلم عليها ولا حضرتك بتعرف تسوق وأرجو انى أكون قدرت أفيد حضرتك بشئ ولو قليل وأن شاء الله بقية الأخوة الأعضاء يفيدوك أكتر منى.
أخوك محمد

قديم 19-09-2012, 02:55 PM
mohefnawy mohefnawy غير متواجد حالياً

mohefnawy is on a distinguished road

نصيحتي
لو اول مرة تسوق اشتري مستعمل بلاش زيرو
انا ببيع عربيتي ، وانا من حلوان
لو قريب مني ممكن نتواصل
قديم 19-09-2012, 03:00 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

هات ماذدا 323 حسبة 20 الف جنية
هاتجبها هاتستحملك وهاتعمل كل حاجة وتيجى تبعها هاتتبع بـ 20 الف برضو
ومش هاتحس بطقة العربية لو بطلت منك
بالمختصر المفيد هاتستحمل التعليم والتخبيط ويمكن ما تبعهاش وتخليها

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 19-09-2012, 06:30 PM
الهولندى الطائر الهولندى الطائر غير متواجد حالياً

الهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حسن عبد الرحمن مشاهدة المشاركة

بص يا باشا رأيى الشخصى المصادر التانية اللى ممكن تفكر فيها شخص قريب لك شخص جارك ومعه 128 شخص قريب منك يمتلك سيارة ويعرف بعض الناس المحترمة اللى ممكن تسعى له فى شراء سيراة سليمة وبالسعر اللى حضرتك حطه السيراة ستكون من موديلات 1985 فما فوق الى أقصى تقدير 1989 وتكون بحالة ممتازة أهم حاجة تخد معاك سمكرى ده أهم حاجة الميكانيكى خده برده بس الأهم السمكرى ويكون معرفة أو تبع شخص حضرتك تعرفة علشان ميخدش منك وياخد من الناس اللى هيبيعو العربية فلوس ويقولك العربية تمام ويضحك عليك لأزم يكون معرفة أو شخص قد وجدته أثناء تحدثك معه أنو شخصية محترمة أو الناس قاللتك عنه أنو محترم وكويس ويخاف المولى عزوجل يوم لأقدر الله ويكون الموتور به مشكلة ومثلا محتاج عمرة تقدر تجيب موتور ثانى فى حدود 1000 أو 1500 جنية موتور إستيراد أما لو عايز موتور زيرو من شركة فيات بس تكون حالة السيارة فوق فوق الممتازة علشان تستحمل الموتور الزيرو الموتور سعرها من توكيل فيات 4500 جنية متشغلش حضرتك بعدد الكيلوهات لأن العربية أحتمال تكون مغيرة الطبلوة بالكامل ويكون العدد لسيارة أخرى ثانيا حضرتك هتشترى سيارة مستعملة ماشية بقالها أكثر من عشرين سنة الكلام ده لو حضرتك بتشترى سيارة من موديلات 2000 فما فوق لكن موديلات من 85 صعبة أوى الأ أذا كانت العربية حالة شاذة وصاحبها طالب مبلغ كبير جدا عن سعرها فى السوق الحالى وبعدين غرض حضرتك من أقتناء سيارة هل هى لك أم لعائلتك أم الأثنان معا أما غرض تشتغل بيها عايزها تسافر بيها أم داخل المدينة عايزها تتعلم عليها ولا حضرتك بتعرف تسوق وأرجو انى أكون قدرت أفيد حضرتك بشئ ولو قليل وأن شاء الله بقية الأخوة الأعضاء يفيدوك أكتر منى.

أخوك محمد

كلامك تمام مشكور وياريت تقولى معلومات عن الموتور الزيرو 128 لانى اول مرة اسمع عن وجود موتور زيرو- انا محتاج كل المعلومات اللى عندك - فين بيتباع - العنوان - الشركة - التفاصيل - وياريت يكون موتور 6 غيار( 5 امامىمارشيليه) وشاكر جدا لمعلوماتك الطيبة

بسم الله الرحمن الرحيم
{يُرِيدُونَ أَن يُطْفِؤُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن
يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ }التوبة32
صدق الله العظيم