العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 08-05-2010, 05:16 AM
الصورة الرمزية ehab62
ehab62 ehab62 غير متواجد حالياً

ehab62 is a splendid one to beholdehab62 is a splendid one to beholdehab62 is a splendid one to beholdehab62 is a splendid one to beholdehab62 is a splendid one to beholdehab62 is a splendid one to behold
افتراضي رد: صوت العادم من الشكمان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aaet1 مشاهدة المشاركة

بصراحة أنا لما لاحظت الصوت المتقطع ده كان وأنا بركن آخر الليلة والدنيا هس هس حواليا )
بس الصبح وفى وسط الدوشة انا ماكنتش قادر اسمعه إلا لما قربت ودنى من الشكمان
انا سمعت صوت الشكمان تانى عشان خاطرك ومافيهوش اى تقطيع شكلك انت اللى كنت مهاسهس ptmnlo123per154
قديم 08-05-2010, 02:20 PM
swat
Guest

تحياتى لملاك السيراتو اللى محتاج منهم افادة حول الصوت الصادر من الشكمان، أنا بسمع الصوت طالع منه مش ثابت وبيعمل زى تقطيعه كده كل شوية فهل ده طبيعى مع العلم إنى مش حاسس بمشكلة فى صوت الماتور
ما وصفته غير طبيعي بالمرة راجع التوكيل ولا تستهون بالمشكلة خاصة لو كان هذا الصوت يظهر بوضوح أكبر عند الطلعات المرتفعة نوع ما
لأن ما وصفته يعتبر مشكلة موجودة في قلة من السيراتو عندنا في سورية
كمان لازم تصر وتلح على التوكيل لأن بدهم يقلولك أنها شغلة عادية وأنك موسوس
بس الحقيقة غير هيك
وأنا أدعو المشرفين إلى تثبيت هذا الموضوع
والبحث في هذه المشكلة الغامضة على الأقل لم يعرف سببها عندنا في سورية
مع محبتي
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg أحس بالذنب معدلة.jpg‏ (75.9 كيلوبايت, المشاهدات 6)
قديم 09-05-2010, 12:25 AM
aaet1 aaet1 غير متواجد حالياً

aaet1 will become famous soon enoughaaet1 will become famous soon enough

لـ Swat
أنا عاوز أستفسر عن المشكلة اللى حضرتك بتتكلم عليها والموجوده فى بعض العربيات السيراتو فى سوريا .... هل المقصود ان صوت الشكمان بيظهر مقطع وانت جوه العربية

لأن المشكلة اللى عندى - لو اعتبرتها مشكلة- هو سماع الصوت ده فقط لو قربت ودنى من الشكمان وأنا واقف خارج العربية
تحياتى
قديم 09-05-2010, 03:15 PM
swat
Guest

لـ Swat
أنا عاوز أستفسر عن المشكلة اللى حضرتك بتتكلم عليها والموجوده فى بعض العربيات السيراتو فى سوريا .... هل المقصود ان صوت الشكمان بيظهر مقطع وانت جوه العربية

لأن المشكلة اللى عندى - لو اعتبرتها مشكلة- هو سماع الصوت ده فقط لو قربت ودنى من الشكمان وأنا واقف خارج العربية
تحياتى
المشكلة الموجودة عندنا في عدد قليل جدا من سيراتو هو صوت زمجرة قوي بيطلع من الشكمان
أما موضوع صوت شكمان بيطلع مقطع فيحدث عندما يكون البانزين مغشوش
على العموم يجب أن تراجع الوكيل لكي يطمئن قلبك أكثر ولا تنسى تحكيلنا شو بيصير معك
مع محبتي
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg أحس بالذنب معدلة.jpg‏ (75.9 كيلوبايت, المشاهدات 2)
قديم 10-05-2010, 06:09 AM
الصورة الرمزية ehab62
ehab62 ehab62 غير متواجد حالياً

ehab62 is a splendid one to beholdehab62 is a splendid one to beholdehab62 is a splendid one to beholdehab62 is a splendid one to beholdehab62 is a splendid one to beholdehab62 is a splendid one to behold

انا راى انك تحط بنزين92 او الاحسن للتجربه 95 وتشوف الشكمان هايقطع ولا لاء عشان فى عربيتى القديمة حصل كده معايا انا مش عايز اخضك بس لو الشكمان فضل يطلع صوت مقطع وانت جنبه ده معناه ان فى اختلاف فى عمل الصبابات او بلغة الميكانيكيه بيعد غلط وده معناه انه فى صباب بيتاخر فى الكبس بتاعه جوه الموتور وده ممكن يأثر عليه