العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 25-06-2011, 04:50 PM
الصورة الرمزية samehsaeed
samehsaeed samehsaeed غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد فقير إلى الله
التخصص العملى: مبرمج دوت نت
هواياتي: القرآة والتعلم

samehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of light
افتراضي رد: انا مش عارف اقول اية بصراحة استغربت جيدا!!!!!! والRB تنجـح

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

اما بالنسبة لتعليق كورسير فاعتقد ان اللى عملوه صح مش غباء ولا حاجة

بره ال RB بتتباع بمواتير 1.4 - 1.6 واللالنترا 1.8 ففيه على الاقل فرق موتور ده غير الكماليات الرهيبة اللى بتتفوق على كماليات الهوندا سيفيك والكرولا الاوربى والامريكى وده سبب نجاح الهيونداى بره
كماليات كتير وسعر منافس لليابانى واعتمادية عالية وشكل جميل

لكن هنا كماليات اقل من الصينى وسعر اعلى من اليابانى
برده وجهة نظر ممتازة جدا وتستحق الاحترام ، الله عليك يا أبو الهداهيد يا جامد

اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعف عنّا

قديم 25-06-2011, 05:20 PM
msfayad msfayad غير متواجد حالياً

msfayad will become famous soon enough

ايه الكلام ده ياجماعه مع احترامى لرايكو فيه فرق شاسع طبعا
زى متقول الفئه التالته BMW شبه الفئه الخامسه

انا امبارح كنت فى ال test drive والعربيه ما شاء الله ممتازه الموتور قوى فعلا العربيه كانت AT وجربت فيه النقل المانيول وال response بتاعه فوق المتوقع بالنسبالى اكتر حاجه وهميه بجد المساحه الخلفيه للمقاعد بدلت مع اخويا وهو ساق لقيت نفسى رجلى قدامها مساحه ممتازه
العربيات اللى نازله كلها فيها usb , Aux فى الكاسيت وده كويس بس غبور مغير مكانهم مخصوص وخلاهم فى الكاسيت مش فى الحته السوده اللى تحت اللى شوفناها فى الreviews
قديم 25-06-2011, 05:44 PM
Ahmed honda Ahmed honda غير متواجد حالياً
من انا؟: Angle
التخصص العملى: civil engineering
هواياتي: Driving cars

Ahmed honda will become famous soon enoughAhmed honda will become famous soon enough
للاهمية رد: انا مش عارف اقول اية بصراحة استغربت جيدا!!!!!! والRB تنجـح

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msfayad مشاهدة المشاركة

ايه الكلام ده ياجماعه مع احترامى لرايكو فيه فرق شاسع طبعا
زى متقول الفئه التالته BMW شبه الفئه الخامسه

انا امبارح كنت فى ال test drive والعربيه ما شاء الله ممتازه الموتور قوى فعلا العربيه كانت AT وجربت فيه النقل المانيول وال response بتاعه فوق المتوقع بالنسبالى اكتر حاجه وهميه بجد المساحه الخلفيه للمقاعد بدلت مع اخويا وهو ساق لقيت نفسى رجلى قدامها مساحه ممتازه
العربيات اللى نازله كلها فيها usb , Aux فى الكاسيت وده كويس بس غبور مغير مكانهم مخصوص وخلاهم فى الكاسيت مش فى الحته السوده اللى تحت اللى شوفناها فى الreviews

الراجل ده بيقول زي الفل
وعلي فكره انا كل معدي علي معرض الاقي الناس هتنهبل علي العربية واللي بيصور و اللي بتفرج حاجة والله تشرح القلب ومع احترامي لرايكوا انتوا ممكن اللي مدايقكم السعر العالي بس العربية سعرها هينزل لما الوكيل يغرق السوق بالعربية والخليجي لازم يكون اقل من الوكيل فهنلاقي اسعار حلوه ان شاء الله هو بس جشع التجار بس هو اللي عامل في الناس كده
بس لو احنا دورنا حولينا هنلاقي
الكروز مثلا سعرها مبالغ فيه جدا اول فئة اتوماتيك ب131400 مفيهاش اي حاجه ولا ارباج ولا
ABS لفتحة سقف يعني هبل السعر ده وبتوصل لغاية160490 وانا في نظري الالنترا احسن من
الكروز بكتير شكلا وموضوعا وشيفورلية مش عارفة تبيع المخزون بتعها فنزلت كماليات محدودة جدا في موديل 2012 وزدت السعر عن كده كمان

التعديل الأخير تم بواسطة Ahmed honda ; 25-06-2011 الساعة 05:56 PM
قديم 25-06-2011, 06:30 PM
الصورة الرمزية citroeen
citroeen citroeen غير متواجد حالياً

citroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to behold

اولا شكرا للجميع وكل اخواتى الى فى المنتتدى الى بحبهم بجد وشكرا ليك يا ابو نورا وكلنا واحد وبنساعد بعض ونخدم بعض فى الاخر ومصلحة لينا كلنا واحدة محدش قال انها وحشة على فكرة الالنترا بس الفرق مابينها والRB لا شى من الاخر وشبة بعض والRB برقبتها مليون مرة وكمان اية الفرق الشاسع وهى الRB وحشة نجحة جيدااااااااااااا برة عن الالنترا و المبيعات بتاعتها اكتر مليون مرة من السيراتو الكروز والالنترا وبعد اذنك ياباشا انتا بتقارن فئات الbmw بفئات هيونداى دى حاجة ودى حاجة تانية وكمان الRb عربيية ناجحة جيدا ونفس شكل الالنترا مافيش فرق غير حاجات بسيطة جيدا جيدا جيدا ومش حوار فلوس ياباشا حوار فى دمــاغ بتفكر و لازم تحسبها صح و لا معة قرشين عاوز يوديهم فى اى حاجة اشترى الالنترا ب154الف جنية كاش ودينى عقلك وعيش الحياة وبحجمها دة و الله مادفع فيها اكتر من 125 الف جنية وهاى لاين كمان حجمها قد الRB مافيش فرق وروح شوف الاتنين مع بعض وقفين فى اى حتة والRB برقبتها والاتنين نفس الماتور ونفس العفشة ونفس كل حاجة ونفس حتى التبلوة و لامحدش اخد بالة مع فرق فتحات التكييف نفس كل حاجة وكمان لو انتا بتاع جرى ......جرى الRB مع الالنترا لو شوفت الRB على الطريق يبقى تعالا قبلى ومش الالنترا بس على الطريق اى عربيية فى مصر (RB هتبقى عربيية مالهاش حل فى كل شى جامدة فى كل حاجة) ومناسبـــة لى اى حد..شكرا

التعديل الأخير تم بواسطة citroeen ; 25-06-2011 الساعة 06:37 PM
قديم 25-06-2011, 06:34 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

انت قلتها يا برنس
منصور مش عارف يبيع ولا حيبيع اصلا - مع ان الكروز متصممة في امريكا و معمولة بشراكة تكنولوجيا شيفرولية مع اوبل مع دايو
بينما هيونداي متحالفة مع كيا فقط
عموما موضوعنا
لو التوب لاين او الفول لودد بتاعة غبور كان فيها كماليات برة بنفس السعر كنا ممكن نقول ماشي لكن العربية اعلى فئة من غبور فعليا تعتبر فاضية والله : جنوط سبور و سنسور بارك و 2 ايرباج و اي بي اس ( من غير اي بي دي حتى ) اي عربية صيني معفنة ب 60 الف فيها الكلام ده كله و اكتر - و دي بيقول فولي لودد
حد فيكوا بص على نيسان بلوبيرد؟ ب 140 الف فيها عفاريت زرقا - ممكن تشوفا تفاصيلها في تقرير منتدى نيسان
واللا كورولا - و اللا سيفيك - دا الهوندا سيتي فيها كماليات اكثر من الالنترا بتاعة غبور!!!
الفيات بونتو اول فئة (بونتو ايفو ) فيها كماليات اكتر!!! و الفئة العالية ب 120 الف معدية كماليات الالنترا بمراحل

خلاصة الكلام - العربيات المنافسة للاكسنت سواءا في الاوروبي و الياباني فيها كماليات اكثر من اللي في اعلى فئة في الالنترا و بسعر اقل ب 40 الف على الاقل

ايه ميزة الالنترا الجديدة؟ غير الشكل؟