العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 13-07-2011, 07:53 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا فى حالة انعدام وزن ارجوكم

خلاص يا شباب اهدو ديه راحت ولا جت شوية صاج ومش مستاهلة حدة الاختلاف ديه

بالنسبة للاستاذ الكريم صاحب المشاركة الاولى والاستفسار

حضرتك محددش من اولوياتك غير العامل الاقتصادى على اعتبار ان حضرتك مسافر قريب واكيد عايز حاجة سعرها كويس اعادة البيع كويسة ومتخسرش ومصاريف التشغيل فى السنين الاولى متبقاش كبيرة

كل ده يخلى الخيار الامثل العربيات الكورى ( هيونداى - دايو ) وابعد عن الشيفرولية

مراكز خدمة فى كل مكان وعربيات محفوظة
ماسكة سعر واعادة البيع سهلة وسريعة
مصاريف التشغيل عموماً ارخص من الفئات الاعلى او اللوجان او حتى الصينى

لكن ينقصها الامكانيات وبعض من الاناقة والتميز

لو حضرتك الامكانيات والتميز اولوية مضافة بالنسبالك يبقى ممكن تفكر فى الصينى او فى اللوجان او الماليزى
كماليات اكثر وتميز اكتر بس عايزة واحد استخدامة اقل وربنا يكفيه شر الحوادث واحنا جميعا

نصيحة تانية انك تحاول تشوف حاجة كسر زيرو مش زيرو
انا لو مكانك بالمبلغ ده اجيب حاجة كسر زيرو فئه اعلى من اللوجان والبى واى دى وتبقى بحالة الزيرو واوفر وارخص ومش هتخسر فيها باذن الله كتير يمكن تكسب

استخير واسترشد بكل الاراء واتمنالك التوفيق فى اختيارك

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 13-07-2011, 08:55 PM
الصورة الرمزية emad habib700
emad habib700 emad habib700 غير متواجد حالياً
من انا؟: man
التخصص العملى: travel manager
هواياتي: net cars

emad habib700 is a splendid one to beholdemad habib700 is a splendid one to beholdemad habib700 is a splendid one to beholdemad habib700 is a splendid one to beholdemad habib700 is a splendid one to beholdemad habib700 is a splendid one to beholdemad habib700 is a splendid one to beholdemad habib700 is a splendid one to behold

: fun_10_9_206[1]::08da300846c 84943ae1:08da300846c84943 ae1
قديم 13-07-2011, 11:07 PM
الصورة الرمزية MOUSTAFA_SAAD
MOUSTAFA_SAAD MOUSTAFA_SAAD غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ACCOUNTANT IN PASSPORTS ADMINISTRATION
هواياتي: INTERNET,WILD LIFE MOVIES

MOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.Ahmed Wagdy مشاهدة المشاركة

انا رأيي المتواضع احسن فئه في ال 70 الف هي لوجان الفل اوبشن سوقها تقريبا بقي زي الانوس و الفيرنا
و لو مش عايز تخسر بعد 3 سنين لان في كلا الحالات حتخسر بتاع 15 ~ 20 الف في خلال ال 3 سنوات
عندك 3 عربيات مستعمل
1- تويوتا ياريس 2007 او 2008
2-هيونداي النترا 2005 او 2006
3-لانسر او 2005 او 2006
قديم 13-07-2011, 11:45 PM
الصورة الرمزية lonedoctor
lonedoctor lonedoctor غير متواجد حالياً
من انا؟: شخص عادى ارجو من الله العفو المغفرة
التخصص العملى: طبيب استشارى باطنة

lonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيا سيفيا مشاهدة المشاركة

الاخ الحبيب / lonedoctor
بعد التحيه....
انا بأعتذر لحضرتك اذا كان موضوعى تسبب لك فى اى زعل او نرفزة وانا ان كنت اعرف ان اى فرد من اعضاء المنتدى هايكون مجرد متضايق او متوتر أوحصل عنده سؤ فهم من مداخله اخ اخــر ما كنت عرضت الموضوع على الاطلاق .
وللمرة الثانيه لجميع الاحبه من شارك ومن مجرد مر مرور كريم على الموضوع انا بأعتذر للجميع على الرغم من انى ممكن اكون اكبركم سنا فانا على المعاش ياشباب ورجاء يكون بالكم طويل على بعض وان الاختلاف فى الرأى لايفسد للود قضيه.
تحياتى للجميع

لك كل تقديرى واحترامى ودعائى لك بالتوفيق فيما تريده وتطمح اليه
قديم 14-07-2011, 02:21 AM
الصورة الرمزية Eng.Ahmed Wagdy
Eng.Ahmed Wagdy Eng.Ahmed Wagdy غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس اتصالات
التخصص العملى: Communication Engineer

Eng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lonedoctor :اصبح تحدى وجدال من اجل الجدال
اولا الجدل انت اللي نشأه من البدايه لما كتبت اسعار قطع غيار اللوجان و BYD المعلن عنها من الجرايد لمجرد مساعده صاحب الموضوع و دخلت انت وقولت (مقولتش ليه علي الكابلن ب7000 و عربيه بتكنولوجيا قديمة و في الأخر حاطت ) ساعتها رديت عليك برد محترم وانت بعدها كتبت (شكوي اصحاب اللوجان و واحد غلبان عمل حدثه و كاتب اسعار غير صحيحه بالمره) انت مش متأكد من مصدرك متكتبوش مره فانوس ب 650 و مره ب 1500 يعني حتي مش باصص انت بتنقل ايه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lonedoctor :زى اللى بيقول انه موتور ال بى واى دى موتور مجهول وغير معروف الا فى مصر وطبعا دى عبارة كوميدية جدا لا يصدقها عاقل
انا قولت شركة مش معروفه غير في مصر و طبعا في الصين وبعدين الكوميدي فعلا شكل العربيه من ادام تويوتا كورولا و من ورا Honda Fit علي فكره الكلام ده ويكيبديا و كمان انت بتقول موتور ميتسوبيشي يعني ضربوها في الخلاط طلعت BYD

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lonedoctor :واخيرا انا لن اشترك فى اى جدل عقيم
انت معندكش روح الحوار و كل مشاركاتك بتأفش علي الأدامك بأسلوب غير حضاري زي جمله ( الأخ اللي كاتب و عبارة كوميدية جدا لا يصدقها عاقل ) اسلوب متدني في الحديث وانا لا يشرفني ان اكمل الحديث بهذا المستوي

التعديل الأخير تم بواسطة Eng.Ahmed Wagdy ; 14-07-2011 الساعة 02:42 AM