العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 13-07-2011, 02:29 AM
الصورة الرمزية lonedoctor
lonedoctor lonedoctor غير متواجد حالياً
من انا؟: شخص عادى ارجو من الله العفو المغفرة
التخصص العملى: طبيب استشارى باطنة

lonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud of
افتراضي رد: انا فى حالة انعدام وزن ارجوكم

ياريت الاخ الذى ذكر قطع غيار اللوجان يذكر سعر الكبالن والذى يقترب من 7000 جنيه لسيارة بتكولوجيا قديمة من عام 99 بموتور 8 صباب 90 حصان ولا ده موش محسوب من قطع الغيار؟
قديم 13-07-2011, 03:34 AM
الصورة الرمزية Eng.Ahmed Wagdy
Eng.Ahmed Wagdy Eng.Ahmed Wagdy غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس اتصالات
التخصص العملى: Communication Engineer

Eng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant futureEng.Ahmed Wagdy has a brilliant future

ياريت الاخ الذى ذكر قطع غيار اللوجان يذكر سعر الكبالن والذى يقترب من 7000 جنيه لسيارة بتكولوجيا قديمة من عام 99 بموتور 8 صباب 90 حصان ولا ده موش محسوب من قطع الغيار؟
انا جايب اسعار قطع الغيار المعلن عنها في الجرايد و الكبالن سعرها 7000 جنيه ايه المشكلة فكبالن الفيرنا الاصلية فالتوكيل بـ 5500 جنية لانها تأتى بالعامود كاملة ومقلتناش سعر الكبالن بكام عندك و بعدين مش تكنوجيا قديمة و لا حاجة عندك سكودا فانتسيا برضه 8 صمام بتنتج 100 حصان علي حجمها الكبير ده و الكل بيشكر فيها برضه. مش مقياس

و بعدين انت عايز تقارن موتور رينو .... بموتور صيني من شركه مش معروفه غير في مصر بس (موتور مجرد شكل و تصميم تويوتا و لكن ميقربش للياباني بصله مجرد تقليد فقط)
موتور رينو بيقعد العمر مش بيقعد 3 ~ 4 سنين و سلام عليكم

انا حسألك سؤال BYD مستعملة بكام انهارده ب 45 ~ 50 الف يعني فرق 25 ~ 20 الف
اللوجان فول ابشن ب 70 الف و اول مانزلت كانت ب 67 الف انهارده مستعمله الفول اوبشن ب 57 ~ 60 يعني فرق 10 ~ 13 الف بكتيره ليه عشان ليها سوق في مصر و عليها طلب
قديم 13-07-2011, 04:24 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

مينفعش اصلا نقارن رينو بـ BYD (اللى انا بكن لاصحابها كل التقدير والاحترام)

ولكن عيب نقارن ماركة عريقة زى رينو بماركة عمرها 3-4 سنين ولا حاجة .. لأ ونقول ان الصينى تغلب الرينو كمان ...

ده للاسف كلام غير منطقى خالص ...

BYD عربية عمليه مقلناش حاجة بس مجرد تقليد واقتباس من الكورولا وخلاص ..

النوع ده من التقليد بيخلينى احس كانها عربية من العربيات اللى قطع غيارها نادرة وبيضطر اصحابها انهم يوفقولها قطع غيار لماركات تانية

من الاخر .. انصح صاحب الموضوع برينو لوجان فل اوبشنز .. وباذن الله مش هتندم اطلاقا ...

كل المعلومات عنها عتلاقيها فى التقرير ده باذن الله ..

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=51487

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 13-07-2011, 05:59 AM

lonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud of

دى شكوى رابطة اصحاب اللوجان للشركة
نص الشكوى:
=====================
عزيزي سيدي الرئيس ،

اولا: افتخر كونى احد ملاك السيارة رينو لوجان.
الاسم:
رقم الشاسية:
رقم الموتور:
العنوان البريدى:

ثانيا: نتيجة للثقة المطلقة فيكم النابعة من سمعة شركتكم العالمية ارسل لكم هذه الشكوى ضد وكيل رينو في مصر:
عدم توفر و انتشار قطع الغيار مع ارتفاع اسعار قطع الغيار بشكل مرتفع جدا على عكس ما هو متوقع لسيارة اقتصادية و ايضا بالمقارنة مع غيرها من سيارات فى نفس الفئة السعرية (fiat- albia, cheverloet –loanos, hundai –verna, porton- saga) وللاسف اغلى ايضا من بعض سيارات فى الفئة السعرية الاعلى منها. و أليكم بعض الامثلة:

"كوبلن ب 3600 جنيه وعلبة دركسيون ب 7000 جنيه و مراية جانبية ب 550 جنيه و فانوس امامى 630 و كبوت 1300 و باب 1400 و اكصدام امامى 850 و اكصدام خلفى 650 ورادياتير يعدى الاف جنيه وغيره وغيره و ......................... "

ثالثا: مصنعية تركيب قطع الغيار فى التوكيل كبيرة جدا مقارنة بتركيبها خارج التوكيل بشكل مبالغ فيه جدا.

رابعا: هذه الشكوى ليست شكوى فردية بل شكوى جماعية انتشرت بشكل كبير جدا فى مصر وايضا فى العديد من المنتديات على الانترنت وبدأت بالفعل تأثر وتؤدى لتجنب العديد من الافراد شراء اللوجان والاتجاة لشراء السيارات الاخرى.

اخيرا: نحن مجموعة من ملاك السيارة لوجان سوف نبدأ باتخاذ خطوات ايجابية نحو الرأى العام ضد الاستغلال - و لكن بعد مناقشات و مداولات بيننا وجدنا ان نبدأ اولا بارسال هذه الشكوى لكم ونحن نبحث عن إجابة في اسرع وقت ممكن كما نتوقع دائما من رينو.

شكرا
وده الرابط
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=55007
: 110105~127:
قديم 13-07-2011, 06:01 AM

وده واحد مسكين من اصحاب اللوجان سيارته عملت حادثة ظريفة كدة وراح التوكيل عشان يصلحها فاعطوا له الاسعار دى
شوفوا انتوا واحكموا
لموضوع الاصلى
أستلمت أنهاردة المقايسة من التوكيل وبها الاتى:

1- أكصدام خلفى 1500
2- (2) قاعدة أكصدام خلفى 350
3- رفرف خلفى يمين 1175
4- ظهر خلفى 1700
5- فجوة فانوس خلفى يمين 750
6- حلية شنطة خلفية نيكل 610
7- فانوس خلفى يمين 250
8- مفصلة شنطة خلفية (بدون سعر)
9- شنطة خلفية 1721
10- كرتيرة رفرف خلفى يمين 350
11- فردة كاوتش خلفى يمين 450
12- جنط خلفى يمين وأمامى شمال (2) 350
13- طاسة عجل أمامى شمال 100
14- كشاف أمامى شمال 445
15- كفر فوج لايت يمين 250
16- طبة أكصدام أمامى 175
17- كمرة صدر أمامى 730
18- عاكس أكصدام خلفى 50
19- سربنتينة تكييف 3475
20- رادياتير 1662
21- مروحة رادياتير 1850
22- مساعد أمامى شمال 370
23- مقص أمامى شمال 550
24- طبق مساعد أمامى شمال 930
25- (حاجة مش عارف أقراها) تيل خلفى (بعد الزوايا) 5500

المصنعيات:

26- أعمال فحص ما يلزم + ضبط شنطة والطقم الخلفى ورفرف أمامى وخلفى شمال 1750
27- أعمال دهان الطقم الخلفى + رفرف أمامى شمال + الاكصدامات 3000
28- أعمال كهرباء 350
29- أعمال (حاجة مش عارف أقراها) 300
30- أعمال فك وتركيب الاكصدامات 300
31- أعمال فك وتركيب بربريز خلفى 275
32- أعمال شحن فريون + فك وتركيب سربنتينة 750
33- أعمال ميكانيكا 1000
34- أعمال زوايا 150

الأجمالى 34468 جنية مصرى. وهو مايعادل أكثر من نصف ثمن العربية.
انا رايي اللى يشترى لوجان احسن له يشترى بى ام هى هى نفس اسعار قطع الغيار