العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 29-08-2012, 08:54 PM
ahmedshouk ahmedshouk غير متواجد حالياً

ahmedshouk has a spectacular aura aboutahmedshouk has a spectacular aura about
مميز لكل الشركات و الا شخاص الى بتحط قصص خياليه لتسؤء سمعة السيراتوا عن تجربه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الموضوع ده ان بكتبه مخصوص لكل واحد متردد فى شراء السيراتوا وايضا لكل شركه او شخص غير محترم بيستخدم طرق غير شرعيه لتشويه سمعة العربيه الفوق ممتازه دى

انا معايا سيراتوا 2010 خليجى شريها مستعمله كانت عامله 70,000 كيلو

اولا : مميزات السيارة من حيث القياده والاتزان والفرامل.....

العربيه عاليه عن الارض اتزان على الطريق اكثر رائع 130 الى 140 الى 150 للملفات زى الفل وصلت بالعربيه لحد 210 سرعة على طريق القاهره الغردقه ما بين رأس غارب ووالغردقه العربيه فوق الممتازه يا جماعه وللعلم انا عندى طاسات يعنى جنط حديد مش سبور مقاس 15 الاصلى بتاع العربيه
احساسك وانت فى السياره وعلى سرعه عاليه انك قاعد على الاسفلت الاتزان لا يقارن بالكورى ومن كتر نجاح هذا الشاسيه استخدموه فى الالنترا الجديده الشكل الجديد الى كلوا سوك والعربيه حققت جوائز فى امريكا كتير
الصالون واسع الموتور قوى بسم الله ما شاء الله اعطال لم اصادف اعطال حتى الان وانا دالوقتى عامل 15000 كيلوا بيها

الفرامل: قويه جدا لدرجة ان اى حد بيركب معايا بيسألنى هوه انت رجليك تقيله على الفرامل ليه اقوله مش انا دى العربيه فراملها بالشعره وقويه جدا ومش محتاج اى بى اس abs لان كده كده شوارع مصر مش نضيفه لدرجة ان العربيات الى فيها اى بى اس)abs) بردو بتزحف يبقى ملوش اى لزمه وهو مجرد استبليزر بيركب على الفرامل ولو عوزيين تشوفوا شكله اكتب فى جوجل used abs kia
وهتعرف انك بتدفع 2000 زياده فى كلام فاضى
المهم انك تتابع التيل والطنابير وزيت الفرامل وانت هتلاقى فرامل بى ام دبليو مش عربيه كورى بالمره

بالنسبه للماتور: صوته عالى بس قوى ولهوات اصوات المكن الرياضى الى ليه ترتيله حلوه وانا سئلت لقيت ان السبب ان سير الكتينه جنزير علشان كده صوته قوى وهو نفس ماتور النيو النترا قصدى الشكل القديم معدل بزياده من 121 حصان الى 126 حصان مع تغيير سير المجموعه من سيرين فى الالنترا واحد للمجموعه وواحد للتكيف الى سير واحد فى السيراتوا للمجموعه والتكييف

الصالون: واسع مريح فخم طبلوه جميل شبابى وفى نفس الوقت ملامحه قويه فخمه

الشنطه : تشيل شنطتين سفر كبار وشنط صغيره جمبهم بختصار تشيل فيل

عيوب العربيه
صوت الموتور عالى جدا بعد 150 لهوات السرعات بس بالتعود مش هتحس بيه ونع الكسييت مبيتسمعش

غير كده فتى وكلام فارغ وانا اشك ان فى عربيه سيراتوا اتقلبت الا لو كان مركب جنط 17 واتعامل معها بغشامه بالبلدى عيب سواق اى عربيه فى الدنيا ممكن تتقلب لو السواق غشيم

والكلام ده انا اتحاسب عليه قدام ربنا مش حطه علشان المع العربيه دى الحقيقه العربيه كل ما يمكن ان يقال عنها انها خشنه فى السواقه بالنسبه للمانيوال بس الكلام ده للناس الى مش متمكنه فى السواقه
وارجوا للناس الى مجربتش السياره على الاقل 10000 كيلوا تبطل فتى ووهم من الكلام الى بيسمعوه وربنا يرحمنا من افة الاشاعات الى مبهدلنا حتى فى حياتنا الطبيعيه

التعديل الأخير تم بواسطة M.TONSY ; 29-08-2012 الساعة 10:24 PM سبب آخر: حذف كلمة مسيئة من العنوان
قديم 29-08-2012, 09:30 PM
مينتشو مينتشو غير متواجد حالياً

مينتشو is a jewel in the roughمينتشو is a jewel in the roughمينتشو is a jewel in the roughمينتشو is a jewel in the rough
افتراضي رد: لكل الشركات و الا شخاص الغير محترمين الى بتحط قصص خياليه لتسؤء سمعة السيراتوا عن تجربه

الف شكر تحياتى :GR OWIN~12:
قديم 29-08-2012, 09:44 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لكل الشركات و الا شخاص الغير محترمين الى بتحط قصص خياليه لتسؤء سمعة السيراتوا عن تجربه

ربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها
قديم 29-08-2012, 09:46 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

طبعا ياباشا كلامك مضبووووووط وانا جربتها قبل كده وكانت ممتازة
بس طبعا الفتي ما شاء الله شغال والواحد يقولك دي عربية زبالة و.. الخ وهوا اصلا ميعرفش يطلع كوريا على الخريطة

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 30-08-2012, 12:51 AM
ahmedshouk ahmedshouk غير متواجد حالياً

ahmedshouk has a spectacular aura aboutahmedshouk has a spectacular aura about
افتراضي رد: لكل الشركات و الا شخاص الى بتحط قصص خياليه لتسؤء سمعة السيراتوا عن تجربه

المعلومه المهمه والمؤكده عن تجربه العربيه دى بتمشى 600 كيلو لكل تانك مع تشغيل التكييف على الدرجه واحد بمعنى نفول العربيه وتطلع على الغردقه وتشغل التكييف على واحد وعلى سرعه من 130 الى 140 ودى مره من المرات الى حبيت اختبر العربيه وانا مسافر بردوا الغردقه ودى كانت مره تانيه وقولت اشغل التكييف وطبعا لما تشغل التكييف ياريت متزودش فى السرعه وتضغط على الموتور لان ده بيضعف اداء الموتور مع الوقت طبعا زى الفل فى استهلاك البنزين