العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 11-12-2012, 10:24 PM
الصورة الرمزية ezzat2002mo
ezzat2002mo ezzat2002mo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب فى هيئه قناة السويس

ezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant future
افتراضي رد: معايا لغاية 150 و محتآر أجيب إيه !!

انا شايف ان حضرتك حاطط نفسك فى فئه اظن ان قطع غيارها مش رخيصه قوى يعنى مش زى اللانوس مثلا او الفيرنا
يعنى لو عاوز عربيه عاليه عن الارض وتستحمل بهدله ممكن تجيب التريوس او الجراند تريوس عربيه محترمه او التيوتا افانزا وبرضه هيه فى رينج ال 120 الى 130 الف وعربيه 7 راكب وشكلها جميل ولو على قطع الغيار ممكن تفكر فى الكورى قطع غيار منتشرة ورخيصه وكمان سهله فى اعادة البيع يعنى الكارينز او الكيا سول وبالنسبه للرينو انا مااظنش الفوانس مرتفعه عن الارض ووكمان انا خايف تكون نسخه حديثه من الميجان وقرفها بالحساسات اللى فى كل حته بس لو هتجيب رينو عندك الداستر عاليه وقويه ومحترمه وفى الاخر القرار قرارك شوف انت بتستريح لايه من شكل وامكانيات وتوكل على الله بس لو انت من الناس اللى بتحط القرش على التاني علشان تجيب عربيه يبقى تجيب ليك وللسوق
قديم 12-12-2012, 10:18 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

بص ياباشا
الفلوانس والاسترا والامبريزا ركوبة محترمة وعربيات زي الفل لكن قطع غيارهم غالية جدا وصعب توافرها خارج التوكيل
انا شايف اان افضل عربية بالسعر دا هيا الاوكتافيا
بس خد بالك المبلغ دا هيجيب اوكتافيا مانيوال مش اوتو لان الاتو سعرها 170 الف
اما لو عايز عربية اوتومايتك محترمة قطع غيارها رخيصة من الاخر عربية بجد يبقا تيوتا كورولا عربية محترمة بجد ومعليهاش نص كلمة
وانا لو مكانك اجيب الاكتافيا مانيوال
ومبروك مقدما

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 20-12-2012, 09:34 PM
saqr841 saqr841 غير متواجد حالياً

saqr841 will become famous soon enough

فى اللى سيادتك قولت عليهم لانسر بلا منازع

او زود شوية وهات سيفيك
قديم 20-12-2012, 09:57 PM
د/محمود عبدالمقصود د/محمود عبدالمقصود غير متواجد حالياً
من انا؟: د/ محمود رجب .... عاشق للسيارات الامريكيه gmc ford chevy و ليست الكوريه التي تدعي الامريكيه

د/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to behold

الاوبل استرا 2013 انجوي سيدان اول فئه ب155 الف تسليم فور و مواصفاتها:
...بلوتوث,
4 ايرباج 2 امامي و 2 على طول السقف الجانبي(يعني حمايه ممتازة جدا للحوادث الجانبيه )
كمبيوتر اعطال و معلومات,
شنطة العربيه بتفتح لوحدها بالكامل عند الضغط دوسه طويله على زر فتح الشنطه بالريموت
محرك موفر للوقود بقوة 115 حصان ,
تصميم روعه ,
خدمة مساعده على الطريق24 ساعه لمدة سنه تقريبا ,
مصفحه من تحت عشان المياه لو مطر او المطبات متضرش العربيه
نظام مساعد صعود التلال و المرتفعات عشان العربيه متجريش لورا hill start assist
نظام الثبات الاليكتروني esp عشان المناورات و الطرقات الزلقه العربيه بتفرمل لوحدها

افضل لون الباذنجاني وصل و هو ده اللون اللي على البروشور جامد جدا:10FEE3~11 06:
قديم 20-12-2012, 10:02 PM
د/محمود عبدالمقصود د/محمود عبدالمقصود غير متواجد حالياً
من انا؟: د/ محمود رجب .... عاشق للسيارات الامريكيه gmc ford chevy و ليست الكوريه التي تدعي الامريكيه

د/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to beholdد/محمود عبدالمقصود is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el gendy مشاهدة المشاركة

عاوز تميز وتركب عربيه محدش ركبها وكل اللي يشوفها يقولك ايه الحلاوه دي يبقي شخشخ جيبك عشان الصيانه
عاوز عريه تخدمك وتوفر لك فلوس بدل ما تحلبك فلوس واسف ف لكلمه يبقي ما تبصش للتميز خااالص او ع الاقل هات عربيه منتشره
ني مثلا الدودج دارت والفلونس والاوبل اسرا عربيات مميزه جدااا وتحفه وركووووووبه بس هتخرب بيتك عاوز تشتريهم يبقي اعمل حسابك مقلا ف 250 الف تجيب العربيه ب 150 الف ال 100 الباقيين عينهم وديعه ف اي نك لزوم الصانه واوعدك بعد 5 سنين مش هتلاقيهم ولما تيجي تبيع العربيه هتلاقي اغلب الناس بتقولك اشربببببهاااااااا
لكن الكورولا شكلها قديمه وكلاسيكيه وده طابع الكورولا علي مدي تاريخها بس عربيه قطع غيارها موجوده والف من يتمني يشتريها مستعمله منك
انا مش موافق على الكلام ده ...ليه كلنا بنفكر التفكير ده بتاع البيع و قطع الغيار
ببساطه الالماني اعتماديه و قطع غياره معمره مش بتحتاج تتغير كل شويه زي الكوري و الياباني يعني هيه هياها و بعدين حرام والله اركب كورولا مفيهاش اي حاجه زيها زي الانوس ب154 الف اول فئه و اسيب عربيه محترمه زي الاسترا الجديده ....حيجي يوم و اندم اني رميت فلوسي في حاجه متستاهلش