العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 08-01-2013, 04:21 PM
Rowaad Rowaad غير متواجد حالياً
من انا؟: اسامه محمد

Rowaad will become famous soon enough
افتراضي رد: رابطه مالكي بيجو 305

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleeddotnet مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
كان عندي مشكله في عداد الينزين مش شغال, فروحت لكهربائي فك العوامه وقالي انها بايظه ولازم تتغير المهم بعد عده محاولات علشان اجيب واحده زيها جبت واحده وركبتها ولكن وهو بيركبها رمى شويه حاجات وقالي دي ملهاش لزمه المهم بعد ما ركبت روحت ازود بنزين واذا بالبنزين كله بيقع على الارض لما رجعتله فكها وركب قطعه من اللي رماهم واللي كانت جوه الشنطه اظن في قطعه تانيه رماها بره في الشارع ومالقتهاش, غالبا ده جلده علشان ما يسربش

حاليا العربيه كل ما ازود بنزين لازم شويه يقعوا في الارض, وبعد ما افول طول ما انا ماشي العربيه بتسرب بنزين وده غير ان البنزين بيخلص بسرعه خطر جدا ممكن اي حد معدي بسيجاره ولا حاجه يولع فيها, بالاضافه الى ان صدري وجعني من ريحه البنزين المستمره. روحت لواحد تاني قالي لازم تجيب الجلد الناقص ده علشان نركبه ولما مالقتهوش قولت اجرب السليكون فجبت سليكون حراري وغطيت الغطاء بالكامل بس مفيش فايده بتسرب برضو, فكيته وحطيت عجينه اسمها عجينه السباك ودي المفروض بتدعكها وتسد بيها الفتحات وهي ضد المياه والبنزين بس مش عمليه في المنطقه المعقده دي وبتنشف بسرعه ومش عارف اركبها واظنها ملهاش لزمه.

مفيش حد عنده حل للموضوع ده اي فكره مفيده لاني تعبت جدا ومفيش فايده.
وانا بفكر دلوقتي اصب عليها جبس واسمنت تعتقدوا ده ينفع ولا هيذوب بسبب البنزين ويسرب برضو ؟
اخى الفاضل مشكلتك سهله جدا تروح تشترى جوان للعوامه من عند بتاع قطع غيار بيجو ولو ملقتهوش فك العوامه وروح اعملها جوان عند بتاع الجوانات وركبه وعلى فكره تركيبه ساهل جدا انت ممكن تركبه بنفسك
ولو انت من اسكنتدريه انا ممكن ابعتك لمكانيكى شاطر جدا ومتخصص فى 305 فقط
قديم 09-01-2013, 11:31 AM
Ahmad Elg3fry Ahmad Elg3fry غير متواجد حالياً

Ahmad Elg3fry is on a distinguished road

اخوانى الكرام فى هذا المنتدى الرائع الذى استفدت منه جداااااااا
بشكركم وربنا يوفقكو لمزيد من التقدم ان شاء فى نشر المعرفة بين الناس

انا يا جماعة يشرفنى انى انضم للرابطة لانى اشترين بيجو 305 موديل 1980 بس عملت فيها عمرة ولسة بظبطها ادعولى ربنا يكرمنى فيها
وافيدنونى فى المرايات بتاعتها اجيبها منين وبكم وبرضو عوامة البنزين وهل هيبقو استيراد ولا جديد .
ومشكووووووور ليكم مرة تانية
قديم 13-01-2013, 09:41 PM
الصورة الرمزية احمد كابوة
احمد كابوة احمد كابوة غير متواجد حالياً
من انا؟: مؤمن بالله ورسولة....
التخصص العملى: معلم لغة انجليزية
هواياتي: البحث والاطلاع

احمد كابوة has a spectacular aura aboutاحمد كابوة has a spectacular aura about

السلام عليكم ورحمة الله انا سعيد جدا بانضمامى الى الرابطة ولى طلب محتاج سيارة بيجو 305 موديلات بعد 1980 شريطة ان تكون بحالة جيد . فياريت لو حد عنده سيارة او يعرف مكان ممكن اشترى منة سيارة جيدة يبلغنا وله جزيل الشكر
قديم 14-01-2013, 12:04 PM
Ahmad Elg3fry Ahmad Elg3fry غير متواجد حالياً

Ahmad Elg3fry is on a distinguished road

اية يا اخوانا محدش رد علينا ليه ؟
قديم 18-01-2013, 01:54 AM
باسم لانسر باسم لانسر غير متواجد حالياً

باسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to all

السلام عليكم
معروض عليا بيجو 305 موديل 79 فبريقة دواخل , فتحة سقف وازاز كهرباء
صاحبها بيقول مش محتاجة اى مصاريف والعربية فعلاً شكلها حلو من الصور وكدا ومن جوا كمان مش متهانة والطابلوه شكله نضيف ومحترم

عاوز اعرف رأى الخبراء اولاً فى استهلاك البنزين , ثانياً فى قطع الغيار والصيانة وثالثاً واخيرا السعر
الراجل ماسك فى 14 مش راضى ينزل جنيه واحد

مشكورين مقدماً

الكلمات الدليلية
حل مشاكل 305