العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 12-05-2012, 06:01 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: دراع النور كام لفة؟

اهمية النور مش بس عشان نشوف بيه لا كمان عشان نتشاف يعنى الاتنين اهم من بعض
الطبيعى تمشى و الواطى منور و فى بعض الحالات النادرة ممكن تطفيه لو اللى جاى قدماك قلبلك معناه انه مضايق فطفيه مؤقتا طبعا حيبقى السهارى منور لان من غيره عربيتك مش حتتشاف و ده خطر
موضوع البطارية ده مش سليم لان و العربية دايرة الكهربا بتتاخد من الدينامو
موضوع الفوجات فى رأيى الاصح النور الواطى لان الفوجات اساسا مش معمولة عشان تشوف بيها لا معمولة عشان تسهيل رؤيتك بواسطة العربيات اللى قدامك فى ظروف الشبورة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 12-05-2012, 11:10 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedsherif1990 مشاهدة المشاركة

احتمال 99 % اللمبة بتاعت النور الصغير محروقة
مش عارف ليه بتتحرق كتير لما ما بتشتغلش ؟؟
انا معايا ماتركس و كنت زى حضرتك
لو عايز تظبط الاداء هات " 2 لمبة بدون كعب 10 ليدات "
مش هاتحتاج تنور النور العالى تقريبا طول ما انت ماشى فى الطرق المنورة النور الخافت
متشكر لحضرتك. يعنى أروح أطلب من الراجل لمبة بدون كعب 10 ليدات ولكن ماركة أيه ولا أيه حاجة مش تفرق. سعر اللمبة دى ممكن يكون فى حدود كام. أنا سمعت ان اللمبات الليدات بتكون حمل اكبر على الفيوز وومكن يفرقع كل شوية. هل هذا صحيح.

الحقيقة أنا بحب نور الليدات اللى بيكون عامل زى الفلورسنت وياريت ينفع عندى
قديم 12-05-2012, 11:14 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

اهمية النور مش بس عشان نشوف بيه لا كمان عشان نتشاف يعنى الاتنين اهم من بعض
الطبيعى تمشى و الواطى منور و فى بعض الحالات النادرة ممكن تطفيه لو اللى جاى قدماك قلبلك معناه انه مضايق فطفيه مؤقتا طبعا حيبقى السهارى منور لان من غيره عربيتك مش حتتشاف و ده خطر
موضوع البطارية ده مش سليم لان و العربية دايرة الكهربا بتتاخد من الدينامو
موضوع الفوجات فى رأيى الاصح النور الواطى لان الفوجات اساسا مش معمولة عشان تشوف بيها لا معمولة عشان تسهيل رؤيتك بواسطة العربيات اللى قدامك فى ظروف الشبورة
شكرا يا أستاذ احمد على حكاية الدينموا دى كنت فاكر ان البطارية بتضعف لما بسوق وان الإستهلاك بيكون من البطارية.

فى سؤال كمان. ساعات فى العربيات الجديدة بأجد نور السهارى حلو وواضح وساعات بأجد النور لونة باهت واصفر. فهل هذا يرجع لنوع اللمبة أم لتصميم الفانوس نفسة.
قديم 12-05-2012, 09:06 PM
الصورة الرمزية ahmedsherif1990
ahmedsherif1990 ahmedsherif1990 غير متواجد حالياً

ahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

متشكر لحضرتك. يعنى أروح أطلب من الراجل لمبة بدون كعب 10 ليدات ولكن ماركة أيه ولا أيه حاجة مش تفرق. سعر اللمبة دى ممكن يكون فى حدود كام. أنا سمعت ان اللمبات الليدات بتكون حمل اكبر على الفيوز وومكن يفرقع كل شوية. هل هذا صحيح.

الحقيقة أنا بحب نور الليدات اللى بيكون عامل زى الفلورسنت وياريت ينفع عندى
سعر الجوز لما بيعلى قوى 25 ج مع العلم انك ممكن تلاقى مستويات من الجودة
بس هتلاقيها كتير هند الماعة بتوع الاكسسوارات (عربيات و تكاتك )
اما عن موضوع الحمل على الفيوز ده
احبب أأكدلك ان انا غيرت الاضائة من اللمبة العادية للمبة LED عشان هى اوفر ففى استهلاك الطاقة و عمرها اطول بكتيييييييييييييير و ما بتسخنش "فى بعض العربيات اللمبة العادية بتسيّح الدواية عشان كده بيحطوا ليد "
و الفيوز لو كويس طبعا ممكن تحط لمبة بتاعت البيت ياعم مش هايفرقع معاك