العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > مازدا MAZDA

قديم 07-06-2011, 02:29 PM
عمرو سيف عمرو سيف غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا عاشق BMW
التخصص العملى: بكالوريوس تجارة - جامعة طنطا
هواياتي: السواقة

عمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of light
افتراضي رد: تقرير صيانة 10000 كم للسيارة مازدا 3 2010 ( زفت )

والله يااستاذ علي ربنا يعينك , هوه أنا بصراحة معاك في اللي حضرتك حتعمله على الأقل مش علشانك علشان اللي حيروح بعد كده , يمكن لما كذا واحد يعمل زي ماحضرتك حتعمل يمكن يكون في نتيجة , وممكن نعمل حملة ضدد أي توكيل حرامي إن إحنا نتكاتف وماحدش يروح للتوكيل وأعتقد ده حيكون درس ليهم كويس ممكن يجيب نتيجة حتى ولو بعد فترة , المهم النفس الطويل

وحش الأسفلت
قديم 07-06-2011, 06:55 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cars admire مشاهدة المشاركة

إرسال e-mail لشركة مازدا في اليابان
DO IT NOW JUST DO IT
!!!!!!!!!!!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد مشاهدة المشاركة

توكيل أبو الفتوح بيعمل كده برضو فى اسبيرانزا . وبيجبرك انك تروح مره كل ثلاث شهور تعمل صيانه . وتكع 300 جنيه زى الباشا
ربنا على الظالم و المفتري

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Toyota Corolla مشاهدة المشاركة

والله العظيم ده حاجة تحرق الدم فعلا الناس ديه مش عارفة انها هتتحاسب ولا هيروحوا من ربنا فين
عموما اللى اتاخد منك فى الدنيا تاخدوا فى الأخرى أضعاف
كلام مضبوط بس أنا مش عايز أبقى سلبي
أحاول و رزقي على الله

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 07-06-2011, 06:58 PM
الصورة الرمزية alymonir

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed456 مشاهدة المشاركة

'MazdaCustomerAssistance@ mazdausa.com'
هوا دا الاميل لمازدا امريكا
بس ماعرفش مازدا اليابان اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و لازم يا جماعة يبقى صوتنا واصل للمازدا اليابان عشان المفروض يرخصوا قطع الغيار و المصنعيات و كمان الوكيل مايسرقش فى الناس
كلامك صح برضه
بس أنا لي تعلق على الأحداث حاقوله في مشاركة منفصلة إن شاء الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboelesaad مشاهدة المشاركة

استاذي الغالي بعد التحيه

بالنسبه للموضوع انا لو مكانك مش هعمل حاجه
لانك بالفعل خسرت بتاع 200 ج وحركه ملهاش لازمه بس اكيد اتعلمت و فهمت الدرس كويس و هي سرقه التوكيل في جميع الاماكن

لو بعت رساله لليابان او عملت شكوي في حمايه المستهلك هيطلع عينك و بنزين و قرف و قواضي و علي اي ده كلو مادام الموضوع مفهوش مشكله بالعربيه لا قدر الله هي سرقه يبقي متعاملش معاهك و اقعو ببوزهم و انتهينا

انا مبقتش بروح للتوكيل نهائي لان كلها صيانه و بعملها برا في مراكز للاسبرانزا ب 30 ج اروح لي بقي للتوكيل ؟؟؟؟؟ ومش بغير حاجه يعني مهياش عامله حادثه لا قدر الله

قطع غيار برا و فنيني كويسين ولو عايز قطع غيار من التوكيل هجبها فلي ادفع مصنعيه كده ؟؟؟؟؟

راي الشخصي و الي عملته قبلك
بحاول اتناسي عشان دمي ميتحرقش اكتر
وبتعلم و بشوف بدائل

وبالتوفيق يارب
جزاك الله خيرا
بس اللي فارسني الاستغلال مش موضوع فرق الفلوس بس
و بعدين شفت عمرك في حياتك موتور 1600 بياخد 4,5 كيلو زيت ؟؟؟!!!
دي سرقة عيني عينك

قديم 07-06-2011, 07:03 PM
الصورة الرمزية alymonir

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hyundai2005 مشاهدة المشاركة

ربنا معانا والله كل التوكيلات اصابها صرع وطمع غريب ربنا يسترها علينا ويقوينا عليهم
ربنا يكرمك
و بعدين مش انت مشرف الياباني
قولي اعمل ايه بالضبط
انصحني
ولا انت مشرف على الفاضي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

الله يعينك يا استاذ علي معلش ديه ضريبة ركوب الياباني لازم يخربو بيت اي حد يفكر يعمل صيانه عندهم

والله يا استاذ علي بعمل الصيانة بتاعت عربيتي دلوقتي عند كام واحد من حبايبي بره ومش قادر اقولك علي كمية التوفير اللي بوفرها وبريح دماغي من الانتظار الممل بتاعهم وقلة الضمير بتاعت شغلهم قبل كدا خلوني روحتلهم مرتين علشان اعمل ريجلاش للفرامل وقولهم الفرامل تعبانة بشد الهاند والعربية ماشية ولا كأن في اي ريجلاش اتعمل

وروحت عملتها بره في خمس دقائق ورجعت 10/10
ربنا يكرمك يا أبو حميد
أنا فعلا شكلي حاعمل الصيانة برة التوكيل و مش حاروحلهم إلا في الحاجات الكبيرة أو المشاكل لا قدر الله أو قطعة غيار مزنوق فيها
و طظ في الضمان لأنهم مش حاينفعوني لما حاجة تبوظ
الاجابة : تونس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو سيف مشاهدة المشاركة

والله يااستاذ علي ربنا يعينك , هوه أنا بصراحة معاك في اللي حضرتك حتعمله على الأقل مش علشانك علشان اللي حيروح بعد كده , يمكن لما كذا واحد يعمل زي ماحضرتك حتعمل يمكن يكون في نتيجة , وممكن نعمل حملة ضدد أي توكيل حرامي إن إحنا نتكاتف وماحدش يروح للتوكيل وأعتقد ده حيكون درس ليهم كويس ممكن يجيب نتيجة حتى ولو بعد فترة , المهم النفس الطويل
ربنا يكرمك
على العموم حاتسمع بقية الحكاية إن شاء الله

قديم 20-06-2011, 09:11 AM
The MERCURY The MERCURY غير متواجد حالياً

The MERCURY is a jewel in the roughThe MERCURY is a jewel in the roughThe MERCURY is a jewel in the roughThe MERCURY is a jewel in the rough

سيدى الفاضل / واضح انك مهندس ميكانيكاو انا احب انصحك لوجه الله

- أولا متسكتش عن حقك و قم بتنفيذ جميع الاقتراهات و خلافه (مع يقينى انك لن تجنى او تعوض شيئا).

و لكن احنا المصريين لازم نتغير ، و لازم نتعلم اتقان العمل و اتمامه على اكمل وجه ، انت من حقك انك تحصل على خدمة جيدة مش تهريج مرة 4 كيلة و مرة 4.5
امال احنا هنتقدم ازاى.
انت لما تعمل الحاجات دى بتعملهم دوشه ن و تخليهم يخافوا يكرروها تانى ، مجرد ملاحظة او تكرار الشكوى منك و من غيرك ممكن يضرهم جامد و بالذات فى اليابان.
ارجوك متسكتش عن حقك ، بغض النظر عن المبلغ اللى خسرته صغير او كبير و لكن عدم السكوت من اجل المبدأ ذاته.

و الله يا اخوانى انا شفت ناس بره مصر بتعمل مشاكل على مبالغ هايفة ممكن 10 جنيه ، و لكن الموضوع مش موضوع فلوس الموضوع موضوع مبدأ اتقان العملو الاحسان ، و ده للاسف اللى دينا الحنيف بينادى بيه و احنا تناسيناه تماما.

ممكن يكون تفكيرى غريب شوية ، لكن و الله قطرة ماء ورائها قطرة ماء .... يمكن ان تفلق الحجر.

و ربنا يهنيك بعربيتك و يسلمها لك من كل شر.