العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 02-04-2009, 09:51 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الفرق بين اسبرانزا ولانسر

شكرا ليك يا استاذ عبده على التقييم الكامل للعربيه ....
بس في استقسار من حضرتك و اكيد برضو حيفيد صاحب قرار الشراء
العربيه بقالها مع حضرتك اد ايه ؟؟ ووجهه نظرك في اعتماديتها مع الاستخدام ... و جوده الخامات و المكونات والتقفيل المحلي ؟؟
وربنا يباركلك فيها ويديك خيرها و يكفيك شرها
وشكرا مره تانيه

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 03-04-2009, 02:35 AM
abdo abdo غير متواجد حالياً

abdo has a spectacular aura aboutabdo has a spectacular aura aboutabdo has a spectacular aura about

العربية معايا من شهر 8 2007

والحمد لله حتى الان مفيش اى اعطال او سخافات العربية عملتها معايا بخلاف اخرام الكاوتش من شوارعنا النظيفة وكسر الزجاج الخلفى علشان الشباب كانوا بيهزروا مع بعض بالطوب

والحمد لله على كدة

وفى برضو خبطة من ميكروباص ترامكوا على السريع كدة واتعملت فى الحرفيين والحمد لله الصنيعية هناك قالوا ان صاجها هايل ومحمل !

وبالنسبة لجودة الخامات حتى الان جيدة ومفيش حاجة باظيت ولا التابلوة ساح من الشمس زى ما الناس كانت بتقول على العربية ههههههههه !

وبالنسبة للتقفيل المصرى .............. للاسف دة اكتر حاجة منزلة من قيمة العربية للاتى :

اولا الوكيل وهوا بيجمع شال منها حاجات كتير بتنزل اساسى زى الاير باج والسنسور الخلفى ومثبت السرعة

ثانيا التجميع نفسة كان فية مشاكل فى موديلات 2006 و 2007 وكلها ليها علاقة بالفنيش الغير جيد فى التربيط وخلافة وتم حل المشكلات دى فى الموديلات التالية 2008 و 2009 وتمنها ارتفع حوالى 5000 جنية

التوكيل هوا اسواء ما فى العربية

ولكن الحمد لله الان قطع غيارها موجود فى شارع دمشق ورخيصة وزى الفل

وكمان الصنيعية عرفوها شوية وفى كام واحد بقى بيفهم فيها وفى صيانتها جيدا ملاك الاسبيرانزا يعرفوهم وبتعاملوا معاهم بعد خروجهم من التوكيل

بس كدة

والعربية ممتعة جدا جدا جدا واحلى حاجة فيها السفر اخر راحة والحمد لله

اه حاجة كمان

بالنسبة للناس قصيرى القامة ( القصيرين يعنى ) هيتعبوا شوية من ابعادها والشنطة الخلفية المرتفعة عن مثيلاتها وهيتأقلموا معاها بعد حواىل 2000 كم على طول
قديم 16-04-2009, 04:12 PM
moody moody غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Pharmacist

moody is infamous around these partsmoody is infamous around these partsmoody is infamous around these partsmoody is infamous around these parts

اسم الموضوع استفزني بصراحه وحبيت ارد لاني امتلك الانسر 2005 1300 اتوماتك واسبرانزا 2008 1600 مانوال,,

واكيد فيه فرق بين الاتنين والاسبرانزا فيها عيوب بس مش زي ما بنسمع انها بتسيح وتعطل وتفرقع وكده

بالنسبه للسفر

السرعه الاسبرانزا تتفوق في السرعه القصوى يعنى بتجيب سرعات عاليه ببساطه ,, لكن الثبات الانسر احلى والاسبرانزا ممكن تتمرجح في اي موجه على الطريق على السرعه العاليه الا لو كانت محمله ,, الفرامل المفاجئه الاسبرانزا طبعا بتعمل مغناطيس في الارض ودا عشان الاي بي اس ,, بالنسبه للراحه الداخليه الاسبرانزا الكرسي بتاعها ضخم شويه ومش متعب خالص في قاعدته اما الانسر فكرسيها تحس انه معمول بالمقاييس وبرضو مريح ,, عزل الصوت انا كنت فاكر ان الانسر عزلها وحش لاني كنت بقارنها بالكرولا لكن لما جبت الاسبرانزا حسيت بنعمة الانسر لان الاسبرانزا عزل الصوت فيها رديء جدا وتسمع اي حاجه في الطريق

داخل البلد

بالنسبه للطلعه الاولى للسياره من اشاره مثلا او مطب الانسر تتفوق لان الاسبرانزا نيه ولازم تدوس لها بنزين عالي عشان تديك الطلعه المطلوبه ودا لان دواسه البنزين بتاعة الاسبرانزا بالكهربا وفيها حساس متحكم في الدوسه انا شايف انها لو وير عادي كانت هتبقى احلى بكتير ,, التكيف الاسبرانزا لو الطبلوه بتاعها سخن من الشمس مش هيسقع تستنى ربع ساعه كده لما يبرد لكن الانسر مش بيفرق معاها الطبلوه سخن ولا ساقع لكن لو بليل او مكنتش راكنها في شمس هتلاقي الاتنين زي بعض ,, المطبات لو الطريق فيه حفر ونقر ودبش يبقى الاسبرانزا مش هيعجبها الوضع وهتسمعك حاجات مش كويسه وخاصه من الدركسيون الي لسه ما عملوش ليه تعديل لغاية دلوقتي لكن الانسر هتتهز في المطبات ومش هتسمع حاجه بمقارنه مع الاسبرانزا لكن الاسبرانزا ناعمه جدا في المطب الصناعي العادي الي مافيهوش رزع واعتقد دا عيب الطرق بتاعتنا لان حاسس ان الخواجه الصيني صمم الاسبرانزا انها تمشي على طريق مسفلت محطش في دماغه الحاجات الي عندنا ولو مش عاوز تسمع صوت المطبات في الاسبرانزا امشي براحه خالص في المطب هتلاقيها ناعمه وكويسه

جودة الخامات

الانسر مافيهاش غلطه في خامة التصنيع لكن الاسبرانزا حاجات وحاجات فمثلا الطبلوه حلو قوي من فوق ومحمل لكن تنزل تحت عند الدواسات كده وخاصه الجزء الي خلف الكاسيت هتلاقيه ورق لكن الصفه العامه كوس وخاصه انهم عاملينه من خامه جيده في الاجزاء الي انت ممكن تتعامل معاها ,, الزراير هي خفيفه في استخدامها بس شكلها كويس ومش بتعمل مشاكل او تهيس ,, فرش الباب في الاسبرانزا حلو ومحمل ,, زراير التكيف في الاسبرانزا رديئه جدا يعني لازم تلبس قطن في ايدك قبل ما تدوس وانا شايف ان زراير الكاسيت احلى بكتير وانهم كانو المفروض يبدلو زراير الكاسيت بدل التكيف علما بان تكيف الاسبرانزا تتش ,, الكشاف الي ورا بذات رديء هوا التاني لو حد سند عليه ممكن يتكسر في الاسبرانزا لكن الامامي جامد ومش بيتكسر بسهوله حتى مع الحوادث

العمر الافتراضي

الانسر بغير فيها حاجه مش بتعطل تاني طبعا معمره ,, الاسبرانزا الله اعلم هي لسه لغاية دلوقتي مفيش حاجه اتغيرت لانها اجدد

الاعطال

مفيش

نظره عامه

الانسر المفروض ما نتكلمش عنها لكن الاسبرانزا مضمونها جيد فيها بعض الحاجات الي اصحابها عارفينها وتاقلمو معاها زي علبة الدركسيون ودبدبة العفشه خامات مش كويسه في بعض الاماكن منها وانها نيه شويه وكده واعقد ان سعرها القليل يشفعلها اننا نتغاضى عن الحاجات دي وخاصه انها عربيه لما بتقصدها في مشوار اي كان مش بتقول لا وتتكسر وتسيح ولا تعطل ولا عجلها يفك من مكانه واي حد يقول كده مش صحيح خالص ولو حد واثق من عكش كده يصورلنا العربيه المكسوره الي بتسيح ويوريهالنا عشان نصدقه

وفي الاخر ما ينفعش نقارن بين واحد في 6 ابتدائي بواحد في 3 ثانوي ونقول زي بعض لكن ممكن نقول الي في 6 ابتدائي مجتهد ومستقبله احسن وكويس قوي ان الصين قدرت تعمل منتج زي دا في عدد قليل من السنين ويخلو الناس تضرب اخماس في اسداس والكلام الغلط الي بينتقد بيه العربيه دي في صالحها مش ضدها ودا شيء كويس ليها وخاصه ان معظم الكلام عنها غلط وهتثبت مع الايام انها مش كده وهتبقى جديره بالاحترام ,فاي حد عاوز ينقد العربيه دي عشان تبقى وحشه في عين الناس يدور على حاجه غير انها بتسيح وتتكسر

ptmnlo123per122

قديم 16-04-2009, 06:57 PM
الصورة الرمزية TefaShoman
TefaShoman TefaShoman غير متواجد حالياً
من انا؟: دكتور مصطفى شومان .. طبيب مسلم مصرى
التخصص العملى: طبيب بشري
هواياتي: الكمبيوتر - الخط العربى - وطبعا السيارات ( بس لسه مبتدئ)

TefaShoman is a jewel in the roughTefaShoman is a jewel in the roughTefaShoman is a jewel in the rough

والله يا جماعة أنا استفدت جدا من كلامكم

ولكم الشكر جميعا ...
ويارب كمان صاحب الموضوع يكون استفاد
قديم 16-04-2009, 07:10 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moody مشاهدة المشاركة

اسم الموضوع استفزني بصراحه وحبيت ارد لاني امتلك الانسر 2005 1300 اتوماتك واسبرانزا 2008 1600 مانوال,,

واكيد فيه فرق بين الاتنين والاسبرانزا فيها عيوب بس مش زي ما بنسمع انها بتسيح وتعطل وتفرقع وكده

بالنسبه للسفر

السرعه الاسبرانزا تتفوق في السرعه القصوى يعنى بتجيب سرعات عاليه ببساطه ,, لكن الثبات الانسر احلى والاسبرانزا ممكن تتمرجح في اي موجه على الطريق على السرعه العاليه الا لو كانت محمله ,, الفرامل المفاجئه الاسبرانزا طبعا بتعمل مغناطيس في الارض ودا عشان الاي بي اس ,, بالنسبه للراحه الداخليه الاسبرانزا الكرسي بتاعها ضخم شويه ومش متعب خالص في قاعدته اما الانسر فكرسيها تحس انه معمول بالمقاييس وبرضو مريح ,, عزل الصوت انا كنت فاكر ان الانسر عزلها وحش لاني كنت بقارنها بالكرولا لكن لما جبت الاسبرانزا حسيت بنعمة الانسر لان الاسبرانزا عزل الصوت فيها رديء جدا وتسمع اي حاجه في الطريق

داخل البلد

بالنسبه للطلعه الاولى للسياره من اشاره مثلا او مطب الانسر تتفوق لان الاسبرانزا نيه ولازم تدوس لها بنزين عالي عشان تديك الطلعه المطلوبه ودا لان دواسه البنزين بتاعة الاسبرانزا بالكهربا وفيها حساس متحكم في الدوسه انا شايف انها لو وير عادي كانت هتبقى احلى بكتير ,, التكيف الاسبرانزا لو الطبلوه بتاعها سخن من الشمس مش هيسقع تستنى ربع ساعه كده لما يبرد لكن الانسر مش بيفرق معاها الطبلوه سخن ولا ساقع لكن لو بليل او مكنتش راكنها في شمس هتلاقي الاتنين زي بعض ,, المطبات لو الطريق فيه حفر ونقر ودبش يبقى الاسبرانزا مش هيعجبها الوضع وهتسمعك حاجات مش كويسه وخاصه من الدركسيون الي لسه ما عملوش ليه تعديل لغاية دلوقتي لكن الانسر هتتهز في المطبات ومش هتسمع حاجه بمقارنه مع الاسبرانزا لكن الاسبرانزا ناعمه جدا في المطب الصناعي العادي الي مافيهوش رزع واعتقد دا عيب الطرق بتاعتنا لان حاسس ان الخواجه الصيني صمم الاسبرانزا انها تمشي على طريق مسفلت محطش في دماغه الحاجات الي عندنا ولو مش عاوز تسمع صوت المطبات في الاسبرانزا امشي براحه خالص في المطب هتلاقيها ناعمه وكويسه

جودة الخامات

الانسر مافيهاش غلطه في خامة التصنيع لكن الاسبرانزا حاجات وحاجات فمثلا الطبلوه حلو قوي من فوق ومحمل لكن تنزل تحت عند الدواسات كده وخاصه الجزء الي خلف الكاسيت هتلاقيه ورق لكن الصفه العامه كوس وخاصه انهم عاملينه من خامه جيده في الاجزاء الي انت ممكن تتعامل معاها ,, الزراير هي خفيفه في استخدامها بس شكلها كويس ومش بتعمل مشاكل او تهيس ,, فرش الباب في الاسبرانزا حلو ومحمل ,, زراير التكيف في الاسبرانزا رديئه جدا يعني لازم تلبس قطن في ايدك قبل ما تدوس وانا شايف ان زراير الكاسيت احلى بكتير وانهم كانو المفروض يبدلو زراير الكاسيت بدل التكيف علما بان تكيف الاسبرانزا تتش ,, الكشاف الي ورا بذات رديء هوا التاني لو حد سند عليه ممكن يتكسر في الاسبرانزا لكن الامامي جامد ومش بيتكسر بسهوله حتى مع الحوادث

العمر الافتراضي

الانسر بغير فيها حاجه مش بتعطل تاني طبعا معمره ,, الاسبرانزا الله اعلم هي لسه لغاية دلوقتي مفيش حاجه اتغيرت لانها اجدد

الاعطال

مفيش

نظره عامه

الانسر المفروض ما نتكلمش عنها لكن الاسبرانزا مضمونها جيد فيها بعض الحاجات الي اصحابها عارفينها وتاقلمو معاها زي علبة الدركسيون ودبدبة العفشه خامات مش كويسه في بعض الاماكن منها وانها نيه شويه وكده واعقد ان سعرها القليل يشفعلها اننا نتغاضى عن الحاجات دي وخاصه انها عربيه لما بتقصدها في مشوار اي كان مش بتقول لا وتتكسر وتسيح ولا تعطل ولا عجلها يفك من مكانه واي حد يقول كده مش صحيح خالص ولو حد واثق من عكش كده يصورلنا العربيه المكسوره الي بتسيح ويوريهالنا عشان نصدقه

وفي الاخر ما ينفعش نقارن بين واحد في 6 ابتدائي بواحد في 3 ثانوي ونقول زي بعض لكن ممكن نقول الي في 6 ابتدائي مجتهد ومستقبله احسن وكويس قوي ان الصين قدرت تعمل منتج زي دا في عدد قليل من السنين ويخلو الناس تضرب اخماس في اسداس والكلام الغلط الي بينتقد بيه العربيه دي في صالحها مش ضدها ودا شيء كويس ليها وخاصه ان معظم الكلام عنها غلط وهتثبت مع الايام انها مش كده وهتبقى جديره بالاحترام ,فاي حد عاوز ينقد العربيه دي عشان تبقى وحشه في عين الناس يدور على حاجه غير انها بتسيح وتتكسر

ptmnlo123per122

الله ينور عليك يا مودى

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش