العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 10-11-2011, 01:40 AM
akefpop akefpop غير متواجد حالياً

akefpop has much to be proud ofakefpop has much to be proud ofakefpop has much to be proud ofakefpop has much to be proud ofakefpop has much to be proud ofakefpop has much to be proud ofakefpop has much to be proud ofakefpop has much to be proud ofakefpop has much to be proud ofakefpop has much to be proud of
افتراضي رد: هو انا هانتخب 28 اللي جاي ؟ طب ازاي؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lost2008 مشاهدة المشاركة

الاحزاب المتاسلمة بتلعب بعقول الناس باستغلال الدين كسلم للوصول للسلطة و بعد لما يوصولو " ده لو حصل لا قدر الله" حيطلعو قانون بحرمة الخروج على الحاكم و سلملى على الديموقراطية.

استبعد الإسلاميين من التشكيل الوزارى برغم تعيين وزراء وفديين ويساريين وتجمعيين ..ثم تم إبعاد الاسلاميين من قيادات الصحف ثم من المجلس القومى لحقوق الانسان وفيه 4 يسار و4 ناصريين و4 أقباط .... ثم إبعاد الاسلاميين من مناصب المحافظين ..ثم من مجلس أمناء الاذاعة والتلفزيون .....ثم يصرخ العلمانيون :أغيثونا أدركونا ..الاخوان خطفوا مصر وسيطروا على البلد ومخلوش لحد حاجة ..؟؟؟؟ فعلا إيه الظلم ده !!!!
ولو حضرتك خايف ان لو الاسلاميين وصلوا للحكم " ان شاء الله " حيطلعوا قانون بحرمة الخروج على الحاكم
انا بقى خايف ان لو الليبراليين وصلوا للحكم لاقدر الله هنشوف عهد اسود من عهد مبارك ... مصر بالضبط هتتحول لتونس ايام بن على .. تونس بن على التى كانت تضطهد الاسلاميين وتطارد المحجبات وتراقب المساجد وتعتقل كل من يواظب على الصلاه ... والحمله اللى شغاله من العلمانيين على المسلمين دلوقتى هى اكبر دليل على كده ... ما بالكم بقى لو اصبح العلمانيون فى السلطه ... هيعملوا ايه فالمسلمين والمسلمات ... لما اسمع ناس بتنادى بالزواج المدنى يعنى زينب تتجوز مايكل ولا عنده مشكله ... لما اسمع واحد بيقولك ان الدين ده بتاع الافراد مش بتاع الدوله يعنى يروح يجيب وزاره كلها مسيحيين ولا بوذيين ويقولك اصل الدين ده بتاع الافراد ... لما اسمع ناس بتنادى صراحة بالغاء الماده التانيه ... كووووووووووول ده يخوفنى من الليبراليين والعلمانيين واذا كانت الحضاره مش هتيجى الا باننا نتخلى عن دينا وعاداتنا وتقالدينا .. انا عندى الدين اهم الف مره
وخلى بال حضرتك انه زى ما فيه ناس بتضحك على الشعب باسم الدين فيه ناس برضه بتضحك عليهم باسم الديموقراطيه وحقوق الانسان
قديم 10-11-2011, 02:03 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akefpop مشاهدة المشاركة

استبعد الإسلاميين من التشكيل الوزارى برغم تعيين وزراء وفديين ويساريين وتجمعيين ..ثم تم إبعاد الاسلاميين من قيادات الصحف ثم من المجلس القومى لحقوق الانسان وفيه 4 يسار و4 ناصريين و4 أقباط .... ثم إبعاد الاسلاميين من مناصب المحافظين ..ثم من مجلس أمناء الاذاعة والتلفزيون .....ثم يصرخ العلمانيون :أغيثونا أدركونا ..الاخوان خطفوا مصر وسيطروا على البلد ومخلوش لحد حاجة ..؟؟؟؟ فعلا إيه الظلم ده !!!!
ولو حضرتك خايف ان لو الاسلاميين وصلوا للحكم " ان شاء الله " حيطلعوا قانون بحرمة الخروج على الحاكم
انا بقى خايف ان لو الليبراليين وصلوا للحكم لاقدر الله هنشوف عهد اسود من عهد مبارك ... مصر بالضبط هتتحول لتونس ايام بن على .. تونس بن على التى كانت تضطهد الاسلاميين وتطارد المحجبات وتراقب المساجد وتعتقل كل من يواظب على الصلاه ... والحمله اللى شغاله من العلمانيين على المسلمين دلوقتى هى اكبر دليل على كده ... ما بالكم بقى لو اصبح العلمانيون فى السلطه ... هيعملوا ايه فالمسلمين والمسلمات ... لما اسمع ناس بتنادى بالزواج المدنى يعنى زينب تتجوز مايكل ولا عنده مشكله ... لما اسمع واحد بيقولك ان الدين ده بتاع الافراد مش بتاع الدوله يعنى يروح يجيب وزاره كلها مسيحيين ولا بوذيين ويقولك اصل الدين ده بتاع الافراد ... لما اسمع ناس بتنادى صراحة بالغاء الماده التانيه ... كووووووووووول ده يخوفنى من الليبراليين والعلمانيين واذا كانت الحضاره مش هتيجى الا باننا نتخلى عن دينا وعاداتنا وتقالدينا .. انا عندى الدين اهم الف مره
وخلى بال حضرتك انه زى ما فيه ناس بتضحك على الشعب باسم الدين فيه ناس برضه بتضحك عليهم باسم الديموقراطيه وحقوق الانسان
:clapW1 5::clap W15:

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 10-11-2011, 02:41 AM
abdo_2828 abdo_2828 غير متواجد حالياً
من انا؟: Man
التخصص العملى: GB
هواياتي: mifuhXD

abdo_2828 has much to be proud ofabdo_2828 has much to be proud ofabdo_2828 has much to be proud ofabdo_2828 has much to be proud ofabdo_2828 has much to be proud ofabdo_2828 has much to be proud ofabdo_2828 has much to be proud ofabdo_2828 has much to be proud ofabdo_2828 has much to be proud ofabdo_2828 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akefpop مشاهدة المشاركة

الله يبارك لك يا شيخ والله انت قولت الصح واكتر من اللى انا عايز اقوله
قديم 10-11-2011, 04:07 AM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

بالنسبة لمؤتمرات الاحزاب الاسلامية الجديدة كلها فانا مقاطعها تماماً
لانها مازالت فى رائى خليط غير متجانس بين الا سياسة والادين
او خطاب دينى مستحدث ان لم يكن مبتدع فى صورة صبيانية سياسية

للاسف واضح ان الاحزاب السياسة الاسلامية الجديدة متعملتش اى حاجة من اى حاجة

خطاب السلفيين أكثر "دهماوية" وديماجوجية من الإخوان ولذا فهو يشتبك مع عقلية القطيع ذات الإنتشار الأوسع

منقووول عن أنس حسن

الواد ده جامد أووي من شباب الإسلاميين اللي بيفهموا كويس و عليهم أمل

يا ريت تتابعوه علي تويتر و الفيس بووك

للتوضيح دهماوية جاية من دهماء

ديماجوجية مصطلح يعبر عن خداع الجماهير وتضليلها بالشعارات والوعود الكاذبة. والديماغوجي هو الشخص الذي يسعى لاجتذاب الناس إلى جانبه عن طريق الوعود الكاذبة والتملق وتشويه الحقائق ويؤكد كلامه مستنداً إلى شتى فنون الكلام وضروبه وكذلك الأحداث، ولكنه لا يلجأ إلى البرهان أو المنطق البرهاني لأن من حق البرهان أن يبعث على التفكير وأن يوقظ الحذر

انا طبعا و لا كنت فاهم حاجة بس البركة في جوجل

قديم 10-11-2011, 04:24 AM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

اما حزب الوسط فبرغم قلة شعبيته الا انه فى رائى افضل حزب سياسى حقيقى بمرجعية دينية حقيقية ايضاً وغير مفتعلة
حزب الوسط من الأحزاب القوية جدا فكريا

يكفي إنه استفاد من افكار المفكر الإسلامي عبد الوهاب المسيري رحمة الله عليه

و أكثر حاجة عجبتني من مبادئه

* حظر التخوين ، حظر التكفير

* رؤيتنا هيا فهمنا للإسلام

إن أختلفت معنا فقد اختلفت مع فهمنا و لم تختلف مع الإسلام

بس للأسف الإسلاميين بيهاجموه عشان بيقبل في أعضائة المسيحين و غير المحجبات ، آلخ

و عشان مش رأس أولوياته المايهوات

أساسا 90% من برنامج الحزب اقتصادي تنموي و حريات و مواطنة

---------------------------------------------------------------------------------------

أنت تسأل والوسط يجيب ، كل يوم سؤال وإجابة ......(1)

• انتم أنشأتم حزباً يضم المرأة، ولم يكتف بهذا، بل وضم المرأة غير المحجبة، وأيضا يتيح الانضمام للمسيحيين والليبراليين، ولكن بمرجعية دينية، لماذا المرجعية الدينية في هذا التكوين الغريب؟

أولاً كلمة "مرجعية دينية" لم ترد في برنامج الوسط، نحن نتحدث عن مشروع سياسي له "مرجعية إسلامية"، والفرق بين الإثنين كبير جدا، فالإسلام من وجهة نظرنا ذو مكونان أساسيان هما الدين والحضارة. فمرجعيتنا هى مبادئ الإسلام كما حددها الدستور المصري وأيضاً الحضارة الإسلامية التى عشنا قروناً طويلة فى كنفها. وبالتالى هي بالنسبة للمواطن المسلم، تشمل الدين والحضارة معا، وبالنسبة للمواطن غير المسلم تشمل المعنى الحضارى الذى تربى ونشأ وتأثر به، دون أن نلزمه بالإسلام كدين. فهو يعيش في ظل حضارة الإسلام، لأن مرجعية الحضارة أوسع، وتشمل المسلم وغير المسلم سواء أكان مسيحيا أم يهوديا أم غير متدين. لكن لابد أن يكون مؤمنا بمرجعية الحضارة ليكون معنا.

منقوول ،،

يعني بإختصار مشروع حضاري قائم علي حزب سياسي يسع لكل المصريين و ليس جماعة دعوية قاصرة علي أفرادها