العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 31-07-2011, 01:51 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا من الاغلبية الصامته وعايز اتكلم

تسلم ايدك تحليل اقرب للدقة والموضوعية فعلاً واحساسك بالزهق وصدقنى كلنا بنشاركك الاحساس ده

بس اسمحلى اعقب على بعض مما اوردت فى سياق تحليلك

اولاً الناس اللى فى التحرير وغيرة من ميادين مصر هم خليط من كل مما ذكرت من اصناف وتيارات وايدولوجيات

حتى اللى مش عاجبهم الثورة موجودين فى التحرير دلوقتى ولو مش مصدق انزل وشوف بنفسك

ونصيحة خاصة ليك للخروج من الشعور بالكبت والتهميش ده انك برضو تنزل التحرير

انزل اتكلم وناقش واسمع وحاور صدقنى هتستريح وهتحس انك مش لوحدك وان اللى فى التحرير دول ناس عادية زيي وزيك مش من كوكب تانى

ثانياً : الاغلبية الصامتة حضرتك اطلقت عليهم

القوة الاولى : الاغلبية الصامته (الكتله الحيوية)
اولاً هم مش كتلة حيوية على الاطلاق بل هى كتلة خاملة ساكته خانعة خايفة ... الى اخره من معانى السلبية والخضوع بل والانانية وتغليب المصلحة الشخصية على العامة

وانا اتسأل اذا كانت الكتلة الخاملة رضيت بده طول عمرهم ليه دلوقتى افتكرو ان ليهم صوت ورأى
وفين كان الصوت والرأى ده السنين اللى فاتت
وفين كان الصوت ده والاف الشباب تقتل وتصاب من اجل مطالب عامة تعود بالنفع عليهم

وانا اتسأل ايضاً عن تقدير موقف الكتلة ديه فى ميزان الساكت عن الحق ...

يعنى هل الكتلة ديه ناس طيبين كافيين خيرهم شرهم علشان كده ساكتين
ولا هى كتلة من الشياطين الخرس اللى بسببهم اتفرعن فرعون وعمل اللى عمله فينا على مر السنين

انا رائى شخصياً انهم مزيج بين ذاك وتلك
يعنى ناس طيبين تربو على ميراث من العبودية والانقياد فطلعو يمشو جمب الحيط لا لشى الا لقلة الحيلة وانعدام الثقة لكن فى قلوبهم نفس الرفض للاوضاع اللى ادت لقيام الثورة

وفى منهم برضو شياطين خرس انانيين اهتمامتهم لا تتعدى مصالحهم الشخصية عملاً بالمثل ( الضرب فى بيتك يا جحا ... بدام بعيد عنى مليش دعوة )
وطبعاً دول لما يخرجو عن صمتهم لا هاممهم حال البلد ولا نيلة كل الموضوع انهم بشكل او باخر تضررو من جراء تبعات احداث الثورة فبيتكلمو بدافع المصلحة الشخصية ليس اكثر

الاهم من كل ده ان انا بتسأل برضو مين قال انهم اغلبية
يعنى ليه بنقول الاغلبية الصامتة ؟؟

هو احنا لما نجمع سلفيين واخوان وليبراليين وغير مسيسين وضباط جيش وضباط شرطة وبلطجية ونصابين وحرامية ومهمشين واطفال ورضع ومسنين هرمين وفاقدى الاهلية ووو يبقى الباقى برضو اغلبية ؟؟؟

اكيد مش اغلبية ولا حاجة احصائيات وموضوعياً وهما برضو زيهم زى باقى التيارات نسبة من الشعب المصرى

مش بس كده ده الطبيعى فى اى تشريح اجتماعى لاى مجتمع ان يكون فيه نسبة خاملة

ديه سنة الله فى خلقة مش وضع خاص بمصر او غيرها لازم لازم يكون فيه ناس نشطة ايا كان اتجاه نشاطها ولازم يكون فيه ناس سلبية وخاملة

الخلاصة لا يوجد ما يسمى بالاغلبية الصامتة
فلا هم اغلبية
ولا هم ساكتين ولا حد فى البلد ديه ساكت اصلاً
احنا بس نفسنا نبطل كلام وبس علشان يبقى حوار وعمل

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 31-07-2011, 02:53 PM
sherif fersh sherif fersh غير متواجد حالياً

sherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond repute

معجب تماما بتحليلك لطوائف المجتمع
تحياتى ‘
قديم 31-07-2011, 03:34 PM
الصورة الرمزية young..pharaoh
young..pharaoh young..pharaoh غير متواجد حالياً

young..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond repute

تحليل جميل واهم ما فيه انك التزمت الموضوعية

لكن ملحوظة صغيرة ان الاسلاميين فيهم دكاترة و اساتذة جامعة بردو ^_^

و ال 15 واحد المعتصمين في التحرير دلوقت مش هم الشعب أبدا

الشعب كان هو الملايين اللي نزلت لخلع حسني مبارك .. و من ثم التزموا الصمت عشان نبني بلدنا

عشان كدا الأغلبية الصامته هي من الثوار اللي خلعت الرئيس

تسلم ع التوبيك

دمت بود

قديم 31-07-2011, 06:00 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

متابع .....

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 31-07-2011, 08:49 PM
تامر ديزل تامر ديزل غير متواجد حالياً

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute

السلام عليكم
اتوجه بالشكر للاستاذ حازم شاهين اول من رد عليا وفعلا المدير مدير واشكر البرنس علي منير والبرنس يونج فارو والبرنس mmffro والبرنس mf86 والبرنس الميركوري والبرنس شريف فريش والبرنسات احمد2 والدملاوي وسالم سلامه واحي الاستاذ الكبير ابو نورا على اهتمامه انه يقوم افكاري ويضفي عليها لمسة من خبرته في الحياه وبناءا على رأي الاستاذ الكبير ابو نورا هاغير الاسم بتاعنا واخليه الكتله
وكمان بلاش الحيوية
انا هاقول الكتلة والحدق يفهم
بس دا احتراما لرايك بس ياستاذ ابونورا بدون التزام لحين انتهاء المناقشات وعشان تعرف ان الكتلة مش خامله ومش جامده واننا عندنا مرونه فكرية