العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 02-07-2011, 01:06 PM
الصورة الرمزية otefa
otefa otefa غير متواجد حالياً
هواياتي: cars&motorcycles

otefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الثورة المصرية علي خطي الثورة الفرنسية

Hأنا معك في تصورك بأننا نتعرض لمؤامرة من بدايات الثورة والشواهد كثيرة جدااااااااااا بس الناس معذورة الأنفعال بيغطي على العيون
المطلوب من الناس تستهدى بالله وتقعد في بيوتها معززة مكرمة علشان مايخطلطش الحابل بالنابل الوطني بالبلطجي والمتأمر بس هل ده ممكن!
ندعو الله سبحانه وتعالى أن يزيح الغمة
أحترسو من حركة 6 أبريل
أحترسو من التيارات العلمانية كل الشواهد تشير ألى تورطهم في مخططات لصالح قوى غربية
تقبلو تحياتي

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

م/محمد
قديم 02-07-2011, 01:22 PM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mf86 مشاهدة المشاركة

يمكن يااحمد انفي مكاني اعرف حاجات ناس كتير ماتعرفهاش والحاجات دي فعلا تخليني اكون محبط ويائس .....

انته عارف لو المعلومات دي كانت تحريات مباحث او شرطه كنت قلت دي مبالغ فيها وكلها كذب وافتراءات بس المشكلة انها تحريات عسكريه وانته فاهم يعني ايه تحريات عسكرية.....

بس شويه شويه الكل هيعرف ايه اللي حصل في البلد دي وانها كانت مؤامرة من اكبر المؤامرات في تاريخ مصر ....

وانا ممكن اعذر اي حد هنا ممكن ميعرفنيش بس فعلا لولا انها اسرار عسكرية انا كنت كتبتها وبرضو كله بالدليل والمستندات ....

وده فعلا اللي خلاني اغير رأيي في اللي حصل في مصر ....
صدقني احنا داخلين علي ايام مايعلم بيها الا ربنا وفعلا احنا \اخلين علي العصر اللي قال عنه الرسول صلي الله عليه وسلم "فتن كأمواج البحر " ...

احنا مش محتاجين دلوقتي الا الهدوء وترتيب الاولويات واعادة بناء مصر لكل المصريين مش لميدان التحرير بس ...

وانا اسف ان رأيي ممكن ميعجبكش او ميعجبش الاعضاء بس الايام وحدها كفيلة بأنها تثبت وجهة نظري ...

والله انا معاك في كل الكلام ده وفعلا الناس في مصر مش موديها في داهيه غير فلان قال وفلان عاد وشوية كلام ملهمش لازمه يهيجوا الدنيا محدش بيصبر يعرف الحقيقة فين البلد فعلا عايزه تتنفض من مثيري الفتن
قديم 02-07-2011, 01:42 PM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute

يا جماعه دي بلد منظفتش من 30 سنه لازم يبقي فيها تعابين ودودو وقذاره
بس هتنظف والله هتنظف
وانا متفائله بس احباط في الشعب الشعب ما صدق يحلم بلاش نقتل الحلم وهو لسه صغير
استنوا عليا خليه يكبر شويا

وانت قولت بنفسك ان فرنسا كانت بايظه في الاول بس بص هي دلوقتي فين مضاعتش يعني زي ما حضرتك فاكر
وكانت اقوي دوله بعد انجلترا ففتره من الفترات بسبب ثورتها
وبسبب ثورتها قامت عليها ثورات كتير في اروبا بسبب اعجابهم بما حققته الثوره الفرنسيه
معلش انا بحب التاريخ الاروبي جدا وكان مشروع تخرجي في تاريخ احدي المدن الاروبيه

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share
قديم 02-07-2011, 01:47 PM
الصورة الرمزية otefa
otefa otefa غير متواجد حالياً
هواياتي: cars&motorcycles

otefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond repute

بس الثورة الفرنسية خدت كام سنة علشان تستقر؟؟؟؟؟
10 سنوات!!!!!!!!!!!!!!!
أحنا مش عايزين كده بالمرة لأن ظروفنا أخف بكثير من ظروف الفرنسيين
والحل أتباع خارطة الطريق ألي أرتضاها أغلبية الشعب أنتخابات أولا يليها الدستور
الموضوع واضح لكن فيه ناس مصالحها مع تعطيل الديمقراطية ألي هاتضر مصالحهم(رجال أعمال مشبوهين-تجار مخدرات-فلول وطني.........)

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

م/محمد
قديم 02-07-2011, 03:56 PM
mf mf غير متواجد حالياً
---------

mf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond repute

ياجماعة فرنسا لم تهزم كل جيوش اوروبا الا في عهد "بونابرتا" وده كان ديكتاتووووور حكم فرنسا بالحديد والنار ....

انما اللي شايفه دلوقتي اننا بنحارب في بعض ووتم تقسيم المجتمع "جيش وشرطه واخوان وائتلاف الثورة و6 ابريل وائتلاف اللاساتذه والمعلمين المستقلة وشباب من اجل التغيير واي كلام فاضي "

خللوا البلد تهدا الاول وبعيدن نرتب احنا عايزين ايه ....

موقف من المواقف "نوارة نجم بنت الفاجومي "احمد نجم" واقفه بتقول احنا هنخلي وزارو الداخلية اسمها "سوسن" وعلي فكرة الاسم دا بدأ 6 ابريل يحاولوا ينشروه في مصر للتقليل من قيمة الشرطه ...

رد عليها مقدم في الشرطة العسكريه بكل حزم وشده: نسمي الداخلية "سوسن" ونسمي الجيش "ألفت" يبقي نسميكي "مرسي " يارووووح ######

ووقف يجيبلها تاريخ العائلة الكريمه أخدت نفسها من سكات ومشيت ....

اه يامصر