العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 03-03-2010, 01:06 AM
Youssouf Youssouf غير متواجد حالياً

Youssouf is on a distinguished road
افتراضي Seat Cordoba 1996

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أنا عايز أعرف كل مميزات و عيوب سيات قرطبة موديل 1996 و هل قطع غيارها متوفرة و الا لأ ؟
أنا جديد في موضوع العربيات دة و لسة شاري عربية قرطبة 96 و كمان عندي مشكلة في السنتر بتاع تانك البنزين بيعلق و يفتح بعد كذا تجربة لفتحه فهل دة عيب خطير و الا ممكن يتصلح و لو يتصلح أصلحه فين ؟

معلش يا جماعة استحملوني انا خام عربيات
قديم 03-03-2010, 01:22 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: Seat Cordoba 1996

اهلا بيك يا يوسف فى مصر موتورز نورت المنتدى
بالنسبة للسيات تسعينيات قطع غياره متوفرة جديد واستيراد واشهر حد بيشتغل فيه محمد سمير اللى ورا حديقة بدر اخر جسر السويس

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 03-03-2010, 01:33 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

اهلا بيك يا يوسف فى مصر موتورز نورت المنتدى
بالنسبة للسيات تسعينيات قطع غياره متوفرة جديد واستيراد واشهر حد بيشتغل فيه محمد سمير اللى ورا حديقة بدر اخر جسر السويس

ألف شكر يا أبو نورا علي سرعة الرد و المنتدي منور بيك يا كبير
طمنتني والله كتير علي توفر قطع الغيار انا اصلي كنت قلقان اوي قبل ما اشتريها بس العربية عجبتني فقلت خليها علي الله و توكلت عليه و اشترتها ياريت بقة لو حد يفيدني في موضوع تانك البنزين دة هل أي حد بتاع سنتر يضبطهولي و الا دة تخصص تاني ؟ يعني مثلا ممكن يكون مشكلة بطارية ؟!!!

أنا أول ما باجي افتحه بيعمل زنة بس مش بيفتح و بعد محاولة و اتنين و يمكن اكتر بيفتح فببقي واقف في محطة البنزين مستني الفرج
قديم 03-03-2010, 03:33 AM
الصورة الرمزية رياح التغيير
رياح التغيير رياح التغيير غير متواجد حالياً

رياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to behold

بص يا يوسف باشا السنتر بتاع الإيبيزا شغال بضغط الهوا والمكنة بتاعت ضغط الهوا تبعه عند الرفرف اليمين الوراني ورا الكنبة علي طول شيل الفرش وهتشفها وهتشوف خراطيم الهوا اللي رايحة للأبواب والشنطة وباب التنك ممكن يكون الخرطوم خارج من المكنة او منفس مخروم خرم صغير كده وساعتها وانت بتفتح العربية خلي حد يقف ناجيه باب التنك عند الكنبة من ورا ويسمع لو في صوت تنفيس وممكن تكون دور الهوا نفسها منفسة من عند باب من الأبواب فبيأثر علي باب التنك لنقص ضغط الهوا ساعتها شوف بس كده لو خرطوم طالع من مكانه من المكنة لو في تنفيس تروح لواحد بتاع ابواب وسنتر وكده يظبط للك الدنيا بس يكون شغال في ايبيزا وقرطبه وكده وانا اعرف واحد صلحلي التنفيس ده قبل كده في عرب جسرالسويس بالتوفيق
قديم 04-03-2010, 06:56 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رياح التغيير مشاهدة المشاركة

بص يا يوسف باشا السنتر بتاع الإيبيزا شغال بضغط الهوا والمكنة بتاعت ضغط الهوا تبعه عند الرفرف اليمين الوراني ورا الكنبة علي طول شيل الفرش وهتشفها وهتشوف خراطيم الهوا اللي رايحة للأبواب والشنطة وباب التنك ممكن يكون الخرطوم خارج من المكنة او منفس مخروم خرم صغير كده وساعتها وانت بتفتح العربية خلي حد يقف ناجيه باب التنك عند الكنبة من ورا ويسمع لو في صوت تنفيس وممكن تكون دور الهوا نفسها منفسة من عند باب من الأبواب فبيأثر علي باب التنك لنقص ضغط الهوا ساعتها شوف بس كده لو خرطوم طالع من مكانه من المكنة لو في تنفيس تروح لواحد بتاع ابواب وسنتر وكده يظبط للك الدنيا بس يكون شغال في ايبيزا وقرطبه وكده وانا اعرف واحد صلحلي التنفيس ده قبل كده في عرب جسرالسويس بالتوفيق
و الله يا باشا انت أستاذ ألف ألف شكر ptmnlo123per154

تم إصلاح العطل و السنتر دلوقتي شغال مية مية .... جزاك الله خيرا