العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 29-04-2014, 01:47 AM
kimof911 kimof911 غير متواجد حالياً

kimof911 is on a distinguished road
افتراضي رد: ححد عنده معلومات عن ؟؟BYD F0

و حاجة كمان معلش ...عداد ال rpm مش نازل مع العربية ...أجيبوا منين ده اللي في الصورة دي ؟

قديم 30-04-2014, 10:21 AM
الصورة الرمزية Ahmed_Esmail
Ahmed_Esmail Ahmed_Esmail غير متواجد حالياً

Ahmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kimof911 مشاهدة المشاركة

شكرا جزيلا على الرد...

طيب انا حاليا احتمال كبير استلم العربية خلال الأسبوع ده ان شاء الله...هل فيه أي حاجات أبص عليها و انا بستلم ؟

حاجة كمان...ايه اخبار قطع الغيار و الصيانة و الأسعار ؟

سؤال برضه عايز اعرف اجابته ...الناس اللي بتقعد ورا مش بتضايق ؟ و المفصلة بتاعت الإزاز دي متينة و لا ايه النظام ؟

و شكرا جزيلا

بسم الله الرحمن الرحيم
اولا العفو انت تامر يا برنس
بس خد بالك انت طلباتك كترت هاهاهاهاهاها اوعى تزعل انا بهزر معاك
بالنسبة للاستلام انا معرفش قوى انت تعمل ايه عند الاستلام بس انا ححكيلك انا عملت ايه ساعة الاستلام ولاى تفاصيل اخرى ابحث فى المنتدى عن اى شخص استلم سيارة وستجد تفاصيل اكثر
1- انا خدت الكارت بتاع العربية والمفتاح اللى بيفتح الباب وتانك البنزين وشنطة العربية وكل ده هو مفتاح واحد وانت بتستعمل المفتاح ده لفتح الباب لما الريموت بطاريته تفضى
2- جربت افتح العربية بالزرار اللى فى الباب واقفلها تانى بالريموت واتاكدت ان الريموت يعمل
3- جربت المفتاح وفتحت الباب وتنك البنزين وشنطة العربية
4- ركبت العربية ودوست فرامل وضغطت على زر التشغيل واشتغلت العربية
5- شغلت كهرباء العربية بالزراع الشمال وجربت فانوس الضباب بالزر على يمين ازرار التكييف الثلاثة اللى فى نصف التابلوه
6- جربت كل فوانيس الاشارات والفانوس العالى والواطى والمارشدين (فانوس المارشدير اليمين بينور ابيض والشمال ما بينورش لانه عاكس وسالت صاحب المعرض عن كده قال انها بتيجى كدة من بلدها وخد بالك ان مكوناتها كلها صينى يعنى هى لسة مجمعوهاش لسة فى مصر)
7- جربت التكييف بتشغيله على البارد وعليت التكييف من 1 حتى 4 واعجبت جدا بدرجة برودة التكييف وجربت التكييف السخن
8- نزلت من العربية وبصيت على جوانب السيارة لو فى اى خبطة فى البودى

اما بالنسبة لقطع الغيار فهى متوسطة يعنى الحاجة الوحيدة اللى انا غيرتها كانت المرايا الشمال وسالت التوكيل قال بـ 170 جنيه ولما روحت لصيانة الـ 5000 كيلو قولتلهم يغيروها فليت فى الفاتورة 250 جنيه سالتها قالولى ده تمنها وتمن التركيب وبالنسبة لتزويد السوائل والزيوت عند كل صيانة يعنى الالف والخمستلاف وهكذا بيكلف 135 جنيه

وبالنسبة للكنبة اللى ورا مش ضيقة اوى يعنى راجل طويل وقاعد ضهره مستقيم حيبقى فى فرق بين ركبته والكرسى اللى قدامة قد حوالى 10 سم ولو عايز يريح ويجى لادام ففى الحالة ديه حيلزق ركبته فى الكرسى ولكن للتغلب على كده الكراسى اللى قدام بتاعت السواق واللى جنبه يقدموها شوية لادام لانها بالفعل واسعة قدام وانا عن نفسى قدمت الكرسى بتاعى لادام عشان انا اول مركبتها لقيت دواسة البنزين والفرامل والدبرياج بعيدة عنى ولازم افرد رجلى علشان ادوس عليهم

وبالنسبة للازاز اللى ورا اللى هو شراعة متخفش المفصلة متينة
واى استفسار انا فى الخدمة
قديم 11-05-2014, 02:17 AM

أنا اشتريتها الحمدلله من 6 أيام و الحمدلله العربية جميلة و ناعمة و واسعة فعلا من جوة
قديم 11-05-2014, 02:18 AM

عندي استفسار صغير بس لأصحاب العربية ...هو المساحة الخلفية بتركب ازاي ؟ عشان مدينهالي في كرتونتها...

دي نقطة...النقطة التانية...هو العداد بتاع ال rpm بيتجاب منين ؟
قديم 11-05-2014, 02:19 AM

و هل أشيك على المياه و الزيت و لا لما اروح الصيانة الدورية و لا ايه ؟