العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 04-04-2011, 01:58 AM
ايمن عبدالحميد ايمن عبدالحميد غير متواجد حالياً
من انا؟: المصرى كريم العنصرين
التخصص العملى: محامى ومستشار قانونى
هواياتي: ميكانيكا السيارات

ايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud of
افتراضي رد: العربيه مخنوقه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

دى حاجة مهمة جدا طبعا .. ودى مشكلة واضحة فى حساس الايدل IDLE (اللى هو حساس السلانسية بلغة السوق) .. لازم تكشف على الحساس ده ..

البوابة اللى هى الجزء اللى بيدخل منه الهوا لمجموعة الانجكشن (اللى راكب فيه خرطوم فلتر الهوا .. او العمة يعنى) ...

على فكرة يا حسام باشا انا لسة مخلص تنظيف الكربراتير واستعملت wd40 تصدق؟ هو عمل ريحة وحشة شوية فى العادم وبعدين العربية سلكت وبقت صاروخ انا حطيتة فى حوض البنزين تحت العوامة وضغطة فى البكات والنتيجة هايلة

تحياتى
قديم 04-04-2011, 01:59 AM
ايمن عبدالحميد ايمن عبدالحميد غير متواجد حالياً
من انا؟: المصرى كريم العنصرين
التخصص العملى: محامى ومستشار قانونى
هواياتي: ميكانيكا السيارات

ايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xabi مشاهدة المشاركة

معلش بقى ياحسام باشا هتعبك معايا
انا زعلان لأنك مرديتش علية بخصوص صوت الفرامل وصلت لإية؟

تحياتى
قديم 04-04-2011, 02:06 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

يعنى المشكله ماتكونش بوجيهات اصل انا سألت فيها وقالولى انها البوجيهات...وبعدين الحركه بتحصل قليل اوووى

علشان نبقى متأكدين برضو .. المشكلة انك وانت ع السلانسية والعربية فى معدلها الطبيعى حوالى 750 RPM (وهى سخنة طبعا) بتلاقى فجاه الـ RPM ارتفع كأنك دوست بنزين .. صح ؟؟؟

يبقى احتمال كبير جدا جدا يكون زى ما قلتلك حساس IDLE هو اللى فيه مشكلة ...

طب ودى هعرفها ازاى..المشكله انى اللى هعمل الشغل ده علشان فى المنطقه اللى حوالينا مفيش ميكانيكى شاطر يقدر يشتغلى فى العربيه بتاعتى(بولو99)..يعنى لو فيه طريقه سهله ممكن اعرف انضف البوابه بيها ياريت تقولى عليها

شوف كده الفيديو ده لاحد اخواننا فى المنتدى (AHMED CAR) .. هتلاقى طريقة تنظيف البوابة .. بس للفيرنا ..

انا عارف ان عربيتك مختلفة كتير بس اكيد هيفيدك باذن الله ...

معلش بقى ياحسام باشا هتعبك معايا
اوعى تقول كده انا تحت امرك فى اى وقت .. المهم المشكلة تتحل ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 04-04-2011, 02:33 AM
xabi xabi غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود مدحت
التخصص العملى: طالب بكليه تجاره

xabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

علشان نبقى متأكدين برضو .. المشكلة انك وانت ع السلانسية والعربية فى معدلها الطبيعى حوالى 750 RPM (وهى سخنة طبعا) بتلاقى فجاه الـ RPM ارتفع كأنك دوست بنزين .. صح ؟؟؟

يبقى احتمال كبير جدا جدا يكون زى ما قلتلك حساس IDLE هو اللى فيه مشكلة ...
(هيحصل حاجه لو سبتها فتره لغايه لما الاقى ميكانيكى كويس يقدر يظبط العربيه ولا هتبقى فيه مجازفه لو سبتها وممكن اى حاجه تبوظ )

شوف كده الفيديو ده لاحد اخواننا فى المنتدى (AHMED CAR) .. هتلاقى طريقة تنظيف البوابة .. بس للفيرنا ..

انا عارف ان عربيتك مختلفة كتير بس اكيد هيفيدك باذن الله ...

انا اتفرجت على الفيديو واستفدت منه فعلا بس اكيد عربيتى بتختلف عن الفيرنا(وعلى فكره حتى لو مش مختلفه انا مقدرش انى اعمل اللى اتعمل فى الفيديو لانى جبان جدا فى حكايه الصيانه وبخاف لا ابوظ اى حاجه..ههههههههه)

اوعى تقول كده انا تحت امرك فى اى وقت .. المهم المشكلة تتحل ...
طب بالنسبه للاسبراى اللى بيترش ده نوعه ايه او اسمه ايه

اللهم انزله منازل الصديقين والشهداء والصالحين وحسن اولئك رفيقا
قديم 04-04-2011, 02:39 AM
xabi xabi غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود مدحت
التخصص العملى: طالب بكليه تجاره

xabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن عبدالحميد مشاهدة المشاركة

انا زعلان لأنك مرديتش علية بخصوص صوت الفرامل وصلت لإية؟
يا أيمن باشا والله ما اقدر على زعللك..كل الموضوع انى مفضتش خالص ولاحتى عرفت اوديها للميكانيكى الفتره اللى فاتت..نظرا لظروف الدراسه وكده..وعلى العموم اول ما اروح واعملها هتكون حضرتك اول واحد تعرف طبعا

اللهم انزله منازل الصديقين والشهداء والصالحين وحسن اولئك رفيقا