العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 11-09-2014, 12:49 AM
no love no love غير متواجد حالياً

no love is just really niceno love is just really niceno love is just really niceno love is just really nice
افتراضي رد: 1300 سي سي مانيول افضل ولا 1600 اتوماتيك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the ultimate opportunity مشاهدة المشاركة

اولا....انا مش عايز حضرتك تزعل من كلامى لكن والله دا اللى حصل قدام عينى

ثانيا....انا فى حكاية الحصنة دى قصدى ان اليابانى معروف عنه الشد و القوة من الهوندا للميتسوبيشى وبعدين حضرتك لو جربت اللانسر حتفهم انا قصدى ايه وبعدين انا واحد صاحبى معاه النترا 2013 الفئة التانية اوتو بيقولى عربية من الاخر فى الشد والجرى لكن بيقولى مش حاسس ان العربية دى معمولة للكلام ده حاسس انها للرفاهية مش للفرك زى اللانسر اللى معروف قوتها و(ضعفها)فى الاوبشنز عشان متوسعين فى حتة الجرى و الشد دى (دا انا نفسى اجرب الevo بس فين بقا الاقيها)

ثالثا..... لازم نقول فى الكلام ونفرق ان دى (يابانى)ودى(كورى) لان الاتنين معروفين

اخيرا.....انا عندى لحضرتك سؤالين
1.حضرتك سوقت لانسر قبل كده وقارنتها مع اى عربية تانية
2.من خبرة حضرتك.مين يكسب لو جبنا هوندا سيفيك 2014 اعلى فئة (ضد) النترا 2014 اعلى فئة ((يابانى VS كورى))

متزعلش حضرتك من كلامى لو ضايقك وتقبل تحياتى.
هو انت ليه مصمم اني مركبتش لانسر عامه
انا ركبتها في اول اصدار ليها 2004 1300 مانوال
وركبتها 2007 سوبر اكشن وركبت القرش 2009 بعدها علاطول وبعتها ومن ساعتها وانا بركب النترا وسيراتو وفانتازيا فقط بموديلاتهم
ده رد اول سؤال
اما تاني سؤال رده اني متعودتش اجادل حد مقتنع تماما ان رأايه صح فعذرا لحضرتك
قديم 11-09-2014, 01:51 AM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ١٣٠٠ سي سي مانيول افضل ولا ١٦٠٠ اتوماتيك

300 سى سى تعمل فارق كبير فى العزم و القدرة الحصانية, قادرة على تعويض فرق الكفاءة بين الفتيس الاوتوماتيك و العادة,
لكن من ناحية أخرى, احساس المانيوال أفضل فى القيادة حتى مع المحرك الصغير, نظرا للقدرة على التحكم بالعزم و السرعات بشكل أفضل.
لكن لو حطيت دى جنب دى, ال1600 اوتوماتيك هتسبق. لو افترضنا انهم نفس الوزن.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى