العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 09-01-2014, 10:49 AM
MohamedGhobish MohamedGhobish غير متواجد حالياً

MohamedGhobish is on a distinguished road
افتراضي رد: حل لاى مشكلة خاصة بالسيتروين والبيجو والرينو واجابه لاى استفسارات مجانا

لو سمحت انا عندي ريموت ال307 مش شغال و تقريبا عايز يتغير فهل ممكن اجي لحضرتك بس من غير العربية؟؟يعني لو انا في القاهرة بس العربية مش معايا اقدر اجيب الريموت يتعمل ولا لازم العربية؟؟؟و تكلقة تغيير الريموت كام بعد اذنك
قديم 10-01-2014, 07:28 AM
FARID SHAWKY FARID SHAWKY غير متواجد حالياً

FARID SHAWKY will become famous soon enough
افتراضي رد: حل لاى مشكلة خاصة بالسيتروين والبيجو والرينو واجابه لاى استفسارات مجانا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mangawy2013 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم بشمهندس فريد خضرتكك من اكتر الناس المحترمه والشاطره جدا كنت كلمتك في مشكله فيشة الطرمبه وقولتلي حل في التليفون حللي المشكله بارك الله فيك انا قررت ان اجي لحضرتك واعمل شغلي عندك لكن انا مش من القاهره فعايز اسالك على مشاكلي وهتتكلف كام عشان اعمل حسابي وانا جي لحضرتك
1- الريموت قرفني مابيشتغلش الا من مسافه قريبه رغم اني معيرله البطاريه مقاس 1616 وواحد قالي سنفر الفحمه اللي جواه عشان يقويلك الاشاره هي تظبط وترجع المشكله تاني وزادت انه بقى يديني anti theft بس مش على طول ايه حل المشكله هل هتحتاج لتغيير الريموت كله ولا حاجه بسيطه وكام تكلفتها

2-لما العربيه بتجيب سرعة 70 بحس بصوت عالي اللي راكب ورا بيقولي ده جي من ورا والصوت بيهدى بعد سرعه 90

3-الفتيس بينتش من الاول للتاني ايه المشكله والتكلفه

وشكرا ليك جدا ولاهتمامك
متشكر آوى لحضرتك
أما عن ضعف إشارة الريموت للأسف لازم يتغير وتكلفته 650 جنيه إجمالا تمن المفتاح واستخراج الكود والتكويد
بالنسبة للصوت الخلفى ما دام انه بيروح ويجى ممكن يكون من اتزان الكاوتش الخلفى لانه ممكن يكون بيجى فى سرعة معينة هى السرعة الحرجة ود السرعة ال بيبان فيها عيوب الاتزان
أما ناتئة الفتيس ممكن تكون بلوف ضغط الفتيس ودى تمنها 1000 جنيه وممكن تكون حاجات تأنية لازم تحديد العطل بالجهاز
تحياتى
قديم 10-01-2014, 07:33 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_mancy مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
استاذ فريد بعد ازنك عندى استفسار عن رينو كيو معاية 2002 عاملة 230000كم 1200 سى سى العربية اولا عند وضع المفتاح فى الكنتاك لاتضى لمبة التشك والحرارة اما باقى المبات تضى وتطفى طبيعى ظهرت مشكلة معايه اول ما جبتها من 3 اشهر انها دخنت كتير وسحب ابنزين لاقيته عالى كشفت على الجهاز ظهر انه حساس شكمان عوى وكان تقريبا بيقر من 800اى 1000 المهم غيرته والدخانة راحت الحمد لله بس استهلاك البنزين ليسه عالى مع اعلم انى غيرت بوجيهات وفلتر بنزين ونظفة الرشاشات بمنظف فى التنك وكان اختلاف بسيط فى الاستهلاك بتعمل فى الصفيحة حوالى 220الى 240 كم
اظن كيده الاستهلاك زيادة ارجو الرد من حضرتك
حضرتك جيتلى وقولتلك ايه ال فى العربية
معلش شوفت سوألك متاخر
قديم 10-01-2014, 07:40 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MohamedGhobish مشاهدة المشاركة

لو سمحت انا عندي ريموت ال307 مش شغال و تقريبا عايز يتغير فهل ممكن اجي لحضرتك بس من غير العربية؟؟يعني لو انا في القاهرة بس العربية مش معايا اقدر اجيب الريموت يتعمل ولا لازم العربية؟؟؟و تكلقة تغيير الريموت كام بعد اذنك
تكلفة تغير الريموت 650
وممكن من غير العربية بس حضرتك ها تجيب طقم الدوارة والعداد اركبهم على عربية عندكو و اكود عليها
يعنى العداد. و كنترول الموتور ال Psi. و سلاح المفتاح القديم
تحياتى
قديم 12-01-2014, 09:18 PM
الصورة الرمزية الشيخ محمد الميكانيكى
الشيخ محمد الميكانيكى الشيخ محمد الميكانيكى غير متواجد حالياً
من انا؟: انامن ياسرهوالله لي خدمت الناس
التخصص العملى: الميكانيكة السيارت
هواياتي: اعشق الميكانيكة السيارت

الشيخ محمد الميكانيكى will become famous soon enoughالشيخ محمد الميكانيكى will become famous soon enough
عاجل رد: حل لاى مشكلة خاصة بالسيتروين والبيجو والرينو واجابه لاى استفسارات مجانا

الشيخ محمد الميكانيكي صاحب الكيتاب المرشد الرفيق في اعطال الطريق احسن ميكانيكى فى مصر .الشيخ محمد الراجل ده فنان ومحترم ومحترف وباله طويل وما بيلفقش يا جماعه أنا مهندس ميكانيكا ما شفتش في دقه وحرفيه الراجل ده بعد لف طويل على الصنايعيه وخصوصاً الأصدقاء اللي كانو صبيانه وعلي فكره الكلام ده من مهندسين التوكيل بروح له الآن ومن حلوان وعلى قلبى ذي العسل لان زياره واحده تكفى نفسي إحكيلكم على المشاكل الغريبه والألغاز اللى يصعب حلها وكله بيفتي وهو ما بيكلفكش تعريفه الا وفي مكانها مفيش لا تجربه ولا هبل وهم من كده ما بيعملشى عليك مصلحه عند بتوع قطع الغيار وأمين وعلوانه فيصل شرع العشريني 01065526969