العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN

نيسان NISSAN من اعرق الشركات اليابانية بدات فى عام 1923 باسم داتسون وهى الان تعيش ازهى عصورها تحت قيادة اللبنانى الاصل كارلوس غصن بعد اندماجها برينو الفرنسية اشهر موديلاتها : صنى تيدا مورانا التيما وبريميرا وسكاى لاين وميكرا GTR 350Z

قديم 11-11-2010, 03:37 PM
مادا مادا غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

مادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عربيتي النيسان بطيئة

يعنى حضرتك لو قفلت الامبير حتاخذ الكاس على فكرة امتع سواقة السواقة على الهادى جرب كده مرة تسافر على المية او بحد اقصى 120 اتحس انى انت مستمتع بالسواقة واتحس انها احسن بكتير من الجرى
قديم 12-11-2010, 12:40 AM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute

ممكن يكون دة اخر عزمها احتمال

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 12-11-2010, 02:00 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مادا مشاهدة المشاركة

يعنى حضرتك لو قفلت الامبير حتاخذ الكاس على فكرة

لا بس الكاس الحقيقي الي بتحس بيه لما يدخل دمك دفعة أدرنالين عالية وتبقى حاسس إنك مش عارف تسيطر على أطرافك وبتترعش منك كدة.

امتع سواقة السواقة على الهادى جرب كده مرة تسافر على المية او بحد اقصى 120 اتحس انى انت مستمتع بالسواقة واتحس انها احسن بكتير من الجرى
أنا شخصيا يجيلي شلل.(الله يخزيك ياشطان ).

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s0144862631 مشاهدة المشاركة

الف شكر لحضرتك على النصيحة بس انا عاوز اقفل امبير
صدقني هتقفله بس العربية هتصعب عليك بعد كدة.
دي عربيتك بردو في الأول ولا في الآخر.
خليك حنين معاها علشان تصونك.

قديم 12-11-2010, 02:03 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASSEM BESO مشاهدة المشاركة

ممكن يكون دة اخر عزمها احتمال

على فكرة دا كدة عسل قوي إنتا كدة فعلا يعتبر جبت آخرها بس إنتا ماصورتش الآر بي إم ليه.
ممكن تقولي كان جايب معاك كام ساعتها.؟.!؟

قديم 29-11-2010, 09:47 AM
bassol200 bassol200 غير متواجد حالياً

bassol200 will become famous soon enoughbassol200 will become famous soon enough

سلام عليكم اولا .. ثانياً الف مبروك العربيه الجديده .. هقولك على شوية حاجات كده يمكن تفيدك
- انت اختارت عربيه كويسه جداً نيسان صني و سيبك من اللى يقولك تقفيل مصري و الفيلم ده العربيه موتورها يابانى 100% و فوق الخيال بالنسبه لفئه ال 1600 بس هى شوية بتاخد بنزين اكتر من العربيات الكوري عشان وزنها برضه مش اخف من العربيات الكوري
- انا عندى صني 2010 مانيوال كامله و متصور بيها قبل كده 207 على الصحراوي دفعوني 330 جنيه باين على ما افتكر .. العربيه دى موتورها غشيم جداً بس استنى عليه لان العربيات اليابانى لازم تاخد فتره للتليين يعنى باختصار اصبر عليه انا على فكرة عندى 21 سنه و موضوع تقفيل العداد ده فى الصني مش مشكله صدقني معاك موتور عفي و دى بيانات الموتور
Code Name : QG16DE
DOHC , 16 valve , N-VCT , 118 horsepower @ 6000
(165 N·m) @ 4000 rpm torque
كفايه ان كل الميكانيكا بتاعة العربيه يابانى و فى سعر كويس .. المهم اعمل اللى انت عايزه بالعربيه اليابانى بيعيش بس اهم حاجه صياناتك الدورية فى ميعادها و تفضل انت سليم .. نيسان فخامه .. انا من كام يوم كنت فى شارع فؤاد فى المنشيه و ماشي 160 جوه البلد و رفعت الهاند بريك عشان اخد ترن عشان كنت مستعجل الناس وقفت تتفرج و واحد سواق تاكسي سرح و هو بيتفرج عمل حادثه هههههههه ماليش ذنب بس كنت مستعجل و لما سمعت صوت الحادثه فكرت فى حاجه نزلت اطمن لاقيت عربيتين تاكسي دخلو فى بعض و موتوسيكل بسببي شارع فؤاد وقف .. يلا طولت عليك .. عربيتك زى الفل و ابعد عن الكوري و الصيني و الهندي و ادي العيش لخبازه فى العربيات بتاعتنا دى بالاخص