العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Matrix - ماتريكس

قديم 02-03-2011, 03:55 PM
الصورة الرمزية karem ali
karem ali karem ali غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب طموح
التخصص العملى: طالب
هواياتي: اعشق السيارات وقيادتها

karem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز مساعده بخصوص جنوط الماتريكس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.elhasafy مشاهدة المشاركة

على فكرة أنا بضحك بس معاك
يا باشا معاك حتى لغاية العلمين ... و كمان الضبعة ... بس إنت بس تقشر
بس و الله أنا فعلاً ببقى فى القاهرة نص الإسبوع و بقيته فى الإسكندرية ... أكل عيش بقى
بخصوص الجنط فشكله شيك و خلى بالك من المقاس زى ماقالك الإستاذ sam ram لإن المقاس اللى عرضه 205 هيبقى أتقل (علشان كده بينزل لل 1800 سى سى) بس طبعاً هيديك ثبات أعلى و ممكن شكله يكون أجمد
أنا مع رأى الأستاذ عمرو مصطفى (إمشى ورا الكتالوج ... يحتار عدوك فيك) لإن مشكلة الجنط الأتقل إنه هيقلل سحب العربية و ده ممكن يضايقك
المهم و إنت بتشترى حاول تلاقى ماركة كويسة O.Z مثلا أو momo بس خلى بالك علشان الجنوط دلوقتى المضروب منها أكتر من الأصلى
المهم وزن الجنط الجديد ما يزيدش كتير عن القديم علشان سحب العربية مايقلش و لو لقيت الماركات دى أصلية ممكن تلاقيه أخف من القديم!...
و بالنسبة لأستاذ tham1010 اللى بيسأل عن سبب نزول الماتريكس فى مصر بجنوط 14 فبقوله إننا بنحمد ربنا إن عربيات هيونداى بتنزل فى مصر بجنوط عربيات أصلاً مش بجنوط توك توك
و ده طبعاً بسبب سياسة شد الحزام اللى بيتبعها توكيل هيونداى ... إنت مش واخد بالك ولا إيه؟! ... شكلك كده ما شربتش من نيلها
طب دلوقتى الجنط الى انا شوفته ولا هو O.Z ولا momo و معن كلامك انى معظم الجنوط الى موجوده فى السوق مضروبه

كريم على
قديم 02-03-2011, 03:56 PM
الصورة الرمزية karem ali

karem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hyundai2005 مشاهدة المشاركة

ربنا يوفقك للاحسن يا كيمو
امين يا رب

كريم على
قديم 02-03-2011, 04:29 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

اسف لتأخر الرد يا كريم
انا من رأيي تجيب جنط 15 و مقاس الكتالوج
بس استني كمان سنتين ولا حاجه علي ما يكون الكاوتش اللي عندك انتهي
لانك لو شيلته دلوقتي حتخسر فيه كتير اوي و محدش حيقدره

حـازم خـضـر

قديم 02-03-2011, 06:26 PM
الصورة الرمزية karem ali

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

اسف لتأخر الرد يا كريم
انا من رأيي تجيب جنط 15 و مقاس الكتالوج
بس استني كمان سنتين ولا حاجه علي ما يكون الكاوتش اللي عندك انتهي
لانك لو شيلته دلوقتي حتخسر فيه كتير اوي و محدش حيقدره
شكرا ليك يا استاذ حازم و هو الكوتش بتمسح عند كام كيلو انا عربيتى لسه 20 الف
و على فكره انا جبت الرقم من على كاوتش العربيه و هو
185\65 h86 14 r
و على ما اعرف انى الh السرعه

كريم على
قديم 02-03-2011, 06:42 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المفروض يتغير الكاوتش عند 40 الف كم
بس ممكن يقعد اكتر من كده ...
انا غيرت الاصلي (هانكوك ) على 60 الف ... وكانت حالته كويسه
النيكسن عامل 50 الف دلوقتي ولازم اغيره لأن حالته اسواء من الهانكوك لما كان عامل 60

في مقاس على جانب الكاوتش ( سهم ) بيبين مستوى تأكل الكاوتش ...
بتبص عند مكان السهم و تلاقي وسط النقش مربع .. لو الكاوتش اتاكل لحد المربع ده يبقى لازم يتغير
بس عموما يفضل تغيير الكاوتش حتى لو مكنش وصل للعلامه دي طالما عدى ال 40 الف لأن ممكن تكون في اجهادات داخليه مش باينه
الموضوع مش قانون ... لكنها تأمين لسلامه الركاب ... و ربنا يحفظ لك طريقك
واسف على الرغي ... اصلك حبيبي يا كريم ..

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &