العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Matrix - ماتريكس

قديم 28-02-2011, 01:57 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز مساعده بخصوص جنوط الماتريكس

امشي ورا كاتلوجك يحتار جنطك فيك

انا رايي تشوف عربية كروسير لو فيها جنط خده وحطله

طوبتين .ولو اني معتقدش التاكسي ده هتلاقي عنده حاجه
قديم 28-02-2011, 07:22 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

بص يا كنيم ... الكتانوج بيقونك
المقاس ال 14
R 14 185/65
وممكن تستخدم
195/55 R15
205/55 R15 بس كاتبين انه لل 1.8 بس ..
واعتقد ان الخنيجي بتنزن بالمقاس ال 15

واخونا الاستاذ بدر صلاح كان بيفكر يجنط من فتره و كان بيسأل على المقاسات و افتكر ان كان في حد زميله عنده جنوط 15 فقال انه حيجربهم الاول
إسأله برضو و شوف رأيه ايه

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 28-02-2011, 09:19 PM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute

اولا ابدأ كلامى بالسلام على احلى شباب ورجاله مصر موتورز وحمدالله على السلامه ليكم كلكم

ثانيا ياكريم لو عايز رأيى خليك فى المقاس الأصلى بتاع العربيه احسن او تسأل عفشجى كويس وزياده اطمئنان تسأل فى التوكيل وتشوف هيقولو ايه

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 28-02-2011, 09:21 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

وفقاً لكلام الكتالوج لو ركبت المقاس الاصلى R 14 185/65 يبقى مش هتغير غير طقم جنوط وبس وهتستفيد من الاستبن عادى لو فردة فيها مشكلة

لو ركبت المقاس 195/55 R15 هتكتسب ثبات اكبر للعربيه علشان علو سمك الكاوتش هيبقى اقل وعرضه هيبقى اكبر وده هيديك تماسك افضل مع الفرملة
يعنى ثبات افضل وفرملة افضل
لكن عيوبه ان غالباً سعره هيبقى اكبر
انشف شوية على العفشة
التسارع او السحب هيبقى اقل شوية وبنفس النسبة هيزيد استهلاك البنزين
هتخسر طقم الجنوط والكاوتش لانك لازم تجيب كاوتش مقاس تانى

انصحك لو انت بتجرى اكتر وحاسس انك محتاج ثبات افضل للعربيه تغير لو مش فارقه معاك الاداء او الشكل خليك فى ال 14 ووفر فرق تغيير الكاوتش على الاقل
او استنى لما الكاوتش اللى عندك يهلك وتبقى كده كده هتغير طقم كاوتش وغيره مع الجنوط كمان

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 01-03-2011, 09:45 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

والله ياكيمو انا رائ ال14 بوصة افضل على الاقل انت مجرب ادائه وعارف ثبات العربية واخرها فى الملفات والجرى لكن ال15 بوصة اه صحيح بينزل فى 1800 بس اكيد فى فرق بين 1600 وال1800 فى الوزن والتصميم لتحمل فرق الوزن بين المحركببن فخليك فى ال14 احسن او بيعها وهاتلك جرار زى اخوك ابو شعر