العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Matrix - ماتريكس

قديم 02-03-2011, 09:56 PM
الصورة الرمزية karem ali
karem ali karem ali غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب طموح
التخصص العملى: طالب
هواياتي: اعشق السيارات وقيادتها

karem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز مساعده بخصوص جنوط الماتريكس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Badr Salah مشاهدة المشاركة

معلش يا كريم لسه شايف الموضوع النهارده
انا مركب جنط 15 ومشيت بيه سنة على كوتش 195/55
ولسة مغير الكوتش من شهر وركبت مقاس 205/55
وطبعاً الفرق كبير في الفرامل والثبات اكتر في الملفات
انا عربيتي اوتوماتك ومحستش بفرق في السحب بس العربية بقة مرتاحة في المطبات الصغيرة علشان الكوتش الجديد بيبقة طري واي استفسار انا جاهز
على العموم انا لسه جايب كاميرة دجيتال وها اصورلك الجنوط والكسسوارات زي ما وعدتك قبل كده وها ارفعها ان شاء الله
خلاص ان شاء الله ما دام انت مجرب ال15 و العربيه تمام معاك يبق على بركه الله لكن انا كده مش هقدر اغير غير لم الكاوتش القديم يتمسح لانى الكاوتش الى عندى لسه 20 الف يعنى لسه جديد
و انا منتظر الصور و التقيم

كريم على
قديم 02-03-2011, 09:59 PM
الصورة الرمزية karem ali
karem ali karem ali غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب طموح
التخصص العملى: طالب
هواياتي: اعشق السيارات وقيادتها

karem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASSEM BESO مشاهدة المشاركة

شكرا ليك ياكريم على سؤالك وبجد فعلا اخ حقيقى انازى ماقولتلك فكيت الجبس الجمعه بس لسه رابط ايدى لحد مانشوف الدنيا هتمشى ازاى وربنا يستر .
بالنسبه للجنط انا عايزك تستنى شويه ياكيمو واصبر علشان حرام على 20الف كيلو وتغير كاوتش لو انت جبته 15 اصبر وخد وقتك وفكر عشان متندمش وزى ماقالك حازم خضر استنى واصبر
ما هو ده الى ان شاء الله هيحصل هستنى لحد لم الكاوتش القديم ده يخلص لانه لسه 20 الف و هو بالمره احوش على شان اكمل على فلوس الجنوط و اجيب نوع كويس من الكاوتش

و شكرا ليك يا باسم

كريم على
قديم 02-03-2011, 10:29 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hyundai2005 مشاهدة المشاركة

اوعي التكسجي ده يكون اللي فبالي
هو يا خويه ..بعينه بشكلة ب ب تكسيه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karem ali مشاهدة المشاركة

ههههههههههههههه
انت شايف كده يعنى يا عمرو
طبعا طبعا خد ثواب يا خويه هو حد لاقي

خلاص ان شاء الله ما دام انت مجرب ال15 و العربيه تمام معاك يبق على بركه الله لكن انا كده مش هقدر اغير غير لم الكاوتش القديم يتمسح لانى الكاوتش الى عندى لسه 20 الف يعنى لسه جديد
و انا منتظر الصور و التقيم

ما هو ده الى ان شاء الله هيحصل هستنى لحد لم الكاوتش القديم ده يخلص لانه لسه 20 الف و هو بالمره احوش على شان اكمل على فلوس الجنوط و اجيب نوع كويس من الكاوتش

و شكرا ليك يا باسم
ما قلتلك خد ثواب ما تسمع الكلام ايه دي
قديم 02-03-2011, 11:10 PM
الصورة الرمزية Mohamed Elhasafy
Mohamed Elhasafy Mohamed Elhasafy غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الحصافى
التخصص العملى: إدارة المبيعات

Mohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond repute

طب دلوقتى الجنط الى انا شوفته ولا هو O.Z ولا momo و معن كلامك انى معظم الجنوط الى موجوده فى السوق مضروبه
لا ياباشا ... أنا قصدى إنك لو هتشترى الماركتين دول خلى بالك لإن الماركتين دول من أحسن الماركات و على فكرة غاليين و للسبب ده إتجهت بعض الشركات الصينية لتقليدها أما باقى الموجود فبصراحة ماأعرفش منه ماركة محددة بس طبعاً ممكن تلاقى ماركة جيده حتى لو صينى و بسعر معقول
أهم حاجة زى ما قولتلك إن الجنط ما يبقاش تقيل
فى فكرة جامدة ... بما إنك مش مستعجل ممكن تدور و حتلاقى جنوط مستعملة بحالة ممتازة و كمان ممكن تلاقيها بكاوتشها و تكون حالته جيدة أيضاً و أعتقد لو الجنط سليم و مش مخبوط ما بتفرقش قديم و لا جديد

Mohamed Elhasafy
Abo Farida

التعديل الأخير تم بواسطة Mohamed Elhasafy ; 02-03-2011 الساعة 11:26 PM
قديم 02-03-2011, 11:23 PM
الصورة الرمزية Mohamed Elhasafy
Mohamed Elhasafy Mohamed Elhasafy غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الحصافى
التخصص العملى: إدارة المبيعات

Mohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond repute

شكرا ليك يا استاذ حازم و هو الكوتش بتمسح عند كام كيلو انا عربيتى لسه 20 الف
و على فكره انا جبت الرقم من على كاوتش العربيه و هو
185\65 h86 14 r
و على ما اعرف انى الh السرعه
نسيت أقولك إن H ده كود السرعة القصوى للإطار ... و عندك هنا 210كم/ساعة
أما 86 فده كود أقصى حمولة للإطار ... و عندك هنا 530 كيلو جرام/إطار

Mohamed Elhasafy
Abo Farida