العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 26-05-2011, 09:00 PM
dr tamer naguib dr tamer naguib غير متواجد حالياً

dr tamer naguib is just really nicedr tamer naguib is just really nicedr tamer naguib is just really nicedr tamer naguib is just really nicedr tamer naguib is just really nice
افتراضي تركب ديفيندر لعربيتك ولا لأ ؟؟

لاحظت في السنوات الاخيرة انتشار تركيب الديفندر الحديد للعربيات امامي وخلفي
رغم ان الموضوع ده ماكانش منتشر قبل كده وكنا بنشوفه في العربيات الخليجية فقط
والغرض منه حماية العربية وتقليل خسائرها وقت الحوادث

وبصراحة يا اصدقائي الاعزاء الموضوع يحتاج مننا وقفة مع النفس
هل تعتقدوا ان الشركات ماكانش بامكانها تصنع الاكصدامات حديد من الاول و تريح دماغنا ؟
الحقيقة التي لا يعرفها كثير من الناس ان ثلثين وفيات الحوادث هم من المشاه في الشارع وليس الركاب وده خلي شركات السيارات غيرت طريقة التصميم و خامات التصنيع
لو شوفنا الصورة المرفقة نلاقي ان اول خبطة وقت الحادثة بتكون بين ارجل المصاب و الاكصدام الامامي و بعدين بيقع و غالبا راسه بيتخبط علي الكبوت

ده خلي هيئات السلامة الاوروبية تلزم الشركات بتعديل خامات الاكصدام الامامي و الفوانيس بحيث تكون اكثر مرونة و امتصاصا للصدمات و اعتمد حماية ركاب السيارة علي تامين المقصورة
بل الزمت الشركات ان تكون المسافة بين الكبوت والموتور لا تقل عن 10 سم
بحيث يعطي مسافة ان الكبوت يتطبق و يقلل ارتطام راس المصاب بالموتور لان الموتور صلب جدا
بل انهم بيعملوا ابحاث دلوقتي لتركيب ايرباج في الاكصدام - تصوروا ؟

بعد كل ده ايه رايكم
نحافظ علي الفوانيس و الشبكة
ولا علي ارواح الناس ؟
اتمني يارب ان كل واحد بيفكر يركب ديفندر معدني انه يفكر تاني
وكده كده المرور مانعها
فياريت نفكر في الموضوع
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 800px-PedCrashSequence.jpg‏ (14.6 كيلوبايت, المشاهدات 7)
قديم 26-05-2011, 09:12 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تركب ديفيندر لعربيتك ولا لأ ؟؟

أنا عاوز أركب الجناب والخلفى بس مش الأمامى علشان محدش يريح على العربية من الخلف وكما لما اركن جنب الرصيف أحمى العربية من الرصيف اللى ساعات بيكون 25 سنتى أرتفاعة.

ثانيا أنا مش معاك فى حكاية المشاة دى لان المشاه أصلا مش مفروض يعبروا إلا من أماكن المشاة فقط ولما تكون الأشارة حمراء. اللى يعدى فى الغلط يبقى يستاهل اللى يحصل له.....
قديم 27-05-2011, 07:19 PM
dr tamer naguib dr tamer naguib غير متواجد حالياً

dr tamer naguib is just really nicedr tamer naguib is just really nicedr tamer naguib is just really nicedr tamer naguib is just really nicedr tamer naguib is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

أنا عاوز أركب الجناب والخلفى بس مش الأمامى علشان محدش يريح على العربية من الخلف وكما لما اركن جنب الرصيف أحمى العربية من الرصيف اللى ساعات بيكون 25 سنتى أرتفاعة.

ثانيا أنا مش معاك فى حكاية المشاة دى لان المشاه أصلا مش مفروض يعبروا إلا من أماكن المشاة فقط ولما تكون الأشارة حمراء. اللى يعدى فى الغلط يبقى يستاهل اللى يحصل له.....
يعني راي حضرتك ان الي ماشي في الشارع و عدي والاشارة حمرا ندوسه ؟؟؟
علي العموم شكرا علي التنبيه و المرة الجاية لو حد عدي و الاشارة حمره هاخبطه واريح البشرية من امثاله
قديم 27-05-2011, 07:50 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

أنا مش قصدى كدة. أنا قصدى أنه طالما أنت ماشى سليم وفجأه عدى قدامك حد ومش عرفت توقف قبل ما تلمسة يبقى مين الغلطان؟ لو رحت المحكمة هل القاضى هيحكم عليك؟ طبعا لا لانك مش انت اللى غلطان. أذا مش هندوس الناس ولا حاجة أحنا هنحاول نتفاداهم بس لو مش قدرنا يبقى مش غلطتنا....
قديم 27-05-2011, 08:38 PM
الصورة الرمزية amrmohamed1975
amrmohamed1975 amrmohamed1975 غير متواجد حالياً
من انا؟: ولدي نصحتك لما صوتي اتنبح متخفش من جني و لا من شبح
التخصص العملى: اتصالات
هواياتي: كرة القدم و القراءة

amrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond repute

سيدي الفاضل لازلت شركات كبري تضع فى سيارتها الدفيندر و السيارة تنزل قياسيا بها و ليست كماليات و انا مش مختلف معاك فى موضوع حماية الاروح و دي طبعا الحاجة الاولي اللي بتكون فى اهتمامات اي انسان سايق عربية بس كمان فى اوربا و الدول المتقدمة فى احترام للانظمة و قواعد المرور انما عندنا ابقي قابلني ليه بقي لان في الدول المحترمة لما واحد بيخبط عربيتك الموضوع بيتنهي فى منتهي السلاسة مش عندنا سواقين ميكروباصات نصفهم خريجي سجون و يبقي موت و خراب ديار و مع ذلك انا مركب الجانبي و ان شاء الله الخلفي بس مش هاركب الامامي تقبل تحياتي

اللهم احفظ مصرنا الحبيبه من الفتن ماظهر منها وما بطن اللهم ولِي علينا خيارنا ولا تولِي علينا شرارنا اللهم احفظ شعبها من كل سوءٍ وشر يا رب العالمين اللهم يسر أمرنا وفرج كربنا وأرزقنا نعمة الامن والامان والاستقرار
اللهم أكتب لمصر وأهلها الخير حيث كان وكيف كان اللهم اجعل مصر سخاء رخاء وسائر بلاد المسلمين اللهم ارنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه و ارنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

الكلمات الدليلية
مشاة, ديفندر, حوادث سيارات