العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 30-01-2014, 10:13 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الفتيس هيجنني ارجوكم افيدوني

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علاء النادي مشاهدة المشاركة

عربيات المعاقين اول ما بتيجي بتعمل صيانة شاملة تغيير زيوت وفلاتر وسيور وانا عملت كده بس الفتيس مكنش في مشاكل ايامها كان في خنقة بسيظة علي التالت ومشيت علي كده 3 شهور لحد ما حصل المشكلة دلوقتي .
افيدوني.
انا كدا شاكك فى نوعية الزيت و كمان حضرتك قولت انك مغيرتش فلتر ( تغيير الفلتر مهم )

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 24-02-2014, 12:20 PM
علاء النادي علاء النادي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير مشروعات بشركة ECE

علاء النادي will become famous soon enough

الله يكرمكم العربية جننتني،
انا غيرت فتيس وركبت واحد استيراد تقريبا زيرو من عربية ماشية 40000 كيلو فقط، وبعد يوم طويل فك وتركيب طلعت اجرب العربية الاقي العيب هو هو بالضبط، الميكانيكي صوووت هنعمل ايه تاني.
ارجوكم لو حد يعرف مركز كويس وناس بتحل المشاكل المستعصية يقولي انا صرف 4400 لحد دلوقتي ومش عارف احل المشكلة.
شكرا
قديم 24-02-2014, 12:37 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

ندمان ندم السنين انى ركبت إنجيكشن
برغم مميزاته الا ان اعطاله تدوخ العفريت
4400 دول مش كانوا يجيبوا موتور بالفتيس من بورسعيد ؟؟؟

ربنا يعينك والله مفيش فى أيدى اى حاجة اساعدك
قديم 24-02-2014, 02:52 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

متزعلش .......... انت كدا قربت من الحل
كدا تستبعد اى حاجة فى الفتيس او فى الحاجات اللى راكبة عليه
كدا الشك فى الحاجات اللى متغيرتش مع الفتيس و ليها علاقة بشغل الفتيس
الضفيرة و فيشها مثلا او كنترول الفتيس

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 24-02-2014, 03:30 PM
m_elbeh m_elbeh غير متواجد حالياً

m_elbeh is on a distinguished road

أخي الكريم .. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ..

أنا تقريبا مر عليا موضوع مشابه لموضوعك بس كانت العربيه هيونداي إالنترا .. المهم سيبك من محمد عسكر لانه صيت عالفاضي عن تجربه و اللهي .. إحتمال كبير تكون مشكلتك أبسط و أسهل مما تتخيل و كل الافنديه المشهوريين اللي رحت ليهم فاتت عليهم .. في فيشه خارجيه بتاعت الفتيس و هي دي غالبا العيب فيها .. أولا هتجرب إنك تنضفها بس إعمل كدا أخر اليوم علشان تسيب العربيه بايته و الفيشه مفكوكه .. إشتري من عند بتوع إكسسوارات السيارات إسبراي تنظيف فيش كهرباء السيارة و بعدين فك كبل البطارية و و غرف الفيشة إسبراي من جوه و سيبها مفكوكه و تاني يوم وصلها كويس و ركب كبل البطاريه و توكل على الله و إنشاء الله العربية هتظبط معاك و لو حصل و إتكرر العطل كرر نفس الخطوات مره تانيه لان في الغالب الفيشه بيكون متراكم على جزء منها أكسده نتيجه غسيل موتور السيارة .. جرب و قولي إيه الاخبار .