العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 29-05-2012, 06:37 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
نقاش رد: طلب ارجو الاهتمام به

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MR_SELVESTER مشاهدة المشاركة

انا متشكر جدااااا ولكن انا عاوز اتناقش ان مكنش يضايقكو ... انا وجهة نظري بالنسبة للاوبل ان قطع غيارها غالية بس معمرة يعني العربية الي هجبلها حاجة كل سنة مرة هجيبها للاوبل كل تلات سنين فلو حسبتها هتلاقيها رخيصة مش غالية ..
الهوندا بقي كل مسأل علي هوندا سيفيك موديل 1999 الاقي الي يطلب 70000 والي يطلب 65000 وارخص حاجة لقيتها 45000 منطقة حرة بورسعيد فمش عارف هي غالية كدا ليه وانا مش عاوز انزل بالموديل عن كدا ...
الكريستالة انا مرتحلها جدا لان شكلها شبابي وعربية بتعيش وثابتة علي الطريق بس عيبها انها 1300 سي سي وواطية علي الارض ...
النوبيرا ثابتة علي الطريق وواسعة وجميلة جدا بس بيعيبولي علي العفشة بتاعتها وسمعت ان هي ممكن تقف مرة واحدة في نص الطريق من غير سبب ...
الانوس ثابتة علي الطريق نسبيا ومريحة وسريعة وكمان موديلها عالي وقطع غيارها متوفرة ورخيصة بس مش عارف مش مرتحلها اوي حاططها اخر اهتماماتي
_________________________ __________
عموما انا محصرتش العربيات دي بس انا الصراحة الي عجباني التيجو بس غالية عن السعر الي حطيتو فياريت تحطو نفسكو معايا لاني محامي والعربية الي هجيبها هتتمرمط معايا سفر ومشاوير فعاوز حاجة تستحملني

مفيش زيرو اقل من 70 الف
الفاو والجريت وول فيها موديلات كويسة وأسعار كويسة لو عاوز زيرو

اولا: احب اشكر كل عضو في المنتدي الرائع دا لانكم كلكم علي اخلاق عالية ...
ثانيا : انا عاوز اجيب عربية استعمال لان وجهة نظري ان العربية الاستعمال في حالة بيعها مبخسرش كتير لان تمنها تقريبا متقارب ان مكنش يزيد مع بعض التعديلات البسيطة ...
ثالثا : دي هتبقي اول عربية اشتريها فمش عارف اجيب ايه ويريحني في حدود من 40000 الي 50000 ... بس اي حاجة غير الفيرنا والهينونداي لاني بكرهها ... فكرت بالكرستالة والسيفيك والاسترا والنوبيرا واللانوس بس انا محتار جدا عاوز عربية تريحني بعد كدا وتستحملني فيا ريت كل واحد يقولي هو ينصحني بايه عربية حلوة وموديل قريب وياريت يقولي نصيحتو بناء عن ايه ...؟ وشكرا ليكو واسف للاطالة...
أكسنت او لانوس بتستحمل السفر وموفرة
السيفيك اللى حضرتك قولت عليها عموما بيحطوا عليها مواتير جامدة
هتلاقى اغلب اللى معاه علشان بيشد بيها ويجرى
وبعدين عفشتها غالية جدا وابعد عنها مقالبها كتيييير واسال مجرب
إلا بقى لو تعرف واحد يكون حبيبك اوى فى الحرفيين او بورسعيد هيجيبلك من الآخر حاجتها وكمان بأرخص الأسعار وسعر اللى حضرتك بتقول عليها 50 الف
لو فبريكة جوا وبرة نظافة ( دى وجهة نظرى وعموما السيفيك بحترمها جدا جدا وبحبها جدا جدا )
النترا 2006
لوجان زيرو او كسر زيرو
قديم 29-05-2012, 06:37 PM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طلب ارجو الاهتمام به

اولا: احب اشكر كل عضو في المنتدي الرائع دا لانكم كلكم علي اخلاق عالية ...

ثانيا : انا عاوز اجيب عربية استعمال لان وجهة نظري ان العربية الاستعمال في حالة بيعها مبخسرش كتير لان تمنها تقريبا متقارب ان مكنش يزيد مع بعض التعديلات البسيطة ...
ثالثا : دي هتبقي اول عربية اشتريها فمش عارف اجيب ايه ويريحني في حدود من 40000 الي 50000 ... بس اي حاجة غير الفيرنا والهينونداي لاني بكرهها ... فكرت بالكرستالة والسيفيك والاسترا والنوبيرا واللانوس بس انا محتار جدا عاوز عربية تريحني بعد كدا وتستحملني فيا ريت كل واحد يقولي هو ينصحني بايه عربية حلوة وموديل قريب وياريت يقولي نصيحتو بناء عن ايه ...؟ وشكرا ليكو واسف للاطالة...
بص حضرتك أقتراحى جولف GTI مو 1989 هو قديم أنا أعارف بس بكد عن تجربه واحد صاحبى عربية مذهلة قطع الغيار غاليه حبتين بس معمرة ثابت أكثر من مذهل كنا بنخد الملف على 180 بدون أى تهديه أو فرامل والنتيجة ثبات فوق الممتاز سيارة هاتشباك موتور قوى وقبل كده كنا مشيين على طريق أحنا حافظينه فمشين ومش مولعين النور علشان حفظين الطريق هنا مطب هنا بلاعه كده المهام اتعمل بلاعة جديدة والعمال عملين هرم من الطوب بتاع الرصفان الأسمنت وصاحبى بيولع لسه النور لقى نفسه داخل عليها والفرمل مش هتجيبه زود بنزين وداخل فى الطوب فرتك الطوب وش السيارة الفوانيس بالشبكة بالأكصدام باظو وكمان الزجاج بتاع السيارة السرعة عند الأصطدام كانت 180 كم/ساعة ومحصلش حاجة فى السيارة تعيبها أنا أسف خرجت بره الموضوع لكى أثبت لحضرتك مدى كفاءة السيارة بس على فكرة الموتور كان مغيره وحطط موتور جولف دبه فى نقطه سمعت عنها من زمان فى حاجة تمنها 5000 جنية لما بتبوظ متليقهش جديدة ولو لقيتها تبقى مستعملة وأعتقد أن ديه فى الجولف دبه أما لو الموتور بتاع الجولف GTI الأصلى تبقى باشا.
وكمان عندك أوبل فيكترا 2000 سى.سى موديل 2000 بيتهيالئ هتلقيه فى السعر اللى حضرتك بتكلم عنه وهى واسعه عن الجولف جى تى أى وثبته على الطريق وقطع الغير غالية بس معمرة وهى ايضا سيارة ممتزة تستحق أن حضرتك تحطه فى بالك وأرجو أنى أكون قد أفدت شخصيتكم الكريمة.
أخوك محمد
: balloons71:
قديم 29-05-2012, 06:48 PM
الصورة الرمزية MR_SELVESTER
MR_SELVESTER MR_SELVESTER غير متواجد حالياً

MR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

الفاو والجريت وول فيها موديلات كويسة وأسعار كويسة لو عاوز زيرو

أكسنت او لانوس بتستحمل السفر وموفرة
السيفيك اللى حضرتك قولت عليها عموما بيحطوا عليها مواتير جامدة
هتلاقى اغلب اللى معاه علشان بيشد بيها ويجرى
وبعدين عفشتها غالية جدا وابعد عنها مقالبها كتيييير واسال مجرب
إلا بقى لو تعرف واحد يكون حبيبك اوى فى الحرفيين او بورسعيد هيجيبلك من الآخر حاجتها وكمان بأرخص الأسعار وسعر اللى حضرتك بتقول عليها 50 الف
لو فبريكة جوا وبرة نظافة ( دى وجهة نظرى وعموما السيفيك بحترمها جدا جدا وبحبها جدا جدا )
النترا 2006
لوجان زيرو او كسر زيرو
ياريت سعر السيفيك دا الاقيه بس برضو خايف من موضوع ان مقالبها كتير ... بس انا من الاسماعيلية يعني مشوار بورسعيد بالنسبالي مش صعب ...
الفيرنا والاكسنت مبحبهمش وبخاف اسوقهم لاني ببقي حاسس اني سايق عربية ملاهي ...
بالنسبة للالنترا اتعرضت عليا 2006 رشة برا علي 55000 بس خفت منها وقلت اكيد فيها حاجة ...
انا داخل دماغي حاليا علي قد المبلغ الي متحدد معايا يا كريستالة يا اوبل
وانا بجد احترت جدا ومش عارف اعمل ايه
قديم 29-05-2012, 07:00 PM
الصورة الرمزية goudai
goudai goudai غير متواجد حالياً

goudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond repute

ياريت سعر السيفيك دا الاقيه بس برضو خايف من موضوع ان مقالبها كتير ... بس انا من الاسماعيلية يعني مشوار بورسعيد بالنسبالي مش صعب ...
الفيرنا والاكسنت مبحبهمش وبخاف اسوقهم لاني ببقي حاسس اني سايق عربية ملاهي ...
بالنسبة للالنترا اتعرضت عليا 2006 رشة برا علي 55000 بس خفت منها وقلت اكيد فيها حاجة ...
انا داخل دماغي حاليا علي قد المبلغ الي متحدد معايا يا كريستالة يا اوبل
وانا بجد احترت جدا ومش عارف اعمل ايه
اولا الالنترا مش لازم يكون فيها حاجة علشان هى رشة ممكن تكون رشة نضافة بسبب البارومة مثلا
ثانيا طالما انت حددت اما كريستالة او اوبل انا رايى خليك فى الكريستالة احسن
مطلوبة فى السوق وثطع غيارها رخيصة وليها مميزات كتير
قديم 29-05-2012, 07:02 PM
الصورة الرمزية MR_SELVESTER
MR_SELVESTER MR_SELVESTER غير متواجد حالياً

MR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حسن عبد الرحمن مشاهدة المشاركة

[RIGHT]
بص حضرتك أقتراحى جولف GTI مو 1989 هو قديم أنا أعارف بس بكد عن تجربه واحد صاحبى عربية مذهلة قطع الغيار غاليه حبتين بس معمرة ثابت أكثر من مذهل كنا بنخد الملف على 180 بدون أى تهديه أو فرامل والنتيجة ثبات فوق الممتاز سيارة هاتشباك موتور قوى وقبل كده كنا مشيين على طريق أحنا حافظينه فمشين ومش مولعين النور علشان حفظين الطريق هنا مطب هنا بلاعه كده المهام اتعمل بلاعة جديدة والعمال عملين هرم من الطوب بتاع الرصفان الأسمنت وصاحبى بيولع لسه النور لقى نفسه داخل عليها والفرمل مش هتجيبه زود بنزين وداخل فى الطوب فرتك الطوب وش السيارة الفوانيس بالشبكة بالأكصدام باظو وكمان الزجاج بتاع السيارة السرعة عند الأصطدام كانت 180 كم/ساعة ومحصلش حاجة فى السيارة تعيبها أنا أسف خرجت بره الموضوع لكى أثبت لحضرتك مدى كفاءة السيارة بس على فكرة الموتور كان مغيره وحطط موتور جولف دبه فى نقطه سمعت عنها من زمان فى حاجة تمنها 5000 جنية لما بتبوظ متليقهش جديدة ولو لقيتها تبقى مستعملة وأعتقد أن ديه فى الجولف دبه أما لو الموتور بتاع الجولف GTI الأصلى تبقى باشا.
وكمان عندك أوبل فيكترا 2000 سى.سى موديل 2000 بيتهيالئ هتلقيه فى السعر اللى حضرتك بتكلم عنه وهى واسعه عن الجولف جى تى أى وثبته على الطريق وقطع الغير غالية بس معمرة وهى ايضا سيارة ممتزة تستحق أن حضرتك تحطه فى بالك وأرجو أنى أكون قد أفدت شخصيتكم الكريمة.
أخوك محمد
: balloons71:
كلمة اخوك محمد شرف ليا بالتأكيد
ولكن انا مش عاوز انزل اوي كدا بالموديل غير ان الجولف قطع غيارها نااااااااااااااااار وانا عندي مسئوليات تانية فعاوز عربية تقعد معايا مش اقل من خمس ست سنين قبل مفكر ابيعها علما باني من النوع الي بحب احافظ علي حاجتي جدا