العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > Tiggo

قديم 11-09-2011, 10:45 PM
elashkar77 elashkar77 غير متواجد حالياً

elashkar77 is on a distinguished road
نقاش التنتيشة دى هتجنانى

زى ما قولت من قبل معايا تيجو 1600 موديل 2009
كنت قولت قبل كده ان معايا تنتيشة بتظهر من اول لما اتحرك وتختفى بعد 30 ك/س رحت لأحمد مهران بعد لما قرأت عنه فى المنتدى وكان عندى مشكلتين الأولى قفشة فى الفرامل لما السيارة بتسخن والثانية التنتيشة قابلت احمد مهران وطلع جرب السيارة وحس بالأفشة والتنتيشة ظهرت الحمد لله لأنها مش بتظهر دائما . المهم سألنى على البوجيهات ان كانت أتغيرت أخر مرة أمته قولت له عند 20 الف كيلو والسيارة دلوقتى عملت 32 وانها بتتغير كل 40 فقال لى نغييرها علشان التنتيشة دى ممكن تكون منها وغير لى البوجيهات و فلتر البنزين وفلتر الهواء وطلعت اجرب لقيت التنتيشة ......................... .............. زادت جدا مش بتروح وتيجى لا بقيت موجودة بأستمرار وكلمت أحمد مهران قالى تعال لى نحطها على الجهاز ونشوف يمكن يكون حساس وروحت بعدها بيوم وحطناها على الجهاز ومظهرش اى حاجة فغيير لى البوجيهات لتانى مرة وطلعت اجرب لقيت التنتيشة ........................ز ادت برضو فقال لى روح التوكيل علشان انا الجهاز اللى عندى بيظهر 25 حساس والعربية فيها 35 حساس وانا شاكك فى حساس بس لازم اكون متأكد لأن الحساس مش بيرجع وسعره 300 جنيه وخايف ميكونش هو ده السبب . وبالنسبة للأفشة بتاعت الفرامل عمل لى رجلاش للفرامل وموضوع الأفشة دى ................ خف شوية بصراحة ( أسف للإطالة بس انا قلت اشارك يمكن غيرى يستفيد ) ويا ريت لو حد يعرف اى حاجة عن التنتيشة دى يفدنى . انا بصراحة مش عايز اروح التوكيل تانى وبفكر اروح المركز اللى فى الدوقى ايه رأيكم .
قديم 11-09-2011, 10:59 PM
walid831 walid831 غير متواجد حالياً

walid831 will become famous soon enough
افتراضي رد: التنتيشة دى هتجنانى

أحتمال تكون الرشاشات محتاجه تنظيف
قديم 11-09-2011, 11:00 PM
walid831 walid831 غير متواجد حالياً

walid831 will become famous soon enough

بس عندي رأي كدا لما التنك يقرب يفضي ، حط 10 أو 15 لتر بنزين 95% وأمشي بيهم وبعدين شوف
قديم 11-09-2011, 11:08 PM
elashkar77 elashkar77 غير متواجد حالياً

elashkar77 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid831 مشاهدة المشاركة

بس عندي رأي كدا لما التنك يقرب يفضي ، حط 10 أو 15 لتر بنزين 95% وأمشي بيهم وبعدين شوف

أن شاء الله أجرب وربنا يسهل وتروح
قديم 13-09-2011, 02:14 AM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute

ربنا يسهل ويكون الموضوع بسيط---متابع بأهتمام --والله معك