العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 19-03-2012, 09:10 AM
WALEED MOH. WALEED MOH. غير متواجد حالياً
من انا؟: waleed hassan
التخصص العملى: designal
هواياتي: السيارات والجرافيك

WALEED MOH. will become famous soon enough
عاجل مشكله فى فتيس الكيا سيفيا

روحت امبارح مركز صيانه معتمد وكشفت على الموتور والفتيس (سكان) كمبيوتر وتم تنظيف الفيش أو بمعنى أصح ال 3 فيش بتوع الفتيس وفعلا كان عليهم كربون من غسيل الموتور ونظفناهم فعلا بأسبراى نوعه جيد جدآ وبعد كده بالهوا وكمان علبة الفيوزات نظفناها وعلى فكر الفيوز مكانه مش مبوش خالص هوه بيضرب من فوق (الطبيعى يعنى) والفيوز ده طلع بيفصل طلمبة البنزين والكونتاكت عمومآ ده مش مشكلتى الرئيسيه انا مشكلتى فى لمبة ألأوفر دريف أللى منوره معايا بأستمرا.
المهم بعد عمل كل اللأزم وخلع كابل البطاريه وسكان كمبيوتر وتنظيف الفيش فعلا اللمبه طفة.
خود بقى المهم (مشيت 2 كيلو بعد مركز الصيانه وبطلت العربيه وجيت أدور تانى لاقيت اللمبه أشتغلت.
رجعت لمركز الصيانه نضافلى فيشه كانت مش باينه طلعت أجرب مشيت 6 كيلو مع العلم أنى شغلت الأفر دريف كذا مرة وبطلت ودورت الموتور كذا مره تمام ؟
رجعت المهندس اللى كان معايا بيجرب العربيه لمركز الصيانه لظروف ما بطلت الموتور وده كان بعد 9 كيلو من التجربه وكله تمام تمام جيت أدور العربيه لاقيت اللمبه نورة تانى هههههههه هتجنن طبعآ)
شوفنا لزوجة الزيت ولونه ومقاسه كله تمام.
المهم الصانيعى قاللى ممكن يكون فيه بلف فى الفتيس لما بيسخن بتقؤم اللمبه منورة بعد كل ده سيبتهم ومشيت بصراحه كنت خلصت خلاص.
مع العلم ان سحب الموتور والفتييس ماشاء الله زى الفل.
أرجو أن حد يفدنى فى المشكله ديه. ولكم جزيل الشكر.
قديم 20-03-2012, 07:17 PM
hatem_eg hatem_eg غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير مشروعات

hatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant future
افتراضي رد: مشكله فى فتيس الكيا سيفيا

عندي نفس المشكله ، بس انا مكبر دماغي منها ، كنت بكشف بالكمبيوتر بيطلعلي خطأ في حساس من حساسات الفتيس ، بس مع الوقت اكتشفت انها الفيشه اللي داخله في الحساس الامامي لو بسيط في الفتيس من ناحية المروحة حتلاقي فيشه زي المشط كده عريض وتحتها الفيشة دي صغيره بتاعة حساس زي الصباع كده واعتقد انها حساس الغيار بتاع الفتيس ، كنت دايما اما بغسل بلاقي الفتيس ما بيجبش غير اول وما بينقلش ، انشفها بالهوا الاقيه ظبط تمام ،،، اما بقت اللمبه تنور ادوس على الفيشه كويس الاقيها طفت ،، بقيت بعد كده تنور اكبر دماغي لحد اما تزهق مني تطفي تاني ههههههههههه
عموما لو هي مشكلة حساسات عندك ونضفت وكده ،، الافضل انك تعمل ريسيت للكمبيوتر عن طريق فصل اصبع البطاريه السالب وسيبه شويه وركبه تاني
عشان ممكن يكون مدي خطأ ومتسجل في الكمبيوتر لسه ،، جرب ريسيت وشوف
ولو اتحل خير وبركه ما اتحلش يبقا يا ريت تقولي طلعت المشكله ايه عندك لو عرفت ؟؟؟
على فكره اللمبه عندي بتنور وتطفي ، فلاش يعني مش منوره بصفه مستمره
تحياتي،،
قديم 20-03-2012, 07:26 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

طيب الموضوع على قد إضائة اللمبة بس ؟ و لا فعلا بتحس ان الاوفر درايف فصل ؟

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 20-03-2012, 07:30 PM
hatem_eg hatem_eg غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير مشروعات

hatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

طيب الموضوع على قد إضائة اللمبة بس ؟ و لا فعلا بتحس ان الاوفر درايف فصل ؟
مساء الفل يا باشا واحشني
اعتقد انه المشكله عنده نفس اللي عندي الا لو عنده راي تاني ، لانه بيقول انه السحب تمام ومافيش مشاكل عنده
فهي لمبه بس
قديم 28-05-2012, 08:39 AM
WALEED MOH. WALEED MOH. غير متواجد حالياً
من انا؟: waleed hassan
التخصص العملى: designal
هواياتي: السيارات والجرافيك

WALEED MOH. will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatem_eg مشاهدة المشاركة

عندي نفس المشكله ، بس انا مكبر دماغي منها ، كنت بكشف بالكمبيوتر بيطلعلي خطأ في حساس من حساسات الفتيس ، بس مع الوقت اكتشفت انها الفيشه اللي داخله في الحساس الامامي لو بسيط في الفتيس من ناحية المروحة حتلاقي فيشه زي المشط كده عريض وتحتها الفيشة دي صغيره بتاعة حساس زي الصباع كده واعتقد انها حساس الغيار بتاع الفتيس ، كنت دايما اما بغسل بلاقي الفتيس ما بيجبش غير اول وما بينقلش ، انشفها بالهوا الاقيه ظبط تمام ،،، اما بقت اللمبه تنور ادوس على الفيشه كويس الاقيها طفت ،، بقيت بعد كده تنور اكبر دماغي لحد اما تزهق مني تطفي تاني ههههههههههه
عموما لو هي مشكلة حساسات عندك ونضفت وكده ،، الافضل انك تعمل ريسيت للكمبيوتر عن طريق فصل اصبع البطاريه السالب وسيبه شويه وركبه تاني
عشان ممكن يكون مدي خطأ ومتسجل في الكمبيوتر لسه ،، جرب ريسيت وشوف
ولو اتحل خير وبركه ما اتحلش يبقا يا ريت تقولي طلعت المشكله ايه عندك لو عرفت ؟؟؟
على فكره اللمبه عندي بتنور وتطفي ، فلاش يعني مش منوره بصفه مستمره
تحياتي،،
السلام عليكم وأشكركم على وأسف على التأخير فى الرد.
موضوع أن اللمبه هيا فعلا بتدى فلاش مش ثابته.
ومش مأثره فى أى حاجه فى الفتيس شغال زى الفل والحمد لله.
على فكرة عملت ريسيت للكومبيوتر كتيييييييير وشويه وترجع تنور تانى.
فعلا قالولى أن ديه مشكله فى الفيشه بتاعة الحساسات اللى فوق الفتيس الكهربائى قاللى هاتلك واحد أستيراد وغير الموجوده وبصراحه كبرت دماغى هيا مش مأثره فى أى حاجه ألا هيا راحه نفسيه علشان اللمبه أللى شغاله علطول ديه وكمان معرفش الفيشه ديه بكام ؟.

الكلمات الدليلية
مشكله فى فتيس الكيا سيفيا