العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 08-05-2010, 04:51 PM
joophy joophy غير متواجد حالياً

joophy has a spectacular aura aboutjoophy has a spectacular aura about
افتراضي رد: بنك مصر موتورز

طب نبدأ نجمع الاعضاء
انا أول واحد هسجل اسمى وهدفع 750 جنيه فى الشهر ومستعد من أول الشهر أشارك
يالله بقى يا نشجع بعضنا كده
وبعدين خلينا نبدأ نجمع بعضنا وانا متاكد ان والله الموضوع هيتحول لواقع بس خلينا نشجع بعضنا وبلاش نفكر فى العقبات قبل ما نبدأ
قديم 08-05-2010, 11:20 PM
الصورة الرمزية MIDO-SPICY
MIDO-SPICY MIDO-SPICY غير متواجد حالياً
من انا؟: متأمل فى حال الدنيا
التخصص العملى: مدير فرع بشركة مطاعم بابا جونز

MIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond repute

ممكن اقول حاجه وماتقولوش انى بحبطكم؟؟؟ptmnlo123per144
لو عايزين الموضوع يبقى اكثر ايجابيه ... تعالوا نتفق على بعض الخطوات اللى لازم تتم الاولptmnlo123per1120:08A 742~169:
اولا : لازم ابو نورا يخرج من دائرة الصمت اللى معيشنا فيها دىptmnlo123per12 ويقولنا عن رايه فى الفكره لان الموضوع دا بيتم تحت مظلة مصر موتورز واعتقد انه لو شجع الفكره هتكون الثقه اكبرptmnlo123per112
ثانيا : لازم أ/ وائل واللى هو برضه ابو نورا يجتمع مع بعض الاعضاء فى جلسه مغلقه وموسعه (مش عارف ازاى الاتنين مع بعض ) ويتوصلوا للاجابات اللى تم طرحها قبل كدعه وكمان كيفيه تنفيذ الفكره
ثالثا : فى نهايه الجلسه المغلقه الموسعه دى (شكلها هتبقى جلسه اووول سايز) يختارلنا عضو واحد بس هو اللى يكون مسؤل عن جمع الخميره ptmnlo123per194... قصدى الفلوسptmnlo123per182
رابعا : يتم وضع اسمه مع بياناته وصوره من بطاقته فى موضوع ويخلى كل اللى عايز يسجل اسمه يبقى عن طريق الاتصال الشخصى او عن طريق تسجيل اسمه فى موضوع خاص بالموضوع دا .. وعند اكتمال العدد يتم البدء فى ترتيب الالعضاء حسب اللى هيقفشوا فى جدول فى موضوع ثابت
(ايه الكلام الكبير اللى انا بقوله دا ) وانا من هذا المزنق بقترح اننا نسمى الموضوع دا (سلفنى 3 جنيه ) او ( علمنى العوم والنبى ياحمد ) حاجه من دول يعنى
المرادى اهو انا ايجابى ومش بعقدكوا
اى خدمه
قديم 09-05-2010, 03:10 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

والله يا احمد ربنا يعلم معزتك عندى وقد ايه يعز عليه مردش على مشاركة ليك او اتاخر عليك

بس انا فعلاً كتبت رد مطووووووووول فى الموضوع ده وبعدين الجهاز خرف والمشاركة راحت ومكانش فى وقت اكتبها تانى

كمان الموضوع متشابك ومينفعش يترد عليه بايجاز او بسرعه

لكن باختصار اقدر اقول ان فيه جانب جيد جداً فى الموضوع ويستحق التقدير والتشجيع وهو تعاون واتفاق الناس لعمل حاجة تعم بالفائده عليهم ده بجد شىء رائع واتمنى ان مجتمعنا الافتراضى يكون دائما سبب لتعاون دائم بين افراده واستفاده متبادله

لكن فى جانب تانى وهو ان اى اعمال تشمل جمع اموال وادارة مدخرات الغير والتصرف فيها لازم يتوفر لها خبرات مصرفيه وائتمانيه واقتصاديه وتجاريه وقانونيه وبالطبع اطار قانونى يضمن نجاحها وتاديتها لهدف منها باحترافيه وبدون مخاطر

الجانب التالت المهم ان التشبيه بين ما هو مطروح وبين الجمعيات التقليدية المتعارف عليها غير دقيق او صحيح بالمرة
الجمعيات التقليدية بتبقى بين افراد اسره واحدة او مجموعة اسر فى حى واحد او بينهم انساب
او بين مجموعة من اصحاب المحلات او الورش فى منطقة صناعيه واحدة
اوبين مجموعة موظفين فى شركة واحدة
وفى كل الحالات ديه بيبقى افراد المجموعة المشاركين فى الجمعية على علم تام بظروف واحتياجات ومصداقيه وجديه الاطراف الاخرى والروابط الاجتماعية او المكانه فى العمل او سمعة الشخص بين اسرته او شارعه او حارته او بين جيرانه بتبقى ضمانه للالتزام وبتسهل حاجات كتير

لكن فى ظل غياب الجانب التانى والتالت وكون مصر موتورز عمل اجتماعى تثقيفى او اعلامىفى الاساس يجعلنا غير مؤهلين لعمل اقتصادى او مالى او ائتمانى بهذه الشكل

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 09-05-2010, 04:08 AM
الصورة الرمزية فاطومه المصريه
فاطومه المصريه فاطومه المصريه غير متواجد حالياً
من انا؟: بنوته مصريه تعشق الخير وتحب الحريه ^_^
التخصص العملى: طالبه تجارة &_^ سابقا... التسويق حاليا
هواياتي: التصميم والنت والقراءة فى السياسه

الموقع: بلادى مفتوحة كالسماء تضم الصديق ؛ وتمحو الدخيلا ومنى الحقيقة.. منى الخيال وعندى الجمال، وعندى آمال
فاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joophy مشاهدة المشاركة

طب نبدأ نجمع الاعضاء
انا أول واحد هسجل اسمى وهدفع 750 جنيه فى الشهر ومستعد من أول الشهر أشارك
يالله بقى يا نشجع بعضنا كده
وبعدين خلينا نبدأ نجمع بعضنا وانا متاكد ان والله الموضوع هيتحول لواقع بس خلينا نشجع بعضنا وبلاش نفكر فى العقبات قبل ما نبدأ
السلام عليكم
انا افكرة عجبتنى جدا وعجبتنى اراء كتير ومن ضمنهم راى ستاذى ابو نورا

لكن عدم التفكير فى العقبات دة مينفعش
لان اموضوع لازم يكون مدروس صح ومن جميع النواحى " زى دراسه الجدوى كدة بالظبط

اللهم انزل نورا من نورك عليه
اللهم نور له قبره ووسع مدخله وآنس وحشته
اللهم ارحم غربته وارحم شيبته
اللهم اجعل قبره روضة من رياض الجنة . لا حفرة من حفر النار
اللهم أغفر له وارحمه واعف عنه واكرم نزله
قديم 09-05-2010, 03:12 PM
الصورة الرمزية Bendary
Bendary Bendary غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مكافح بشرف
التخصص العملى: Trading - Buiness Development
هواياتي: طوابع - رسم - قراءة ، لكن بعد الشغل والجواز بقت الهوايه : أكل العيش

Bendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond repute

الفكرة فى حد ذاتها جميله ويكفى مضمون الفكرة الطيب الذى يساعد فى تطبيق مبدأ التكافل الاجتماعى وعدم الخوض فى دائرة شراء سلعة بفوائد .
واقترح التالى لسهوله التطبيق :
1- اقتصار مده التطبيق على 10 شهور فقط كبداية
وذلك حتى يسهل تقييم الفكرة بعد فترة ليست طويله ، كما انها تكون اكثر فاعليه لانه اذا افترضت اننى ساقبض هذه الجمعية فى الاخر اى بعد 10 شهور فان سعر السلعة المراد شراؤها لن يتغير بنسب كبيرة - اما لو كانت مدة الجمعية 30 او 40 شهر مثلا فمن الطبيعى ان الاسعار سوف تختلف اختلافا كبيرا ويصبح الانتظار لمثل هذه الفترة الطويله غير مجدى .
2- التطبيق يكون فى شكل مساهمات
بمعنى عدم تحديد مبلغ المشاركه لكل عضو ، ولكن يكون السهم مثلا ب 100ج ولكل عضو الحرية فى الاشتراك باى عدد من الاسهم
3- يتم توزيع المستحقين للقبض نسبه وتناسب
بمعنى انه بعد حصر عدد الاسهم يتم التنسيق وتحديد اسماء المستحقين للقبض لكل شهر ، طبعا وارد جدا نتيجه لقصر مدة المشروع ( 10 شهور فقط ) ان يشترك مجموعة اشخاص فى القبض كل شهر حسب مساهماتهم
4- يتم تحرير ايصالات امانه مثلا مقابل عمليات السداد الشهريه وكذلك عمليات القبض ، على ان يتم الغاء كافه هذه الايصالات فى نهايه فترة المشروع

Mohamed Bendary
اللهم فرغنى لما خلقتنى له ولا تشغلنى بما خلقته لى
اللهم ولا تحرمنى وانا أسألك ولا تعذبنى وانا استغفرك
مصر هاتفضل غاليه عليا